Overzetten Soverin accounts?

Nee dat zal zij indien iemand zelf eigenaar is, voor nieuwe registraties sws niet kunnen.
Ws zal/kan er een achtergangetje worden toegepast, op papier en zolang dat goed gaat, is Freedom voor SIDN de houder en een abonnee heeft een uitvoerende claim.

Iets dergelijk heb ik bij een andere provider. Ik ga echter wel expliciet de rechten opeisen omdat ik niet zou willen dat die ooit in een eventueel curatorschap als asset worden meegenomen. Voor de buitenwereld zijn de houdergegevens sws afgeschermd.

Voor het geval je zoiets toch wilt doen;
Je zou voor de verhuizing de postvakken kunnen verhuizen naar een ander (schaduw) domein, en je originele emailadres als alias naar dat andere postvak laten verwijzen. Vanuit dat andere postvak kun je een alias als afzender adres gebruiken, voor zover ik zie wordt het echte emailadres van dat postvak niet “gelekt”, dus het lijkt gewoon alsof je vanaf je normale emailadres email verstuurd. Na de verhuizing van de postvakken heb je dus weer volledig werkende email, en de postvakken blijven behouden voor het geval je toch nog terug wilt.

Je kunt een export maken van je mailbox, dat importeren bij een nieuwe mailbox. Direct na de export kun je de oude mailbox in eerste instantie uitschakelen, zodat er geen nieuwe mail meer op binnenkomt. Je kunt op dat moment nog geen alias met hetzelfde emailadres maken, maar de catchall werkt dan wel voor dat emailadres. Pas als alles goed werkt, en je niets mist, de uitgeschakelde mailbox verwijderen.
Als er vervolgens geen postvakken aan dat domein gekoppeld zijn, is de verhuizing van dat domein minder spannend.

Natuurlijk raak je hierbij ook mail kwijt als een mail binnenkomt tussen de export en het uitschakelen van die mailbox. (Die mail is er nog wel, maar je kunt die niet meer lezen zonder de mailbox opnieuw te activeren).

Best wel complexe procedure om dit via een proxy/hop-on te doen. Bedenk dat na verhuizen eigendomein, het postvak@eigendomein bij Freedom op geen enkele wijze meer toegankelijk is.


Issue is dat je imo niets kunt met lokale (eigendomein) postvakken en/of bijbehorende settings zoals originele/alias/mail/postvakadressen die immers alleen functioneel kunnen worden ingericht **waar** ontvangende server (fysiek) resideert. Iemand kan geen postvak maken voor een eigendomein-mailadres dat nog niet bij de nieuwe provider is ingebracht. NB: wanneer iemand fysiek zelf aan de configknoppen zitten, lligt dat iets anders. Ik kan zelf zonder problemen problemen in mijn Roundcube een mailbox maken dat luistert naar zeg postvakadres "ptro[]()@ibm.com". De mail zal ontvangen gaan worden zodra de DNS van dan *ibm.com* naar die mailserver gaat verwijzen.

Wat ik mij voorstel bij migratie mail zoals gefaciliteerd door Freedom e.d.:

  1. Mail ontvangst op eigendomein inactiveren door DNS/MX records daarvan te verwijderen.
    Inkomende mailontvangst gaat vanaf dat moment bij een verzender bouncen of retry’en.
    NB: natuurlijk handig om vooraf (belangrijke) contacten even te informeren of waar mogelijk die tijdelijk (ook) op met een werkend adres@anderdomein te laten functioneren.
  2. Export bij Freedom van de postvakken@eigendomein en die na triple check, bij Freedom fysiek verwijderen.
    NB: tot het domein fysiek is verplaatst, is een verwijderd postvak@eigendomein eventueel weer bij te maken.
  3. Opdracht om EigenDomeinnaam te verhuizen… en hopen dat dit snel actief wordt.
    Eventuele website, aliassen en forwards termineren vanaf dat moment in een zwart gat.
    Vanaf dit moment is Freedom verlaten en speelt geen verdere rol meer.
  4. Op nieuwe server/provider locatie, aanmaken identieke postvakken@eigendomein en die laden met de mail-backup van item 2.
    Vervolgens postvak verder inrichten (rules & ondertekening, contactlijsten), bijbehorende aliassen plaatsen en eventuele (bij webmail) de/encryptiekeys plaatsen.
    NB: de nieuwe provider kan andere operationele voorwaarden hebben met wat wel of niet kan worden ingericht, denk aan Sieve, limieten van bijlagen of aantal aliassen.
  5. Mail op nieuwe locatie mailontvangst activeren (dwz DNS/MX activeren).
    Vanaf dit moment heeft mail op/in het eigendomein weer een landingsplaats.

NB: T.a.v websites is de procedure soortgelijk met het verschil dat de oorspronkelijke inhoud daarvan websites niet staat in/op een postvak maar hoort bij het useraccount. Nu zal dit verhuizen, nog complexer uitpakken zijn omdat de nieuwe provider bijna zeker een totaal ander oplossing zijn dan waarmee Freedom/Soverin (via Ruby+Jekyll) websites faciliteert.

Goed voorbereid zou het voorgaand stap 1-5 procedureel, zelf te regelen moeten zijn.
Lastig is dat een operatie, indien nodig, niet goed noch transparant kan worden teruggedraaid. In een (eigen) datacenter waar jezelf alles regelt, doe je dan simpel een backout/restore en betaal je een rondje appeltaart.

Inzake item 2 zou vooraf bij Freedom veiligheidshalve nog een imap-copy kunnen - laten - trekken vanuit een (extern) alternatiefpostvak/map@anderdomein.nl. Zowel Freedom als Soverin, faciliteren IMAP-remotecopy waarmee mail van andere (imap)domeinen naar een lokaal postvak@freedom/eigendomein kan worden ingezogen.</small)

Dus het valt wel mee gelukkig. De doemmeinnaam is gewooon los te koppelen van Freedom zonder consequenties voor de rest van het abonnement!

Wel een paar vragen over de quote hierboven:

  • Waar kan ik de tarieven daarvoor vinden?
  • Hoeveel mailboxen krijg ik per domein? Of heb ik een vastgesteld aantal mailboxen per abonnement die ik naar eigen inzicht kan verdelen over de domeinen?
  • Kan je ook mailboxen bijkopen/abonneren?
1 like

Domeinnaam tarieven staan op de website onder webhosting: Hosting | Freedom

Per abonnement 5 mailboxen, waarvan je @freedom.nl al telt als eerste. Extra domeinen geven geen extra mailboxen, je moet je mailboxen verdelen over je domeinen.

Zeker! Via Mijn Freedom. Tarieven zijn te vinden in Mijn Freedom of op Mail | Freedom

2 likes

Ah daar lijkt het gekoppeld te zijn aan hosting. Maar het kan dus ook als je helemaal geen hosting pakket wilt, maar alleen een extra domeinnaam bij je huidige abonnement. Mooi!

Daar staat dan extra email adressen maar ze bedoelen blijkbaar mailboxen als je op ‘handleiding’ klikt. Dat lijkt me ook het meest logisch.

Afhankelijk van top.domein betaal je tussen de €12 en 45/jaar, een .NL = €15
Per 5 extra individuele mailboxen - die elk een MijnFreedom hebben - betaal je €5 en is als emailadres-postvak te koppelen in een eigendomein.

Wanneer de mailbox wordt verwijderd, komt dat slot weer vrij voor ander gebruik. Indien er geen behoefte meer is aan de extra mailslots, zale die (per blok van 5) moeten worden opgezegd.

Elk user/account heeft ook een uitgebreide multifunctionele websitefunctie waarin op basis van Ruby/Jekyll concepten, één of veel meer website-sources kunnen worden aangemaakt en/of geëx/importeerd. Middels slepen kunnen eventueel ook grotere (of binaire of foto) bestanden worden toegevoegd.
Middels DNS en YAML configuratie wordt indirect bepaald of en voor welk subdomein vanuit de Jekyll-code, de resulterende html-code en een bijbehorende SSL-certificaat zal worden gegenereerd.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.