Ping host voor monitoring

Hallo allemaal,

Mijn monitoring houdt mijn (bonded) VDSL lijn in de gaten. Dit doe ik door één maal per minuut de DNS servers van Freedom te ping(6)-en. Nu lijkt me dat iets onwenselijks, je wilt de DNS servers gbruiken voor resolving en niet belasten met icmp pakets. In de xs4kpn tijd was er een ping-host in het kpn netwerk die ik daarvoor kon gebruiken.

Hoe doe ik dat (netjes) in het freedom tijdperk, zonder extra belasting van de dns servers ? Ideen welke host(s) die ik daarvoor kan gebruiken?

Groetjes,
Rudi

1 like

Als ik zo snel even test lijkt het erop dat bijna alles van Freedom te pingen is. Misschien wil je ook meer dan 1 server pingen om te voorkomen dat je denkt dat je lijn down is terwijl er een server uit ligt ofzo. Wat de voorkeur van Freedom is kan uiteraard alleen Freedom zeggen :slight_smile: .
Overigens was bij xs4all de host ping.xs4all.nl ook gewoon een alias in de dns voor hun uucp server.

De routers (core0, core1, bras0 en bras1) policen ICMP en zijn geen goede hosts om te pingen.

Verder maakt het niet heel veel uit wat je pingt. Want vrijwel alle hosts zijn gevirtualisuerde machines. Ik ben bang dat pingtijden vooral ook iets zeggen over I/O-prestaties van onze virtualisatie.

Een bijna ongebruikte machine als een UUCP-server hebben we niet. En echte ping host, als in hardware, staat (heel laag) op m’n wensenlijstje.

2 likes

Misschien kan je met traceroute kijken wat de eerste hop buiten je eigen netwerk. Dat lijkt een goede voor een snel antwoord en weinig overhead.

Dat is een BRAS en daarom juist niet zo heel goede ping-host :slight_smile: Want routers limiteren ICMP-verkeer om ruimte te houden voor essentiëlere zaken als het afhandelen van routing.

www.freedom.nl is trouwens prima te gebruiken als ping-host.

4 likes

Maakt dat het niet lastiger om effectieve traceroutes te doen om te bepalen waar een bottleneck zit?

Ja, dat maakt het zeker lastig. Traceroute is daarvoor ook maars beperkt nuttig.

Het is goed het volgende te beseffen:

  1. traceroute geeft de route naar de host. Het zegt niets over de loop van het pad terug.

  2. De roundtriptijden geven informatie over de control-plane. Dat is zeg maar de CPUs van de routers. Nuttige data gaat normaliter via de data-plane.

3 likes

Doorvoor heb je dan weer trace-ssh :wink:

1 like

Misschien wat laat, maar wellicht toch handig. Om een beeld te krijgen van mijn verbinding, gebruik ik smokeping. Hiermee kun je verschillende hosts in de gaten houden om een algemeen beeld te krijgen over je verbinding.