POP3 is een requirement!

Ik heb jaren mijn email via mijn eigen mailserver laten lopen aar daar wil ik, gezien de leeftijd van de machine vanaf - al zal ik het (bijna perfecte) spam-filter wel gaan missen, denk ik. Alleen: Dat ik gedwongen wordt om IMAP gebruiken, of de mail middels extra software over te halen (wat weer andere (verder onnodige) software bij moet komen) terwijl er notabene een standaard protocol is dat naast MAP gebruikt kan worden, namelijk POP. Waar ruim 3 jaar geleden al om gevraagd is. Extra software, alleen omdat POP niet beschikbaar gesteld is, is ABSOLUUT GEEN OPTIE.

Op zich wel apart dat alleen imap wordt aangeboden (met blijvende opslag op de server) en niet pop3. Beide via een tls connectie is veilig genoeg en met pop3 scheelt het nog diskruimte ook (al vreet email nagenoeg niets).

Als de machine zo oud is, raspberry pi of een nuc en nog steeds zelf hosten is een optie. Wat je bespaard op de stroomkosten van die oude bak is meer dan genoeg om dat kleine ding te financieren. Ik heb hier al jaren een RPi als main server in gebruik. Zoveel doet ie niet, dus stroomverbruik was mijn main insteek. Van 400W (2 server cluster + PC als firewall) naar 15W vol continue (3 RPi’s + 2 disk NAS met externe backup disk) was de moeite waard. (Liander vertrouwde de terugval in stroomverbruik niet, slimme meter was naukeuriger… en gaf aan dat ik nog minder verbuikte :wink: )

Ik zou haast zeggen, kijk eens naar die optie, vreet minder stroom en je hebt nog steeds je email lokaal ipv ergens in de cloud.

Niet zozeer de machine, die doet het nog wel een aantal jaren - en ik heb zelfs opudere hardware die het prima doet. Het is met name de mail-client die gewoon volledig out-of-date is. Ontvangen zou nog lukken, ik heb een (bijna perfect) front-end als spamfilter die ik er wel voor in kan stellen,het probleem is verzenden wat steeds vaker niet lukt. Bovendien gaan de vrije licensties er volgend jaar uit en ik heb geen zin om elk jaar een en ander opnieuw in te stellen. Jammer van dat front-end, dat zouden ze bij Freedom moeten hebben (test op de afzender(s), subject en content) maar het is geen open-source en er hangt (uiteraard) een prijskaartje aan…

Is Pegasus Mail met Mercury een optie?