Ik weet inmiddels welk IP-adres mijn Nextcloud heeft (na een wijziging van de range naar 192.168.178.*) en dat ik poort 80 en 443 open zou moeten zetten zodat mijn Nextcloud vanaf buiten bereikbaar is en poort 22 voor het beheer van de command line omgeving voor de externe beheerder.
Het is me echter nog niet duidelijk met behulp van de website van FRITZ! (knowledge base #893) hoe ik dit precies moet doen. Ook met behulp van externe beheerder kom ik er niet uit.
Niet een antwoord op je vraag, maar:
Weet je zeker dat je ook poort 22 open wil gooien? Dat is toch verder prima als je dat beheer alleen vanaf je thuisnetwerk (192.168.178.x) kan doen?
Ik heb zelf geen Fritz!box, maar je wil dus poort 80 en 443 doorsturen naar het adres van je nextcloud op diezelfde poorten, dus je hebt twee regels nodig: een voor 80 en een voor 443, beide alleen voor TCP. Dan heb je het alleen over IPv4, voor IPv6 zal dit weer anders zijn.
Je kunt de poorten voor externe toegang toewijzen via Internet > Permit access > Port sharing
En dan Add device for sharing
Zie ook de afbeelding.
Inderdaad zou ik voorzichtig zijn met het delen van bepaalde poorten voor beheer.
Daar zou je beter een VPN toegang voor kunnen instellen op je Fritzbox, zodat de beheerder eerst met VPN verbinding moet maken.
Porforwarding via glasvezel werkt niet bij Freedom. Het wordt niet toe gestaan!! De enige oplossing is als je 24 uur per dag extern bij je spullen wilt komen een VPN dienst te nemen, die portforwarding ondersteunt.
Ik zelf heb een IP cam, maar op vast gestelde uren dat mijn backup pc automatisch opstart kan ik wel de beelden direct zien via mijn backup pc. Gebruik hier voor het programma AnyCam en het programma AnyDesk. Het programma laat ik automatisch opstarten met Windows, zodat gelijk het beeld van mijn IP cam in beeld komt. Met het programma AnyDesk kan je wel contact maken buiten je eigen netwerk bv. om met je telefoon of een andere pc waar ook het programma AnyDesk op staat.
Buiten de uren, dat mijn backup pc. niet aan staat kan ik naderhand toch de beelden zien op mijn recorder, die wel 24 uur per dag draait.
Wil je geen VPN dienst nemen, omdat het een betaalde dienst is, dan zou je een aparte pc. moeten nemen, die 24 uur per dag aan staat. Ik zou dan een pc. nemen, die een SSD drive heeft. In mijn backup pc. heb ik die zitten. Windows staat op die SSD drive. Een harde schijf draait constant.
Ik zit bij Freedom Internet. Toen ik
op de DSL lijn zat was er geen probleem. Jaren ging het goed, totdat ik van Hulst op Zeeuws-Vlaanderen in Zeeland verhuisde naar 's-Gravenzande bij Den Haag. Hier heb ik me op glasvezel over laten zetten en was gelijk met portforwarding afgelopen. Bij hun is portforwarding via glas onmogelijk. Op glas worden je poorten dicht gehouden en voor mij worden ze niet open gezet. Vele mails en telefoontjes zijn achter de rug en door verder te vragen ben ik er wel achter gekomen dat het voor mij gewoon gesloten blijft.
Heb het maar op mijn eigen manier opgelost zoals u heeft kunnen lezen.
Heb nog nooit van een provider gehoord die port forwarding niet toe laat, alleen op 4G modems etc. Ik zou zeker de hoop niet opgeven, voelt alsof er misschien in je eigen netwerk iets niet helemaal lekker opgezet is?
Ik zit ook op glasvezel in Den Haag, geen problemen in ieder geval. Success!
Mijn eigen netwerk is in orde. Heb alles uitgetest. Heb een speciaal programma in mijn computer gezet om het te controleren bij Freedom Internet. Je moet dan verder in het DOS scherm van Windows. Ben er dus achter gekomen dat voor mij de poorten bij de provider gesloten zijn. Toen ze dat bij de provider merkten, dat ik er meer verstand van heb, gingen bij hun de bellen rinkelen. Voor mij hebben ze een techneut er bij gehaald en werd mij medegedeeld, dat portforwarding op glas niet mogelijk is. Voor iedereen, die op glasvezelverbinding zit bij Freedom zit kan niet aan portforwarding doen.
Ik heb het dus op mijn eigen manier opgelost wat u heeft kunnen lezen in het eerste bericht wat ik heb geplaatst. Zijn meerdere wegen te bewandelen op Internet en ook in Windows.
Ik heb een Freedom glasvezelverbinding en heb een aantal poorten in mijn Fritzbox open gezet.
Daardoor kan ik vanaf het internet een device op mijn LAN bereiken.
Kan iemand van Freedom eens een uitspraak doen waarom @Maurits blijft volharden dat portforwarding bij Freedom op glasvezel voor niemand kan?
@Maurits Ik heb het topic waarin je dit hebt aangegeven gesloten, omdat je zelf aangeeft dat het opgelost is. Jouw situatie is echt uniek en aangezien mijn poging tot een zoeken naar een oplossing niet gelukt is zou ik je graag willen vragen om jouw ervaring niet te spiegelen met problemen die andere mensen hebben met port forwarding. Vervolg posts die je hier over op de community plaatst zal ik dan ook verwijderen. Je standpunt is duidelijk en je hebt je eigen oplossing gevonden. Daar houden we het bij.
@marianne In sommige gevallen is het starten vanaf 0 de beste optie heb ik gemerkt met port sharing regels. Soms het het resetten van de FRITZ!Box nodig om deze port sharing regels aan het verstand te brengen (dus terug zetten naar de fabrieksinstellingen).
Daarnaast kan het ook zo zijn dat wanneer je ‘externe toegang’ voor de FRITZ!Box aan hebt staan, de FRITZ!Box poort 443 reserveert voor zichzelf en niet vrij geeft voor gebruik achter de FRITZ!Box zelf (dat doet de FB ook voor poorten voor VoIP, maar daar heb je nu niets mee te maken).
De instructie die @meh stuurt is voor port sharing wanneer je een subnet ingesteld hebt. Voor normale port sharing informatie ga je naar Hoe zet ik een poort open op de FRITZ!Box? | Freedom Helpdesk.
Het makkelijkste is nog wanneer je beschikking hebt over een linux bak ergens anders op het internet. Dan kun je altijd een tcptraceroute doen naar je verbinding en de poorten die je open wilt hebben. Dan kun je zien waar de poorten dicht zouden zijn. Er zijn ook online tooltjes die je hiervoor kunt gebruiken (zoek “port check” o.i.d. op het internet) om te controleren of de poort open of dicht staat.
Ow en ik ben het helemaal eens met @meh dat je poort 22 het beste dicht zou kunnen laten. Of je moet heel goed weten hoe je de SSH toegang kan beveiligen.
Mocht het echt niet lukken, dan kan je ook altijd contact opnemen met Freedom per mail (is handig om mogelijk screenshots uit het modem te sturen zodat we instellingen kunnen meekijken) of als het haast heeft kun je ook altijd bellen. Zie hiervoor Contact | Freedom
Ik stuur hier geen berichten meer over. Heb het opgelost op een andere manier, die u waarschijlijk heeft gelezen. Heb misschien andere mensen er mee geholpen, die met hetzelfde worstelen.