Packet radio en andere onderwerpen die nergens bij passen

Niet zozeer de buizen alswel de componenten erom heen…m.n. de elco’s .

Ik ben bang dat ik het anders zie. Deze week nog zitten sleutelen aan een versterker. Op de anodes van de hoogvacuum buizen (2 stuks) staat 3kV. Gloeistroom is 15A, bij 5V, per buis. Anodestroom maximaal zo’n 800 mA, da’s dan wel voor beide buizen samen. En meestal maak ik het niet zo bont.

Vanwege hoogvacuum en het feit dat glasbuizen een beetje lekken, kan er plasma in deze buizen ontstaan waardoor doorslag mogelijk is. De kinetische energie die vrijkomt bij doorslag kan de electroden van de buis fysiek verbuigen.

Het apparaat levert vermogen wat mag binnen de machtiging. En kan een paar dB meer maken, maar als zendamateur let je erop dat je binnen de regels blijft. De marge zorgt er wel voor dat de IMD van deze versterker netjes is bij de 400 W die het ding mag maken.

De node PC met JNOS er op is hier helaas een paar jaar terug overleden, en daarna is het er gewoon niet meer van gekomen om het opnieuw leven in te blazen.
Daarop zat uiteindelijk forwarding via Internet tunnels, o.a. in NL en naar de UK (ik had ook de @gbr berichten).
De PC waar de website op staat is ook uitgeschakeld omdat deze kuren kreeg. De oude site staat nu bij Strato op een server onder pe1biv.nl .

1 like

Oei JNOS, that name brings back memories … :blush:

Ik heb ook heel wat uurtjes met tsthost gespeeld, vooral in combinatie met m’n TNC21s had het gebruik van een hostmode programma wel voordelen.

Ik heb ook ooit het idee gehad om AX.25 (of eigenlijk het KISS protocol waar oa. programma’s als JNOS mee kunnen werken) over IRC te tunnelen en zo IRC kanalen ipv. radiokanalen te gebruiken :slight_smile: . Het KISS frame werd daarbij base64 encoded over een IRC kanaal gestuurd op een (prive) IRC server. Door op de IRC server de reguliere rate limiting uit te zetten kon ik nog best leuke snelheden halen :upside_down_face:. De charme van de (onzekerheid) van een radio verbinding gaat er dan natuurlijk wel een beetje vanaf.

1 like

Naast JNOS verder alleen ervaring met NetCHL en FBB op HLM.
En ook DigiNED.

De klok van mijn auto synchroniseert ook op DCF77. Dat gold ook voor mijn vorige drie auto’s.

Het lijkt me sterk dat je autoradio synchroniseert op DCF77. Ik ben dat nog nooit tegengekomen bij een (auto)radio.Tijd synchroniseren bij autoradio’s gaat op FM met RDS of bij nieuwere autoradio’s met DAB+.

Ik heb het over auto’s met bouwjaren tussen 1990 en 2010. Toen bestond DAB+ nog niet (DAB geloof ik wel sinds ca 2005). RDS is een onderdeel van de autoradio/navigatiesysteem. Dat was toen nog een dure optie die de meeste auto’s niet hadden of los ingebouwd. Een klok was er wel en die werkte echt op DCF77. Bij de huidige connected auto’s zit er een multimediasysteem met SIM in, maar dat is pas sinds de laatste 10 jaar ongeveer. Wat ik wou zeggen is dat mijn youngtimer nog steeds zijn klok synchroniseert, ook zonder RDS (en ik luister nog gewoon naar de FM).
Je merkt het als je wel automatisch naar zomertijd gaat, maar niet een uur verspringt als je naar Engeland of Griekenland gaat met de auto.

Ben ontzettend benieuwd welk type autoradio dat dan was die naar DCF77 luisterde…

RDS (met tijd sync) is al begin jaren 1980 ingevoerd op FM:
https://www.omroepmuseum.be/index.php/geschiedenis-radio-tv/techtalk/fm-uitzendingen/154-de-evolutie-van-het-signaal-van-de-fm-zenders

Het doet precies wat jij hierboven beschrijft bij zomer/wintertijd en verplaatsing naar andere tijdzones.

Autoradio’s met RDS (via FM) waren er in 1990-2010 al veel. Op het frontje stond er vaak op: RDS / TMC. (Nu nog steeds trouwens op FM-radio’s)

RDS heeft niks met het navigatiesysteem te maken.

Niet een autoradio, maar een dashboardklok (dia alleen datum en tijd aangeeft), ook als de radio uitstaat.
Volkswagen, Audi, Volvo, Mercedes, BMW … (periode dat snelheidsmeters en toerentellers nog analoog waren).
Wat je zegt over autoradio’s klopt ook.

Dat klopt niet altijd, dwz. mijn autoradio ontvangt RDS/TMC en het navigatiesysteem gebruikt dat om eventueel een andere route te kiezen (2007)

Ik had het echt over de dasboardklok

Een dashboardklokje dat automatisch naar zomer/wintertijd omschakelt of van tijdzone wisselt, wordt aangestuurd door een autoradio die via RDS een tijdsignaal ontvangt van een FM-radiozender. Of het komt van een autoradio met DAB+.

De ingebouwde autoradio’s bij de automerken die je noemt waren in de periode na 1990 vaak afkomstig van Blaupunkt, Becker en Philips. Die deden echt niks met DCF, maar deden alles met RDS.

(Overigens mankeerde er in de begintijd van RDS nogal eens wat aan de nauwkeurigheid van het tijdsignaal. De radiozenders met RDS die het tijdsignaal verschaften, hadden toen zelf soms een onbetrouwbare bronklok. Vooral de commerciële zenders, naar mijn herinnering. Ik heb wel eens meegemaakt dat bij een zenderwisseling de tijd een sprong van ~10 minuten maakte :upside_down_face: )

Er zijn nog andere tijdseinzenders dan DCF op de lange golf (LF). (DCF is de stationsnaam van de zender in Mainflingen, Duitsland).

Behalve op de lange golf zijn ook op de kortegolf (HF) nauwkeurige tijdseinzenders actief, al zijn het er minder dan in de vorige eeuw. Hier staat een vrij actueel overzicht met details over de zenders:

https://www.meinbergglobal.com/english/glossary/time-signal-transmitter.htm

Bijvoorbeeld de zender CHU in Canada, die via de kortegolf is te ontvangen. Dit is een van de weinige die behalve piepjes/pulsen elke minuut ook met voice tijdmeldingen uitspreekt. Als je geen kortegolfontvanger hebt, kun je met de WebSDR van UTwente luisteren:

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Kies voor CHU frequentie 7850 kHz, AM, filterbreedte ~5 kHz. Voor de beste ontvangst bij voorkeur 's nachts of 's morgens vroeg luisteren.

Een dashboardklok is gewoon een uurwerk dat datum en tijd aangeeft en zo nu en dan zichzelf met DCF77 synchroniseert. Heeft niets met radio te maken. Heeft niets met satellietnavigatie te maken. Allemaal technologie van 10tallen jaren geleden, toen er nog geen navigatiesatellieten waren. Bij overgang naar zomer/wintertijd gebeurt er niets, totdat bij de eerstvolgende synchronisatie de klok ineens een uur verspringt. Als je met vakantie gaat naar Engeland of Griekenland met de auto, gebeurt er ook niets want de klok weet niet waar de auto waar hij inzet is.De garage heeft ingesteld dat de auto in Nederland woont, en dus pakt hij middeneuropese tijd. Wanneer je tijdens je vakantie de dashboard klok gelijk zet met de lokale tijdzone, ben je dat bij de eerstvolgende synchronisatie op DCF77 weer kwijt.

Hoi

Ik heb een tijdje terug een DCF wekker gescoord;

Is niet veel duurder dan een gewone wekker en ik vind wel lekker makkelijk dat ik hem niet gelijk hoef te zetten.
De dubbele punt knippert hinderlijk, dus die heb ik maar afgeplakt.

RDS en DARC moest ik even opzoeken;

Zelf gebruik ik een DCF ontvanger en een Garmin GPS ontvanger om de
computers op tijd te houden. NTP beweerd binnen tig µs gelijk te staan;
http://www.sput.nl/ntpstats/sput/

Zelf ben ik geen zendamateur, maar ik ken wel iemand die aan digitale ATV doet op 70 en 23 cm.
Ik heb wel ooit een C machtiging gehad, maar deed daar eigenlijk niks mee.
De techniek fascineert me wel. Ik heb hier nog allerlei boekjes van oa de RSGB en de ARRL.

Vr.Gr,
Rob