Nadat ik de router (fritz 7590) en de modem (glasvezel) van de stroom af had en weer heb aangesloten, duurt het erg lang voordat er weer verbinding is. Hij blijft een half uur de foutmelding geven: PPPoE-fout: time-out. Als ik niets doe, dan blijft hij gewoon hangen lijkt het.
Pas na wisselend de modem en de router aan en uitgezet te hebben, pak hij hem eindelijk weer.
Hoe kan dit en hoe kan dit sneller? Als de stroom een keer uitvalt en weer aan gaat en ik ben niet thuis dan kan ik niet bij mijn NAS op afstand.
Kan ik iets aanpassen/instellen in de router om dit te verhelpen?
Probleem hier is mogelijk de Fritz zelf die zelf niet wil/gaat aanhameren.
Ik zou een melding doen bij de helpdesk die mogelijk meer âweetâ met wat er misschien op jouw locatie aan de hand kan zijn.
//â//
Het stapsgewijze aanmeld proces; gaat mogelijk ergens niet of verloopt (te) traag in het volgende schema; en mogelijk is de BRAS broadband remote access server (van Freedom) simpelweg niet goed of overbelast:
Voordat het bovengenoemde inlogproces kan starten moet de fysieke connectie (laag 0, glas/kabels) zelf - tussen Fritz en belichter - op orde zijn cq zijn ingetrained. Kan zijn dat allerhande optische/versterkers de boel uitdempen.
Het kan dat de dingen - bewust ? - traag zijn ingesteld met bv maximaal 1 of 2 logins/retries per uur, zodat men niet veel (inlog) âresourcesâ kwijt is. Tijdens het âhangenâ zou je via http://192.168.1.1/support.lua op poort âInternetâ een packet trace kunnen doen en die met Wireshark (laten) ontleden om te kijken wat er precies op de voornoemde PPPoE laag gebeurd.
Dat is een uitgebreid antwoord, bedankt voor de technische details. Klinkt aannemelijk dat er ergens een limit op zit. Als ik tijd heb wil ik dit wel een keer uitpluizen met Wireshark.
Zijn er eigenlijk meer mensen die dit ervaren hebben of ben ik een uitzondering? Glasvezel is van KPN hierzo.
Geen last van hier met een 7590 en Fiber Operator/ODF GPON via een Huawei Echolife EG8242H ONT. Zoals alle Fritz!Boxen die ik ken is hij vrij traag met opstarten en instellingen wijzigen, maar hij blijft nooit hangen.
Opstarten duurt een minuut 4 Ă 5. Ik heb hem wel op een UPS, want we hebben hier nogal eens stroomstoringen van een halve seconde.
Die UPS is hier ook essentieel om het gebruiksnut van de Fritz te stabilliseren. De trage herstart van functies, is idd uitermate irritant.
//â//
Belangrijk is de Fritz niet te gebruiken als switch/knooppunt voor o.a. Wifi. De netwerkbelasting daarop, (b)lijkt te zorgen voor optredende panic-watchdog restarts.
Wij gebruiken de Fritz puur als accessgateway voor Internet en de rest van haar âfunctiesâ zijn actief gemaakt als (interne) client voor cq van onze Voip/IoT servers.
Ipv de 7590 ooit om de paar dagen crashte, hebben we nu nog âmaarâ eens in de maand een onverklaarbare herstart.
We hebben wel voip/wifi van Fritz actief om zo onverhoopt te kunnen voorzien in elementaire beschikbaarheid die niet afhankelijk is van - mijn - eigen huiselijke b(r)ouwels.
Larry, een beetje offtopic, maar dat probleem had ik eerst ook en het verplaatsen van de Fritz was voor mij de oplossing. Ipv strak tegen de muur, staat hij nu los met veel ruimte eromheen. Ik had het idee dat het probleem oververhitting was. Daarna nooit meer een herstart gezien.
@All Ik ben voornamelijk benieuwd welke apparatuur je hebt aangesloten op de KPN verbinding. Dus wat is in dit geval het glasvezel âmodemâ. Dan heb ik het niet over de FRITZ!Box.
Mijn vermoeden gaat namelijk naar dit apparaat wat op de glasvezel is aangesloten. Daarvoor wil ik heel graag weten welk merk het apparaat is en of er toevallig een serienummer op aanwezig is. Dat serienummer hoef je niet openbaar hier neer te zetten natuurlijk (liever niet zelfs), maar als deze begint met GNXS023xxxx, dan weet ik denk ik al waar mogelijk het probleem in zit. Mocht dat het geval zijn, dan mag je de helpdesk even bellen of mailen voor vervolgstappen.