Overstappen naar glasvezel - nu de vraag: Fritzbox 5530 of 7590

Zojuist een mail van Freedom ontvangen. Mijn huidige abonnement via DSL-netwerk gaat stoppen. Ik wil bij Freedom blijven en overstappen op glasvezel. Nu krijg ik de keuze (als je de stappen op mijnfreedom doorloopt) tussen een Fritzbox 5530 huren, of een Fritzbox 5530 of 7590 kopen. Ik neig naar kopen. Maar geen idee waar ik goed aan doe. Voor welke kan ik beter kiezen: de 5530 of de 7590?

1 like

Tja het bekende dilemma…
a) kopen wanneer je het zelf wil bezitten/bez(w)eren en huren als je geen gedonder wil.

Inzake vergelijken 5530 met 7590 is deels appels en peren maar eat your heart out.
b) Compare FRITZ!Box | AVM International
Met het handje, kun je de kolommen naast elkaar zetten.

Ook hier is vooral de eigen (aansluit)situatie bepalend met wat je verder in huis hebt en (later) wilt doen. Mijn hoofdoverweging voor een eigen 7590 was, zelf kunnen fröbelen, mijn oude ISDN zooi en een media converter die al van glas naar cat5 deed.

Weet je het niet, huur bvk de 7590 met plaatsing door monteur en je kan ongeveer alles wat je maar redelijkerwijs (niet) kunt bedenken van dsl t/m domotica. Niet verkeerd is dan ook, het advies van de Helpdesk te volgen.

Ja, het dilemma inderdaad. Maar je voorstel de 7590 huren kan helaas niet. Had dat gekund, had ik daarvoor gekozen. Wat ik lees over de 5530 is dat deze instabiel was. Enig idee of deze inmiddels stabiel is? Misschien ga ik dan toch voor de 5530. Bedankt voor je antwoord!

Je hebt het over de 7590. Kan het zijn dat je de 5590 fiber bedoeld?

@Lidwien, nee, ik krijg de keuze tussen de 5530 en de 7590.
Ik snap je vraag wel, want in het overzicht van PtrO staan de 5530 en 5590 als ‘fiber’ vermeld.

Net nog op de pagina van AVM Fritzbox voor glasvezel gekeken.
En in dat overzicht zie ik geen 7590 fiber staan.

@Lidwien, ik zag dat ook niet, maar ik krijg wel deze twee (de 5530 en 7590) als enige keuzemogelijkheid als ik het geheel volgens de instructies van Freedom doorloop: ik kies de optie 1 Gbit/s glasvezel en vervolgens krijg dus de keuze huren of kopen, waarbij deze routers gekozen kunnen worden.

Navraag bij Freedom leert me het volgende:
Voor GPON/XGSPON lijnen geldt dat je (meestal) een ONT op de fysieke fiber zet, daar zit een netwerkaansluiting (ethernet) op die je met de WAN van een 7590 verbind.
Voor deze ONT heb je ook een stopcontact nodig.

Ik denk ook dat dit een beetje de (ver)huurpolicy is… bij een ONT wordt het een CAT5/7590 en een fiber/5530 en bij directe glasaansluitingen.

Inmiddels (be)merk ik dat AON cq NTU wat minder vanzelfsprekend is geworden. Zo ja er al die keuze is, de netwerkbeheerder alleen nog xxxPON biedt met (al of niet als deel van de glasrouter) ONT. Ook in oudere AON gebieden lijkt die ‘move’ naar PON te gaan ontstaan door aangeslotenen te (ver)leiden met een zg. gelijkwaardig of zelfs ‘gunstiger’ abbo.
Voor het gebruik zal AON of PON, lood om oud ijzer zijn waarmee centrale/monopolie positie van allerlei netwerkspelers behouden blijft.

Zie ook As-I-Speak; Bestel nu een goedkoper glasvezelabonnement in Lelystad! waarbij FC met dus GPON flink goedkoper is/wordt dan AON met KPN.

De snelheid van een Cat5 kabel is maar 100 Mb/s.
Je bedoelt waarschijnlijk minimaal CAT5e.

Mijn ONT heeft een maximale snelheid van 10Gb/s
Mijn FRITZ!Box 7590 heeft een maximale snelheid van 1Gb/s.
Die twee aan elkaar knopen moet dus minimaal met een CAT5e kabel.

Ik zou ipv huren een 5590 kopen…

5530 is uit de xx30 serie en een low-end model. De 5590 heeft veel meer te bieden en kost ook niet de hoofdprijs.

FRITZ!Box 5590 Fiber - BoxMatrix
FRITZ!Box 5530 Fiber - BoxMatrix