Overstappen van DSL naar XGSPON glas

Afgelopen zaterdag heeft KPN netwerk de glasvezel aansluiting afgemonteerd op een FTU TK01.

Een volgende stap is de aanvraag doen om te verhuizen van DSL naar glas. Hier heb ik een aantal vragen over en wellicht kan iemand hier alvast helpen voordat ik de helpdesk bel/mail.

-1-
Op de pagina ‘algemene instellingen voor xgspon’ staat

Bij GPON glasvezelverbindingen zal er een ONT geplaatst zijn (Bij het KPN-netwerk is dit de Nokia G-010G-Q of een Genexis XGS2110)

Deze is nu (nog) niet geplaatst door KPN netwerk. Wat ik begrijp is dat deze pas wordt geplaatst na een aanvraag voor een verbinding.
Wat mij onduidelijk is of de Genesis XGS2110 door freedom wordt geleverd of is het nodig dat ik die zelf aanschaf en plaats? (al is KPN netwerk nodig voor de activatie voor dat ding)

-2-
Dan heb ik een vraag over de postcode check bij Freedom. In Januari (wat oorspronkelijk de planning was voor het maken van een aansluitin) was het mogelijk om een pre-order te doen. Vanwege de onzekerheid die KPN aangaf heb ik hiermee gewacht tot het moment dat de glasvezel daadwerkelijk tot in de woning loopt.
Tot mijn verbazing is er geen mogelijkheid (meer) voor het maken van een pre-order. De postcode check geeft nu enkel aan dat er DSL mogelijk is.
Nu kan het zijn dat er een periode overheen gaat voordat alles in sync is en de postcode check weer aangeeft dat er glas mogelijk is. Heeft iemand enig idee of dit dagen of weken kan zijn? (ter info geeft kpn netwerk zelf aan dat er glasvezel internet mogelijk is en om een aanvraag te doen bij een provider)

De ONT voor een GPON verbinding via KPN/WBA wordt geleverd en geregistreerd door een KPN monteur en aansturing gebeurt ook door de leverancier.

Zorg wel dat je de ‘verhuizing’ doorgeeft via de MIJNomgeving. Dat geld ook voor verhuizing op hetzelfde adres. Via daar kan je dan jou PC + HN doorgeven.

Als de glasvezel nog niet te zien is. Neem dan even contact op met support. Dan kunnen we zien of het een glasvezel is waarover we wel kunnen leveren en anders laten uitzoeken.

1 like

Duidelijk voor wat betreft de ONT en bedankt voor de tip te kiezen voor verhuizing i.p.v. een aanvraag.

Voor wat betreft de postcode check heb ik vanochtend toch even gebeld. Dit wordt nu uitgezocht en ik wordt hierover straks teruggebeld.

1 like

@sebas Is er ondertussen ook een optie om direct op glas (passief) aan te sluiten zonder KPN WBA ONT?

Nee, die mogelijkheid is er niet omdat deze vereist wordt door de leverancier vanwege de manier dat de informatie wordt geleverd.

Interessant. Ik dacht dat sinds januari deze beleidsregel actief was.

Het aansluiten van (xgs/g)PON op eenzelfde manier als bij AON zou erg prettig zijn. Helaas gaat dat technisch gewoon niet. Hier is al veel over te vinden hier in de community als andere sites.

KPN netwerk levert de aansluiting (in ieder geval bij mij) passief op. Om het werkend te maken met eigen apparatuur zal je iets (media converter) nodig hebben om jouw verkeer goed via het PON netwerk te sturen. Ik ben van mening dat -voor nu- voldaan wordt aan de beleidsregel in combinatie met de techniek.

Het aansluiten is nu aanbevolen met de ONT die over het passieve stuk geschoven kan worden. Of het al mogelijk is met andere apparatuur bijv. een fritz (of SFP+ module) is mij niet bekend.

Verder hebben mensen verschillende afwegingen om A, B of C te kiezen. (stroomkosten, eigenwijsheid, keuzevrijheid zijn er een paar)
Uiteindelijk kies ik voor de actieve ONT, dit ivm ondersteuning bij verstoringen. Vanaf de ONT gaat er een (UTP) kabel naar mijn eigen firewall. Ik had liever ook de ONT overgeslagen, maar daar is mijn apparatuur niet geschikt voor. En om nu een XGS-PON SFP+ module van x euro aan te schaffen gaat mij iets te ver.

Sorry, het was niet mijn bedoeling om een discussie over nut en noodzaak van een actieve ONT te beginnen.

Ik wilde graag weten of Freedom ondertussen ook een passieve aansluiting van XGS.PON over KPN WBA aanbiedt, nu de ACM deze optie sinds begin dit jaar verplicht heeft gesteld en het technisch gezien gewoon mogelijk is.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.