Planning XS4all -> KPN4all: wacht niet af!

Bij een van de aansluitingen die ik beheer wilde ik wachten tot de “je gaat over naar KPN” brief om in plaats van van XS4all naar KPN4all, naar Freedom te migreren.

Dat blijkt achteraf geen strak plan. XS4all geeft een week vooraf een aankondiging; komt de aankondiging, en wil je die datum gebruiken voor een ISP migratie, dan blijken allerlei termijnen niet op elkaar aan te sluiten en admin processen elkaar een beetje in de weg te zitten.

Uiteindelijk ziet het naar uit dat het allemaal alsnog goed komt: XS4all stelt de migratie naar KPN een beetje uit, en Freedom bleek in staat de aansluiting naar de nieuwe datum te kunnen verzetten (met dank aan Paul en Rogier van de Freedom helpdesk).

Maar als je dit ook van plan bent: doe maar niet, plan zelf en blijf weg bij de migratie-datums want daarmee wordt 't ingewikkeld, zo is gebleken.

En Freedom heeft er weer een klant bij.

3 likes

Alle lof voor de mensen die nog bij XS4All werken en dit moeten afhandelen, en die gelukkig graag helpen alles in goede banen te leiden. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

1 like

Bedankt voor de waarschuwing @GeertJan.
Ik hanteerde eerst dezelfde methode omdat ik wist dat een migratie me veel werk zou kosten. Dat was totdat ik zag wat er allemaal niet ging veranderen :roll_eyes: en ik zag dat alle veranderingen potentieel zouden zorgen dat sommige dingen die ik doe niet meer werken. Toen maar meteen de aanvraag bij freedom gedaan en tot nu toe heb ik daar geen moment spijt van gehad :partying_face:

1 like

Nouja een flink deel van de veranderingen die ze je vertellen daar heb je ook mee te maken als je niet van XS4ALL naar KPN migreert maar in plaats daarvan naar een andere ISP (Bijv Freedom) gaat.
Het zijn allemaal services die stoppen, mogelijkheden die stoppen, je IP adres dat verandert, instellingen in je netwerk die je moet veranderen (zoals NTP servers), enz enz en dat heb je ook allemaal als je naar Freedom gaat.
Wat GeertJan wilde doen, het allemaal combineren, dat is op zich wel minder werk maar dan moet je het niet op de “week van de overstap” laten aankomen maar na de brief die je ruim een maand vantevoren krijgt meteen in actie komen. Dan lukt het allemaal nog wel soepel.

Overigens heb ik na ervaring op het werk zo’n XS4ALL-KPN overstap nu ook wel aardig door. Om 02:40 in de nacht valt je XS4ALL verbinding uit en om 02:42 doet je KPN verbinding het. Als je er bij wilt zijn zet dan dus de wekker om 02:30. Op dat moment re-trained je VDSL (indien van toepassing), je PPPoE valt weg en wordt opnieuw opgezet, en je krijgt je nieuwe IP adres en DNS info.
Ben je een gewoon “gezinnetje met een WiFi router en wat telefoons, laptops en een TV box” dan merk je daar verder niks van. Heb je ook telefoon dan wordt het al iets spannender: KPN moet dan op afstand de config van je router aanpassen en dat lukt alleen als je dat in je Fritzbox toegelaten had. Maar goed, veel mensen hebben natuurlijk geen telefoon van XS4ALL en dus ook niet van KPN daarna. Dan maakt het niet uit want dan doe je toch zelf de VoIP settings.
Het enige wat dan nog vervelend is, dat is dat je IP en DNS veranderen. Als je daar op andere plekken dingen mee deed, zoals een DNS entry erheen of een VPN of firewall allow ofzo, dan moet je nog aan de slag.

En natuurlijk is het niet leuk dat er 20 services oid allemaal wegvallen. Maar goed dat heb je dus evengoed wel, of je nou overstapt of niet.

Uiteraard. Daarom wachtte ik ook eigenlijk tot freedom begon met subnetten omdat ik toen nog de verwachting had dat bij de aanvraag van een subnet m’n IPv4 adres nog een keer zou wijzigen. Door alle wijzigingen bij XS4ALL werd de nood hoog genoeg om daar zo snel mogelijk weg te zijn.
Doordat ik kort na de aanvraag al direct m’n nieuwe IPv4 adres en IPv6 subnet kreeg kon ik gelukkig veel wijzigingen voorbereiden waardoor het leed op de dag van de omzetting minimaal was. De subnet aanvraag daarna was gelukkig veel minder spannend :slight_smile:

Mijn probleem met de KPN infra is dat volgens mijn laatste informatie ze wat poorten geblokkeerd hebben, zoals tcp poort 25. Daar gaat m’n mailserver toch echt stuk van en dat risico wil ik niet lopen, de informatie daarover was te summier om de gok te nemen. Ik wil gewoon een 100% open internet pijp en volgens mij levert KPN dat niet.

Verdere services van m’n ISP gebruik ik amper, behalve wat mailboxen die ik gebruik op plaatsen waar ik veel spam verwacht en die ik leeghaal met getmail (bijvoorbeeld het contact adres van m’n TOR relay), daardoor is het ook simpel aan te passen.

Ik had mijn mail zelf al ondergebracht op een cloud VPS ruim een jaar voor dat ik bij XS4ALL weg ging, zodat ik al bezig was om overal mijn mail adres aangepast te krijgen en het zenden/ontvangen van mail op poort 25 niet via mijn aansluiting liep. Het IP adres wat ik daarvoor heb is kennelijk ook minder problematisch dan ik lees van Freedom adressen. Met geblokkeerde poort 25 zou ik dus geen probleem hebben. Je kunt wel bij KPN een mailrelay laten draaien voor je eigen domein, en zelfs een hele mailserver. Dat kon bij XS4ALL geloof ik alleen tegen betaling, maar bij KPN is dat inbegrepen net als bij Freedom (je moet wel het domein registreren en hosten, wat bij Freedom wel inbegrepen is, maar dat kost maar een tientje per jaar op de meeste plekken).

Vanaf de adressen van freedom heb ik nog geen problemen ervaren met het afleveren van email. Als ik de ervaringen hier op het forum zo zie was het vooral 1 IP blok wat niet overal geaccepteerd werd.

Een relay (van welke partij dan ook) gaat naar mijn mening weer tegen het idee van een eigen mailserver in. Als in: Het is 1 centrale partij waar al jouw mail doorheen gaat. Die partij moet je daar maar mee kunnen vertrouwen.

Het afleveren/ontvangen via een VPS zou ik inderdaad ook kunnen doen. Die gebruik ik nu alleen als backup, dus voor het geval m’n thuisserver/freedom lijn tijdelijk stuk is.

Hoi

Dat KPN poort 25 blokkeert is dus nieuw voor mij.
Een groot probleem met KPN is dat ze hun producten niet specificeren. Of
zelfs wat voor een producten ze leveren.

Vr.Gr,
Rob

Zeker weten doe ik het ook niet. Ik weet dat het vroeger zo geweest is en in de brief over de veranderingen hebben ze het over andere beveiligingsmaatregelen als alternatief voor de poortfilters die xs4all had. Daardoor is het voor mij onzeker of ze daarmee doelen op het blokkeren van een aantal poorten, en als dat zo is dan is de kans vrij groot dat 25 daar bij zit.

Lijkt mij sterk. In de brief van de verhuizing staat jouw IP adres aangepast wordt dus dan moeten de DNS instellingen aangepast worden. De vraag is of zij ook PTR (reverse DNS) ondersteunen en dat is wel een probleem als dat niet het geval is.

Status update: De KPN migratie betekent dat je aansluiting “geblokkeerd” is en er tot de migratie zelf geen wijziging mogelijk was, dus ook ook geen overschakeling van de KPN WBA glasvezel naar Freedom.

Na een heleboel geregel, de migratie en de migratiedatum zijn inmiddels vijf keer veranderd, heeft XS4all heeft de migratie “stopgezet” wat Freedom de gelegenheid gaf een lijnmigratie te doen.

Zo’n stopzetting heeft alleen zin als de nieuwe provider direct aanspraak kan maken op de verbinding, omdat er anders automatisch weer een migratie op gestart wordt die de lijn opnieuw bezet.

Ik wil de helpdesk van XS4all en Freedom bedanken voor het vele werk de afgelopen week en de directe reactie toen ik belde: “de lijn is NU vrij, NU een lijnmigratie doen”. Ik ben door beide helpdesks prima geholpen en dat mag ook wel eens gezegd worden.

De migratie-datum is nu 5 mei. Dit kwam toevallig zo uit.

Advies blijft om zodra je een “geel boekje” ontvangen hebt DIRECT te migreren en niet te wachten tot de brief / email met “op XXX gaat de migratie gebeuren” want dan wordt het heel ingewikkeld of moet je wachten tot het proces afgerond is.

(dit laatste geldt ook voor de telefonie, waar maandag een paar nummers uit de lucht gaan tot de nummermigratie compleet is)

1 like

Van de Freedom website:

Je kunt op dit moment maximaal 1 nummer aanvragen of meenemen.
In de toekomst willen we meerdere telefoonnummers per abonnement mogelijk maken.

Ben je zeker dat je meer dan één nummer kunt migreren!?