PPPoE kan niet authenticeren

Ik zag vanmorgen dat de interface van mijn nieuwe Freedom verbinding nu up is. Echter kan de (Mikrotik RB4011) Router zich nu niet authenticeren via PPPoE. De sessie wordt afgewezen door Freedom.

Ik zie in de PPPoE scanner een PPPoE server in Amsterdam/Nikhef van Cambrium. Is dat correct? Mijn verbinding was afgelopen week stuk en de KPN monteur vermoedde dat de switchpoort van Cambrium stuk is. Wellicht hebben ze mij nu in een andere switchpoort gedrukt, die niet bekend is in de radius server van Freedom?

Gebruikersnaam is ‘fake@freedom.nl’, wachtwoord is ‘1234’.

Iemand verder enig idee? Voor de volledigheid de rest van de config:


Zelfde probleem met een ander apparaat?

Bij Freedom hoef je je toch niet te authenticeren ?
Mja, overlet, bij mij staat het (default founding glasvezel Firtzbox) userid op fritzbox@freedomnet.nl/1234.

Je moet volgens mij wel authenticeren, maar welke informatie je daarvoor gebruikt maakt niet uit.

1 like

:upside_down_face: Ja dat is dan een nuance, dat het niet uitmaakt hoe/waarmee.
Terzijde, had/heb ik ooit mijzelf ook iets met ‘fakeme2’ ingesteld.

Zet de verbinding een 10 minuten uit en dan weer aan. Als je te snel weer probeert te verbinden dan lukt dat niet.

Verder zag ik een route distance van 10 en standaard is dat 1 voor PPPoE verbindingen.

1 like

Bedankt voor de suggesties! Ik heb het geprobeerd met de ingebouwde PPPoE client van mijn macbook (over vlan 6) en dat werkt ook niet.

Compressie uitzetten heb ik ook geprobeerd en dat mocht ook niet baten. Zelfde met de default profiles.

Ik heb ook de verbinding een goed uur uitgezet en dat helpt ook niet helaas.

Ik heb deze configuratie trouwens grotendeels afgekeken bij de Routerboard voorbeelden hier op het forum. Bij mijn ouders thuis werkt het met vrijwel dezelfde config wel op KPN glasvezel.

Misschien komende week toch maar even contact opnemen met de klantenservice.

Dit is de error die ik krijg:

Ik raad aan het verhaal aan de helpdesk voor te leggen. zal denk ik iets op de cambrium of Freedom layer zijn. Feit is dat je hierdoor niet een ip nummer van freedom toegewezen krijgt.

1 like

Mocht je gebruik maken van DSL via een ander apparaat dan raad ik je aan om eens te proberen om eerst de DSL verbinding opnieuw te laten initiëren (opnieuw opstarten) en dan de PPPoE cliënt te starten. Ergens in het KPN (dacht ik?) netwerk zit een beperking dat eens per 5 minuten een sessie opgezet kan worden. Zie [MikroTik] Geen verkeer over PPPoE-client (KPN Glasvezel) - Netwerken - GoT

Ook kun je in de logging meer informatie terugvinden als je bij system, rules een extra regel aanmaakt voor topic pppoe zodat de debugging zichtbaar in de logs.

Hier heb ik bijna dezelfde instellingen behalve

Keepalive Timeout 600 (ivm herstart DSL)
Allow ook alle chap varianten aangevinkt
Change TCP MSS op yes
Compression en Only One op default

1 like