Panasonic DECT telefoons koppelen

Ik heb een set van 3 Panasonic DECT telefoons die ik graag aan het basisstation in de Fritzbox 5530 wil koppelen. Ik kan echter nergens vinden hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. De Panasonic heeft GAP, dus zou moeten kunnen. Volgens het menu in de Fritzbox staat dat je het beste eerst het basisstation kunt koppelen, maar aangezien in de handleiding van de Panasonics niet staat hoe je het basisstation in de ontvangst mode krijgt, dacht ik eerst maar eens te proberen een handset los te koppelen van het Panasonic basisstation en aan de Fritzbox te koppelen, maar ook dat is me nog niet gelukt. Wie weet hoe ik dit kan doen?

Geen ervaring met Panasonic, maar wel met koppelen van Gigaset aan FB. Dat is gewoon een kwestie van inschakelen DECT op de FB, button indrukken om de FB nieuwe toestellen te laten accepteren en in het toestel zoeken naar basis station. Pincode (dacht standaard 1234) op toestel ingeven en klaar.

Vergeet niet voorafgaand, de betreffende DECT handset af te melden van het Panasonic basisstation. Een handset kan maar op één basisstation dwz of Fritz of Panasonic worden aangemeld.

NB: het unpairen is mogelijk wat lastig. Zoek even je mode/ltype in op

Puur functioneel is het te overwegen het Panasonic basisstation op de analoge poort van de FB aan te sluiten. De Panasonics kunnen dan gebruik blijven maken van hun eigen onderlinge telefoonboek/antwoord/wacht/functies. Met DECT (dwz GAP) op Fritzbox, worden het basale handsets.

Ja, zo heb ik het nu, met het Panasonic basisstation aan een FON uitgang op de Fritzbox. Alleen heb je niet zo veel aan een telefoon in de meterkast :stuck_out_tongue_winking_eye:. Het unpairen en in de koppelstand zetten van de handsets lukt wel, maar de Fritzbox vindt ze niet. Misschien is het wel het makkelijkste om er nog een losse handset bij te kopen en het basisstation in de meterkast te laten staan met een snoertje in de FON uitgang.

Draadloos telefoneren kan prima werken met het basisstation in de meterkast.

Verder is het andersom. De handsets moeten de FB vinden waarbij op de Fritz, wel de DECT Base station functie (in het Fritz telefoon menu) is aangezet en als vinden niet lukt, eventueel de GAP troubleshoot moet worden aangezet.

Als ik even uit mijn ervaring mag praten over Panasonic telefoons en deze te koppelen met de FRITZ!Box. Mijn advies zou zijn om dit niet te doen. Redenen:

  • Problemen met telefoonboeken die niet werken.
  • Geen nummerherkenning
  • Problemen met ontvangst en geluid

Voor Panasonic toestellen moe(s)t vaak de optie ‘Enable troubleshooting for cordless telephones not compatible with GAP’ ingeschakeld worden.

Bij Philips, Profoon en sommige oude KPN DECT toestellen is trouwens hetzelfde verhaal als hierboven (en er zijn nog een aantal merken te noemen).

De minste problemen kun je verwachten met toestellen van Siemens, Gigaset en natuurlijk van AVM zelf. Daar heb ik persoonlijk nooit problemen met geluid, bereik en functionaliteit.

Bij andere merken zou ik adviseren aan te sluiten via de FON-poort, dus met hun eigen DECT basisstation.

2 likes

Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik heb besloten om het Panasonic basisstation maar op de FON-poort en in de meterkast te laten en er een 4e handset bij te bestellen. Klinkt als minste gedoe en op dit moment ook de goedkoopste oplossing.