Hierbij mijn (nog?) niet succesvolle verhaal tot nu toe van het overstappen van een glasvezelverbinding van Odido naar Freedom.
Vanaf 2018 hadden we internet via Tweak (glasvezel de wolden), maar omdat die er vorig jaar mee ophielden was ik overgegaan naar Odido. Eigenlijk werkte dat altijd wel prima, maar uit principe wilde ik niet met ze verder gaan. Bovendien waren mijn ouders meer fan van canal digitaal tv (wat ze via tweak altijd kregen en wat ook via Freedom komt), en bovendien sprak het het idee achter Freedom internet me ook aan. Samen met de aantrekkelijke kosten van Freedom (via wederom het glasvezel de wolden netwerk) leek het me een goed idee om nu over te stappen.
De overstapdatum stond gepland op 14 mei, speciaal was ik hiervoor overgekomen vanuit Belgie om te zorgen dat alles netjes draait (tv aansluiten, zorgen dat de telefoons allemaal werken, en dat de rest van een klein thuisnetwerkje ook goed blijft werken). Ik had netjes de dag tevoren de stekker uit de bestaande glasvezelapparatuur gehaald (Odido via het Delta netwerk), zodat ik weinig down-time zou hebben, maar toen de monteur in de ochtend van de 14e langs kwam vertelde hij dat er geen signaal was en dat een patch niet gedaan zou zijn. Dit werd alsnog ingepland en zou dan rond 12 uur gebeuren, maar dat kon ook een paar uur langer duren want âdie mensen hebben het heel drukâ. Maar dan zou het toch echt allemaal moeten werken.
Tegen 17:00 had ik gebeld met de klantenservice, waarbij me werd verteld dat ik me geen zorgen hoefde te maken en het zeer waarschijnlijk nog vandaag zou worden geregeld (tot 23:59 zou dat nog kunnen). Pas als het dan niet was aangesloten, konden ze een ticket openen om erachter aan te gaan, maar in principe zou alles gewoon moeten werken.
De volgende ochtend op de 15e was er nog altijd geen signaal, dus weer gebeld met de klantenservice, en die vertelden me dat âzeâ er volop mee bezig zijn, en dat ze contact opnemen wanneer ze meer weten. Anderhalf uur later krijg ik via email bevestiging dat er een ticket was aangemaakt. Tegen 17:30 op de 15e krijg ik een email dat ze nog extra informatie nodig hadden omdat ze mijn modem-ID niet hadden (âdoor een foutje bij het verzendenâ). Tegen 18:20 had ik ze dat ook doorgestuurd, en de volgende ochtend op de 16e krijg ik te horen dat âHet modem is aangemeld en zou binnen het uur online moeten komen als deze correct is geĂŻnstalleerd.â.
Enkele uren later was ik nog steeds niet online, en heb ik weer contact opgenomen met de helpdesk. Dat duurde deze keer lang, 20 min in de wacht, en vervolgens 50 min een standaard spel om te controleren of de kabels wel goed zitten (ja, dat zit goed), wat ik zie in de Fritzbox interface (geen glasvezelverbinding; nul signaal, niks⊠het power/fiber lampje heeft niets anders gedaan dan vrolijk knipperen 1 seconde aan, 1 seconde uitâŠ), en om te kijken of een factory reset misschien werkt. Uiteindelijk werkte dit (uiteraard?) allemaal niet, en is er (opnieuw?) vlak na het gesprek om 13:30 in de middag een ticket aangemaakt bij de netwerkleverancier om de storing op de verbinding te verhelpen.
Nu is het vrijdagavond, en heb ik nog niks weer gehoord. In het weekend veracht ik ook niks, en mijn ouders hebben geen internet, geen televisie, en geen telefonie. Morgen vertrek ik weer naar België, en ergens volgende week zal ik misschien weer af moeten komen om de boel verder te regelen. Hopelijk dan niet weer voor niks.
Ik snap dat er dingen fout kunnen gaan, maar frustrerend is het absoluut en hier gaat veel van mijn tijd verloren omdat andere mensen er een zooitje van maken of hebben gemaakt. In de tussentijd is het behelpen voor mijn ouders, en heb ik nog steeds geen idee wanneer de boel geregeld gaat zijn.
Ik neem dit de helpdeskmensen niet kwalijk, maar ik neem dat Freedom wel kwalijk.