Phishing melden aan valse-email@nl.abnamro.nl lukt niet

ABN AMRO heeft een special emailadres waar je phishing mails die zogenaamd van ABN afkomstig zijn kunt melden. Helaas staat Freedom me niet toe om dat te doen, omdat de mail (terecht) als spam wordt herkend en daarom geweigerd. Dat betekent wel dat ik nu ABN niet kan helpen om adequaat de handelen als er namens hen phishing mails in omloop zijn.

Hoe kan ik deze mails (inclusief inhoud) alsnog melden bij ABN?

Hieronder de mail van mijn mailserver, die de mail via de Freedom SMTP server naar ABN probeerde te sturen. Ik zal de phishing mail zelf niet hier posten :slight_smile:

This is the mail system at host bree.vanbest.eu. I’m sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It’s attached below. For further assistance, please send mail to postmaster. If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message.

The mail system valse-email@nl.abnamro.com: host smtp.freedom.nl[2a10:de80:1:4091:b9e9:222a:0:1] said: 554 5.7.1 Spam message rejected (in reply to end of DATA command)

Reporting-MTA: dns; bree.vanbest.eu
X-Postfix-Queue-ID: 6B16F4052C
X-Postfix-Sender: rfc822; janpascal@vanbest.eu
Arrival-Date: Sun, 12 Jun 2022 20:51:58 +0200 (CEST)
Final-Recipient: rfc822; valse-email@nl.abnamro.com
Original-Recipient: rfc822;valse-email@nl.abnamro.com
Action: failed Status: 5.7.1
Remote-MTA: dns; smtp.freedom.nl Diagnostic-Code: smtp; 554 5.7.1 Spam message rejected

Zelf meld ik ter mijner gemoedsrust alle phishing/fraudepogingen aan bij fraudehelpdesk.nl door de betreffende mail als attachment 1:1 door te sturen naar valse-email@fraudehelpdesk.nl. Die organisatie zal imo dan verder een passende waarschuwingsactie nemen.
Ik ben gestopt met bedrijven aan te schrijven waar je naast (soms) stank voor dank zoals val ons niet lastig - wij willen geen mail van freedom - meestal niets meer van hoort.

In situaties waar het mijn directe belang aangaat, meld ik zaken via het eigen account. Bij banken is dit bv dan de interne berichten applicatie. Ook omdat je bewijs moet hebben dat je een aangedane fraude zsm hebt gemeld.

Heb je de phishing mail er plat ingezet?
Sommige dingen pak ik in met een simpel wachtwoord, dat ik in de mail vermeld.

Hier ook een kleine uitleg van de Fraudehelpdesk.

@anon0224 Lukt het wel om de mail als attachment te sturen. Anders kan ik mogelijk het idee opperen om te kijken of Soverin valse-email@fraudehelpdesk.nl kan toestaan om mailtjes van deze aard naartoe te sturen. Lijkt me toch handig…

Ik heb nergens een probleem mee en meldde alleen dat IK valse mail alleen maar doorstuur naar de fraudedesk en verder geen moeite doe om iets bij (grotere) bedrijven te melden. Met Thunderbird kan ik prima een mail als attachment forwarden. Via webmail is dat dan (rechtsklik) als bijlage.

Dat is goed om te horen. Ik begreep je hoor. Alleen wilde ik even weten of ik mogelijk in de pen moest klimmen naar Soverin om dingen mogelijk te gaan maken. :wink:

1 like