Overstapproblemen van odido naar freedom

Hierbij mijn (nog?) niet succesvolle verhaal tot nu toe van het overstappen van een glasvezelverbinding van Odido naar Freedom.

Vanaf 2018 hadden we internet via Tweak (glasvezel de wolden), maar omdat die er vorig jaar mee ophielden was ik overgegaan naar Odido. Eigenlijk werkte dat altijd wel prima, maar uit principe wilde ik niet met ze verder gaan. Bovendien waren mijn ouders meer fan van canal digitaal tv (wat ze via tweak altijd kregen en wat ook via Freedom komt), en bovendien sprak het het idee achter Freedom internet me ook aan. Samen met de aantrekkelijke kosten van Freedom (via wederom het glasvezel de wolden netwerk) leek het me een goed idee om nu over te stappen.

De overstapdatum stond gepland op 14 mei, speciaal was ik hiervoor overgekomen vanuit Belgie om te zorgen dat alles netjes draait (tv aansluiten, zorgen dat de telefoons allemaal werken, en dat de rest van een klein thuisnetwerkje ook goed blijft werken). Ik had netjes de dag tevoren de stekker uit de bestaande glasvezelapparatuur gehaald (Odido via het Delta netwerk), zodat ik weinig down-time zou hebben, maar toen de monteur in de ochtend van de 14e langs kwam vertelde hij dat er geen signaal was en dat een patch niet gedaan zou zijn. Dit werd alsnog ingepland en zou dan rond 12 uur gebeuren, maar dat kon ook een paar uur langer duren want “die mensen hebben het heel druk”. Maar dan zou het toch echt allemaal moeten werken.

Tegen 17:00 had ik gebeld met de klantenservice, waarbij me werd verteld dat ik me geen zorgen hoefde te maken en het zeer waarschijnlijk nog vandaag zou worden geregeld (tot 23:59 zou dat nog kunnen). Pas als het dan niet was aangesloten, konden ze een ticket openen om erachter aan te gaan, maar in principe zou alles gewoon moeten werken.

De volgende ochtend op de 15e was er nog altijd geen signaal, dus weer gebeld met de klantenservice, en die vertelden me dat “ze” er volop mee bezig zijn, en dat ze contact opnemen wanneer ze meer weten. Anderhalf uur later krijg ik via email bevestiging dat er een ticket was aangemaakt. Tegen 17:30 op de 15e krijg ik een email dat ze nog extra informatie nodig hadden omdat ze mijn modem-ID niet hadden (“door een foutje bij het verzenden”). Tegen 18:20 had ik ze dat ook doorgestuurd, en de volgende ochtend op de 16e krijg ik te horen dat “Het modem is aangemeld en zou binnen het uur online moeten komen als deze correct is geïnstalleerd.”.

Enkele uren later was ik nog steeds niet online, en heb ik weer contact opgenomen met de helpdesk. Dat duurde deze keer lang, 20 min in de wacht, en vervolgens 50 min een standaard spel om te controleren of de kabels wel goed zitten (ja, dat zit goed), wat ik zie in de Fritzbox interface (geen glasvezelverbinding; nul signaal, niks
 het power/fiber lampje heeft niets anders gedaan dan vrolijk knipperen 1 seconde aan, 1 seconde uit
), en om te kijken of een factory reset misschien werkt. Uiteindelijk werkte dit (uiteraard?) allemaal niet, en is er (opnieuw?) vlak na het gesprek om 13:30 in de middag een ticket aangemaakt bij de netwerkleverancier om de storing op de verbinding te verhelpen.

Nu is het vrijdagavond, en heb ik nog niks weer gehoord. In het weekend veracht ik ook niks, en mijn ouders hebben geen internet, geen televisie, en geen telefonie. Morgen vertrek ik weer naar België, en ergens volgende week zal ik misschien weer af moeten komen om de boel verder te regelen. Hopelijk dan niet weer voor niks.

Ik snap dat er dingen fout kunnen gaan, maar frustrerend is het absoluut en hier gaat veel van mijn tijd verloren omdat andere mensen er een zooitje van maken of hebben gemaakt. In de tussentijd is het behelpen voor mijn ouders, en heb ik nog steeds geen idee wanneer de boel geregeld gaat zijn.

Ik neem dit de helpdeskmensen niet kwalijk, maar ik neem dat Freedom wel kwalijk.

Heel vervelend; en ergens bizar dat (de monteur van) Freedom het pand heeft verlaten zonder daarbij een werkende verbinding achter te laten. Hopelijk wordt het incident snel opgelost en komen dingen snel tot werking.

Ik herhaal mijn eerdere suggestie aan @Anco nu ook aan @randal dat Freedom voor dit soort situaties een mobiele-noodoplossing* achter de hand moet houden, zodat gebruikers die overstappen met monteur+support geen dag zonder hun standaard internet verbinding komen te zitten.
Procedureel zou het imo ook niet nodig moeten zijn dat een eindgebruiker, tickets gaat aanmaken omdat dit wmb onder de vlag van de ‘monteur’ zou moeten verlopen.

* Dat met een noodoplossing, specifiek eigen diensten niet werken of (multicast) TV kijken niet goed mogelijk is, is dan nog overheen te komen.

Wat vervelend voor jullie.
En typisch dat het weer een overstap vanuit Odido betreft.

1 like

Heel vervelend allemaal, maar het is het zoveelste verhaal waar Odido vrolijk lijkt te treiteren

1 like

Ben ook van Odido overgestapt 4 dagen geen internet. Dat lag echt aan Freedom en de belichter die ze gebruiken. Odido XGS Pon naar GPON bij Freedom. Helaas gebruik ik eigen hardware en gelooft men je niet als je ziet dat je uit de ONT geen response op je PPPoE requests ontvangt. Het verhaal ja ligt aan uw hardware, dus binnen 24 uur een Fritzbox 7590 geregeld en aangesloten. Dit is dezelfde hardware als Freedom levert bij het abonnement. Helaas zelfde verhaal ligt aan uw hardware of configuratie. Na 4 dagen een Fritzbox van Freedom geconfigureerd, bellen aansluiten en dan beweren nu gaat het werken
.
Niet, modem verkeerd ingesteld dus aangepast en reset niets. Toen wilde Freedom eindelijk een call aanmaken bij de belichter, na 2 uur werkt het, config fout bij belichter.

Verbaast me dat dit aan Odido wordt verweten, lijkt me meer een probleem met de partij die freedom over ODF gebruikt om licht op de verbinding te zetten. Waarbij men pas laat naar deze partij gaat om te troubleshooten.

Ben fan van privacy en had gehoopt dat freedom als premium provider betere service levert. Heb ook TV

Vermoed dat Freedom andere oorzaken (per script) wil elimineren om daarmee ‘onnodige’ (betaalde ?) inzet van derden, te voorkomen.

Het lijkt mij wat kort door de bocht om de partij die verlaten werd, deelgenoot te maken v.e. situatie dat de nieuwe uitvoerder de aansluitzaakjes niet op orde heeft (weten te brengen).

1 like

Odido XGS Pon naar GPON bij Freedom.

Hetzelfde bij mij dus, maar ik gebruik geen eigen hardware maar ‘gewoon’ de door Freedom geleverde FRITZ!Box 5530 GPON.

verbaast me dat dit aan Odido wordt verweten.

Niet door mij in ieder geval. Voor mij is het simpel: ik heb een contract met Freedom, zij moeten zorgen dat het snel in orde is, en op dit moment is het niks. Ik vind het verder overigens wel interessant te leren wat de onderliggende reden kan zijn, en hopelijk kunnen ze daar bij Freedom ook wat van leren voor soortgelijke gevallen in de toekomst

We gaan zien of het binnenkort zal gaan werken, sinds vrijdagmiddag heb ik niks gehoord en werkt er nog niks (had ik ook niet verwacht). Hopelijk komt er morgen wat beweging in. Ik hou jullie op de hoogte als er wat gebeurt.

Ik ga ook benieuwd zijn hoe de overstap procedure is ingeregeld en wie dat proces beheert.
Mogelijk administratief een conflict waarbij de één eerst iets bij zichzelf moet wegnemen voordat de ander dat dan weer verder kan innemen.

Bij AON itt xPON is er bmw ook een fysieke patch-actie nodig.
Daarnaast zal er tbv ISP een routering-patch e/o BRAS registratie moeten worden gedaan om die aansluiting actief te krijgen.

Ik vraag mij ook af wie daadwerkelijk de fysieke operator is van de in gebreke zijnde PON aansluiting.
Ook borrelt mij de vraag op of de overstap mogelijk ook een “AON → PON” (OAP-patch) migratie is ?
In dat geval is het een technische (fysieke patch) en daarna administratieve (modem-id) verhuizing; die elkaar dan kan kruis(ig)en.

Helaas nog geen positief nieuws. Tegen het einde van de middag rond half vijf nog maar eens gebeld met de Freedom helpdesk, en er zou ‘op dat moment’ een extern persoon in de wijkcentrale werken aan het probleem, maar een update hadden ze dat moment nog niet. Daarna heb ik niets meer gehoord; dus of ze zijn er nog steeds mee bezig, of ze hebben niets kunnen oplossen en dan hoor ik blijkbaar niks.

Morgen moet ik sowieso weer richting Nederland, dus ik had de stille hoop dat het dan opgelost kon worden en ik de laatste dingen daar in huis kon regelen. Maar om eerlijk te zijn heb ik weinig hoop

Een beetje meer actie en communicatie van Freedom zou fijn zijn.

Wat ik mij afvroeg, is er iets van activiteit op de connectie ?

zover je dat (aan)durft* te bekijken door met je telefooncamera zo uitgenomen glasvezelconnector - aan de kant van de FB - uit te lichten.

Indien je op PON zit en de patch er is, zou op de connector die naar de FB gaat, iets van licht te zien moeten zijn.

• :warning: Kijk nooit onbeschermd naar het uiteinde van een aangesloten glasvezel dat in bepaalde gevallen schadelijk voor de ogen kan zijn.

Wat je verder kunt doen is de Fritz zo goed mogelijk instellen dat je er eventueel remote bij kunt. Ik neem hierbij even aan dat dingen min of meer standaard zijn.

Dit instellen of verifiĂ«ren kan dan door even een (tweede) mobiel te gebruiken in USB-Thethering mode:, verbinden met USB van de Fritz en in het menu “Internet → Mobiel Netwerk” connectie te maken.
Verder aan jou om nadat je klaar bent, de mobiele modus weer uit te zetten of die (optie 2) als backup te houden.
→     

→    Lees ook: Thether handleiding Fritz

Hiermee weten dat dingen, wanneer glas actief wordt, operationeel zijn.
Suc6

Goed nieuws, sinds een uurtje werkt de boel. Zowel telefonie, internet als televisie werkt nu allemaal (en dit alles zonder dat ik iets moest aanpassen aan mijn kant; voor ik weg ging vrijdag had ik telefonie ook al ingesteld op het modem, die instellingen waren ook allemaal in orde. Ik heb alles gewoon aan laten staan toen ik weg ging). Ik blij en vooral mijn ouders blij.

Per email kreeg ik een uur daarvoor (toen ik nog onderweg was) al een mailtje met dat het zou moeten werken, maar dat was een automatisch mailtje zonder verdere details. Ik heb geen idee wat er dus fout was gegaan, en hoe het is opgelost, maar op dit moment werkt de boel in ieder geval.

Bedankt voor de adviezen Larry. Ik had al wel gekeken naar of ik via mijn telefooncamera iets van signaal kon zien aan het uiteinde van de glasvezel, maar daar zag ik niets. Ik vermoed dat er ‘aan de andere kant’ gewoon niks op stond, maar waarom dat allemaal zo lang heeft moeten duren snap ik niet.

Ik ga nu nog even zorgen dat alle eigen appartuur erachter goed werkt, maar voor alsnog ben ik opgelucht; laten we hopen dat het bij deze opstartproblemen blijft. Voor andere mensen met soortgelijke problemen in de toekomst mag ik hopen dat ze sneller opgelost kunnen worden, of dat er een tijdelijke oplossing kan zijn zodat je minder afgesloten bent van de buitenwereld.