Overstappen van Tweak (Cambrium) naar Freedom (Fiber Crew)

Hallo, ik heb Freedom glasvezel besteld met eigen modem/router optie (Fiber Crew aansluiting). Op dit moment heb ik Genexis mediaconverter (lijkt om OCG-1012 te zijn) en Tweak Cambrium aansluiting. Zal het gewoon blijven werken of moet ik een andere apparaat uitzoeken?

Groeten,
Dimitri

Fiber Crew werkt met GPON (of XGSPON) en Tweak deed AON. Dus je kunt die Genexis niet blijven gebruiken. Maar je krijgt wel een ONT ter vervanging van die Genexis.

Een netwerklaagje hoger deed Tweak deed voor zover ik weet nog DHCP. Wij doen PPPoE dus je zult je router daarop moeten instellen.

1 like

Bedankt voor je antwoord! Het was niet helemaal duidelijk of Freedom een ONT geeft als je eigen apparatuur kiest bij de bestelproces.
Ik heb Edgerouter met DHCP inderdaad, er zijn al handige berichten in deze forum met de juiste instellingen.

Hm. ik heb een GPON via Cambrium naar Freedom, gaat dit ook op de schop?

Weet je dit zeker? Ik dacht dat Cambrium alleen AON gebruikt? Als dat inderdaad zo is, zou je of geen GPON aansluiting hebben, of geen Cambrium als belichter.

tldr; even weg bazelen met hoe het is/was dat de prijs van aansluitingen uiteindelijk (pure koe)handel is. De prijs van Freedom wordt bepaalt wat lokaal moet worden afgedragen aan veelal de enige eigenaar.

Wat is Tweak en Cambrium:

Bron: https://www.cambrium.nl 2016
Het label Tweak & Sqarql van Service provider Cambrium dat (wholesale, L2L3) diensten aan haarzelf en anderen koppelt/levert via het eigen (glasvezel) Coanet naar 300.000 aansluitingen.

NB: de term aansluiting wil niet zeggen dat die actief zijn of worden afgenomen. Tweak als Internet provider zelf had bij mijn weten iets van 18.000 klanten.
In mijn wijk zijn iets van 18 aansluitingen waar de helft op Ziggo/coax zit, 4-5 zogenaamd geen internet hebben, de rest bij KPN/Odido en ik vermoedelijk als enige bij Freedom zit.

Jammer dat “Cambrium” zich heeft laten overnemen door een dominantere speler t.w. Odido =bezit van APAX en Warburg Pincus, voorheen en inmiddels opgeheven T-Mobile Nederland hun missie statement was:

bron: Over ons - Cambrium
Wij willen nieuwe internettechnieken beschikbaar maken voor een zo groot mogelijke groep mensen. Dat doen wij door de volgende stap in de evolutie op te zoeken. Als kleine speler in een markt die gedomineerd wordt door reuzen laten wij zien dat het ook anders kan.
Yep het kan helaas niet anders dan slikken of stikken.

Freedom meldde in 2020 nog trots:

Freedom Internet heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Cambrium. Hierdoor kan Freedom straks 1 Gb-verbindingen aanbieden voor slechts 49,- euro per maand in verschillende regio’s in Nederland. 
 


Ik ben benieuwd of en in welke mate de prijzen en voorzieningen voor bestaande netwerk aangeslotenen op termijn zullen gaan veranderen.
Bestaande Tweakgebruikers hebben inmiddels al een mailtje gehad dat neerkomt om “niets veranderend” over te stappen op Odido of te verkassen naar een andere provider.

Los hiervan is het erg mistig en mij vaag om te achterhalen of en in welke mate iemand wordt getroffen bij overnames.
Wie een aansluiting (via provincie/gemeente) in een postcode verzorgt is na te kijken bij de ACM op https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit.consument.en.markt/viz/Telecommonitor/OVER

De glasvezelexploitant die een huis fysiek aansluit ( zeg maar L1 <–>AON/GPON) is juridisch een andere partij die een daarin ingekapselde verbinding (Service L2/L3) connecteert en levert aan weer een andere (L3) Internet uitbater zoals Freedom die haar diensten bv via PPPoE uitlevert.

Veel gebruikers van Tweak zitten bv gewoon op het ordinaire KPN glasvezelnetwerk die (denk ik) de connectie in ‘wholesale’ (?) verhuurt aan bv Cambrium waarop provider Tweak diensten haar specifieke diensten uitlevert.
De nodige contracten kennen weer opgelegde (prijs)voorwaarden omdat die netwerken in een andere tijd met andere voorwaarden door begunstiging in een gemeente werden aangelegd.

Een oude AON ooit Reggefiber (= nu KPN) aansluiting is bv flink goedkoper dan een iets later aangesloten wijk, 200m verderop waar een AON (laat staan xxPON) van Glasdraad is aangelegd dat weer (als project BV) is verkocht aan hetzelfde KPN.

De prijs van een abbo die bv een Freedom moet (be)rekenen wordt (in)direct 1:1 bepaalt door de veelal concurrentieloze (wholesale) prijs die een glasvezelnetwerkeigenaar kan vragen.

Toen ik van xs4all naar Freedom ging.
Ben ik omgezet naar een ander netwerk.(Cambrium)
Dus de kabel zit nu vast aan een ander rack.

De glasvezel in de wijk was in 2010 ook al een open netwerk.
In een gedeelte van de stad, liggen ook nog de dode glasvezels van KPNQwest uit de vorige eeuw.

Ik heb geen idee hoe lang de spullen mee gaan, die in het wijkstation staan.
Het KPN gedeelte is al eens vernieuwd van EoF naar GoF
En of ze bij modernisering het AON laten?

Wat is GoF ? Gigabit ? waarbij ik denk dat je met EoF, Ethernet over Fibre bedoelt.

Die glasvezel in de grond, als eigendom van een leidinglegger, heeft doorgaans tot 10Gbit capaciteit en zal erg lang uithouden. Dat ontsluitende rack en de aansluitingen daarop/van, is de verplichte koehandel van service-providers (“belichters”). Een E2E open glasvezelnetwerk is wmb alleen mogelijk met individueel aangesloten AON’s.

Strikt genomen kunnen AON’s in de PoP point of presence centrale worden gegroepeerd om zo tot xxPON te worden geoperationaliseerd.
Technisch moet er dan iets meer ‘vermogen’ worden gebruikt om de met aangewezen ONT/SFP uitgerust, aangesloten huizen te bereiken.

Het “voordeel” met xxPON voor een service provider is dat hun SPL optische splitter (wijk/stads)centrale (rack)onderdeel is van de eigen OLT en zichzelf zo (on/lo)smakelijk onderdeel maakt van de totale kerstboom.

Anders gezegd; de SP vraagt een (concurrentieloze wholesale) fee voor de te leveren xxPON dienst over het glasnetwerk dat haar eigendom en/of ter beschikking is gesteld.
In dit laatste geval betaald een aangesloten klant een (uiteen gesplitst) bedrag voor de “connectie” als service en het “gebruik” van “kabelinfra” onder de noemer “vastrecht”.
Daarbovenop komt een bedrag voor diensten van Internet providers Ă  la Freedom die Internet ontsluiting bieden. Over dat internet wordt de rest van de kerstboom opgetuigd met winstpakkers als TV, Mail, Webhost, Telefonie en andere gadgets (eigen IP adres, DNS-functie, Firewall, Viruscheckers, Opnames, Cloud etc.etc.) mogelijk te maken..

Een xxPON netwerk maakt een “open” E2E concurrentie van een (fysieke) aansluiting onmogelijk. Inmiddels is het publiek al zover gemass(k)eerd dat zij het xxPOn fantastisch normaal vinden. Het verhaal daarbij is de tot wasdom gebrachte zienswijze dat xxPON beter kan schalen.

Ja, GoF is Gigabit.
De glasvezel was eerst ook 100MB
Toen de lijn naar 1GB ging, was de response enorm verbeterd.
Daarvoor moest de hardware aan beide zijden aangepast worden.
Mijn abonnement was nog steeds 100MB in die dagen.
Bij het afknijpen hielden ze rekening met de tv.
Verlies lijkt me niet zoveel, naar de PoP is hooguit 250m glasvezel.

Stel dat 32 of meer tot soms 500 AON’ƛ op groter afstand liggen worden samengebundeld nar xxPON, zal vanuit de PoP cq OLT een wat groter “vermogen” moeten worden gewerkt om dat via de optische splitters bij de huizen te krijgen. Omgekeerd idem dito om boven de “overspraak/ruis” te komen.
Sws zal bij xxPON een andere (ingebouwde) SFP nodig zijn om o.a. de connectie mee te kunnen identificeren.

Mijn centrale ligt/lag destijds op iets van 3-4 kilometer. Kan zijn dat de AON’s per wijk/straat inmiddels zijn samengebundeld naar een lokale OLT/PoP-wijkkast.
In een latere fase kan dat, zo is de trend, worden omgezet xxPON. Voor thuis wordt dan een ONT noodzakelijk. Tot op heden heb ik nog een ordinaire NTU.

Informatie hoe het precies onder de grond eruit ziet en is verdeeld, is niet makkelijk meer achterhalen. Zou wel leuk zijn om te weten wat verder toch slikken of stikken wordt. De “kabeleigenaar” staat het vrij om te bepalen of en door welke serviceprovider aangesloten gebruiker per vezel (moeten) worden bediend of belicht.
Of en welke interneprovider dan daaroverheen toegang tot internetdiensten verschaft, wordt weer bepaald door de ingenomen onderhandelingspositie van een (al of niet “welwillend”) betrokken serviceprovider.

Ik heb zelf ook een overstap van Tweak naar Freedom aangevraagd, maar dan van KPN naar KPN (AON). Zo te zien heb ik dezelfde Genexis-mediaconverter hangen.

Wat ik mij nou afvraag, de Fritz 5530 die erbij komt is primair ontworpen om direct aan de fiber te hangen. Wordt die Genexis dan vervangen door een ONT met fiber-uitgang, of zou het de bedoeling zijn dat die blijft hangen en een van de ethernet-LAN-poorten van de Fritzbox als WAN-poort in te zetten? De vraag staat al uit bij de helpdesk, maar ivm de onderbezetting nog geen antwoord gehad tot nu toe helaas. Ik ben benieuwd of iemand hier al een vergelijkebare overstap gehad heeft :slight_smile:

De 5530 is niet specaal ontworpen maar biedt in de firmware GPON ondersteuning.
Met met een gecertificeerde SFP van AVM wordt die (via met box/serienummer) bij de belichter ingeleerd.

Los daarvan heeft de 5530 ook een RJ45-WAN (lan1) die op een ONT kan worden aangesloten. Zelf zou ik altijd gaan voor een ONT als ondersteund & (aan)geleverd door/via de belichter.

1 like

@pluisje
Ik heb ook die Genexis unit met de wave.
De kap is met de NTU er af gehaald.
De print uit die kap verwijderd.
Dan de glasvezel kabel direct op de aansluiting.
Alles alternatief dicht gemaakt.
Mijn 5490 doet het veel beter direct op de glasvezel als via de Genexis.
Als je toch aan gaat sluiten op ethernet, neem dan geen Fritzbox 5xxx

@anon0224
Ik weet dat er hier aan het eind van de straat de kabels in een kast uitkomen.
Die gaat met een Multikabel naar de PoP
De kast zit in de grond en moet opgegraven worden als ze erbij moeten zijn.
Of daar ook actief spul in zit, heb ik toen niet gevraagd.
Er is hier wel veel geblunderd voordat het werkte.

Dat zal (meestal hoeken van straten) dan een passieve aansluit/distributie verdeler zijn. Dingen op/met stroomaansluiting, zitten d8 ik altijd in kastjes boven de grond.

Bij mij, loopt uit het grondkastje mijn eigen fiberbuisje dat in de wijk ergens weer wordt doorge-PoP-t naar de centrale.

De 5530 heeft een vervangbare SFP, welke zowel bestaat voor GPON, AON, als XGS-PON.

Ik zou overigens juist altijd gaan voor de fiber direct in de 5530 als dat kan. Hoe minder schakels, hoe beter. De adapter van de ONT blijft bijvoorbeeld een gevoelig onderdeel, zeker na verloop van jaren. Een ONT verbruikt ook wat extra stroom en de fiber rechtstreeks op de FB geeft je bovendien in de FB ook meer inzicht in het signaal dat binnen komt en de bijbehorende waardes, waardoor eventuele problemen makkelijker zijn op te sporen.

GPON was een Tikfout
, dat moet AON zijn:

Ik heb dezelfde GENEXIS NTU (1GBps), die door XS4ALL (via Reggefiber) is geleverd, nu in gebruik is voor Freedom via Cambrium

Van origine zat er een 100Mbps GENEXIS NTU in maar toen die een paar jaar later na een blikseminslag in de buurt niet meer goed functioneerde is die vervangen door een 1GBps exemplaar hoewel mijn abonnement destijds 50Mbps was.

Er mist een stukje in het eerdere bericht
, bedoelde vraag was: Worden de Cambrium aansluitingen omgezet naar een ander?

Los van logistiek (stroom, kabels, koppelbaarheid, units in de meterkast) bepaalt bij ons een keuze voor/bij “SFP”, of en vooral of dit vanuit/door AON of xxPON netwerk wordt voorgeschreven. Met AON zonder serienummer is die vrijheid groter dan bij/met xxPON hoewel ik ook daar soms macadres afhankelijkheden waarneem..

Ik schaf zelf - zo mogelijk - zeker geen eigen spullen aan die op grond van hun ingebouwd serienummer, alleen dan op/bij/met/voor d(i)e geleverde netwerkaansluiting of leverancier is te gebruiken.

Idd, gaan de AON Cambrium aansluitingen zo ja, wanneer worden omgezet naar xxPON ?

Ik heb het sterke vermoeden dat ze daar zelf ook nog geen beslissing over genomen hebben.
Ze zijn nog bezig met de overname.

GPON SN is in de FB gewoon aan te passen, hoef je niks te laten registreren.