PeerTube thuis draaien voor eigen videowerk

Hi.

Binnenkort krijg ik hopelijk eindelijk glasvezel en ik heb nu al een tijd zo’n mooie Fritzbox in de meterkast hangen.

Eigenlijk zou ik zelf ook video willen delen met de wereld. De video’s waar ik zelf de rechten op heb, die ik zelf gemaakt heb. Het zijn er niet veel, maar de gedachte dat ik bijdraag aan weer zo’n energieverslindende dataschuur is onplezierig. Ook omdat ik waarschijnlijk maar een paar dozijn kijkers per jaar ermee trek. De use case is dat ik een video waar ik over schrijf op mijn blog zou willen embedden zonder dat ik daar veel webspace aan verkwist.

Kan ik zelf iets inpluggen in de Fritzbox om er een Peertube server van te maken? Of trekt de cpu van de Fritzbox dat niet?

Ik heb ook nog een MacMini die in de praktijk het grootste deel van de dag aan staat. Die kan ook wel wat extra draaien.

Uit de FAQ over PeerTube begrijp ik dat mijn verbinding/server nooit overbelast zal raken mocht een video van me heel populair worden. De kijkers dragen dan de hosting met elkaar dankzij het torrent-protocol.

Ik lees graag uw adviezen en suggesties!

Helaas, die prachtige - inmiddels dichtgetimmerde - Fritzbox kan naar buiten toe zelf niets servicen. Laat staan dat de boterrtage CPU volstrekt ontoereikend zal zijn om video mee te streamen. Zelfs het openen van een admin-pagina kan al seconden nemen.

Dus je zal oea manier iets van een eigen serverfunctie moeten neerzetten, bv een Raspberry ding of zo. Nadeel is dat zelf serices draaien, allerlei aandacht kan vragen en/of (ongewenst) volk kan aantrekken waarvoor je weer zelf maatregelen moet nemen.

Zelf heb/had ik ooit de hoop dat ik op/in Freedom data kon neerzetten die dan door een ander kan worden opgehaald als bv stream of bestand. Denk aan foto’s of idd video’s (nb een video hoeft niet volledige gedownload te worden om gelijk te kunnen beginnen met afspelen).
Inmiddels, zover is mij wel duidelijk, (b)lijkt dit als functie er ook niet meer van te komen. Het uploaden van bv data/files naar je eigen web(site)space (holle dop, niets betekenend) is compleet onbruikbaar gemaakt is om te kunenn worden ingebed in een dynamisch dataproces.
Freedom doet momenteel technisch voor gebruikers hoegenaamd niets (meer) en lijkt vooral heel erg druk te zijn met haar order & helpdeskproces om “klanten” te werven.

Zelf heb ik mijn FB dichtstaan en zet ik - remote FB via AVM - alleen tijdelijk voor mijzelf remote open, op een dan gewenste poort/dienst.

Let wel, mijn motief is niet om per se video te hosten, het gaat mij erom het vanaf mijn glasvezel-verbinding te doen zodat ik niet zo’n dataschuur met electriciteit, koelwater en wat niet al op mijn geweten heb.

Ik heb al een machine thuis draaien en het is prima als die wat extra’s erbij draait. Het ding is zwaar onderbenut.

Naar ik heb begrepen werken alle fediverse services met een instantie die in een docker container kan draaien. De frontend is een website met geldig certificaat. De meesten hebben het op een Linux omgeving actief.

Ik kijk zelf naar een Lemmy instance (reddit alternatief), Mastodon (twitter alternatief) en Peertube. Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik dat ga opzetten en of dat mogelijk is op een RPi 4. (staat hier uit z’n neus te vreten), al denk ik dat het geheugen misschien wat krap wordt.

Als PeerTube je lukt op een Raspberry dan hoor ik het graag. Is misschien een oplossing als ik dezelfde Raspberry nog andere kleine nuttige taakjes kan laten doen.