Prima club.
Heb sinds vrijdag 1Gbps bij ze.
Prima besluit om over te stappen 2.5 jaar geleden.
Nooit storing.
Prima club.
Heb sinds vrijdag 1Gbps bij ze.
Prima besluit om over te stappen 2.5 jaar geleden.
Nooit storing.
Dan heb je vast geen TV van Canal Digitaal (nu Canal+)…
Nee, alleen internet.
Dat verklaart een hoop.
Beste Paul, mag ik vragen wat jij voorstelt als oplossing? De wereld van live TV is volledig afgesloten door de grote telephanten (KPN, Ziggo, …) en ik zou echt willen weten wat Freedom hieraan zou moeten doen, dit is een afgesloten markt waar ACM niks aan doet. Mede vanwege “rechten” is het hele mediacircus verworden tot iets wat alleen de telephanten maar sponsort.
Zoals Freedom aangegeven heeft. C+ is niet de beste oplossing, maar de enige oplossing die ze konden realiseren.
Een tweede vraag is hoeveel effort Freedom hierin zou moeten steken. Ik ben al ouder, maar ik merk dat steeds meer mensen van 40 jaar en jonger, lineaire TV (NOS, RTL, SBS) compleet links laten liggen, tot het sjacherijn van de diverse omroepen die ontdekken dat ze hele leeftijdsgroepen niet meer bereiken.
Over 10 jaar is lineaire TV compleet dood, vervangen door streaming van de diverse media-huizen zoals netflix, disney, prime enzovoort. De vraag is in hoeverre Freedom moet trekken aan iets wat een dood paard aan het worden is.
Over 10 jaar zijn alle omroep-MAX kijkers ons wellicht ontvallen. En dan?
En ondertussen ben ook ik hartstikke blij met mijn Freedom Fiber Operator aansluitingen die ik op meerdere locaties heb. Werkt als een beest en performt als de beste
Die volledige afsluiting door de grote telephanten is in strijd met de Europese wetgeving die koppelverkoop verbiedt. KPN, ZIggo en anderen verplichten consumenten die bij hen TV willen afnemen om daar ook de Internet aansluiting af te nemen. Zo’n koppeling tussen de verkoop van twee producten of diensten is bij Europese wet verboden, “tenzij het niet anders kan”. En precies dat laatste is wat de telephanten bij de Nederlandse wetgever met succes bepleiten waardoor Internet en TV aansluitingen in Nederland, in tegenstelling tot andere landen, verplicht samen moeten worden afgenomen.
Dit speelt al heel lang, maar eerst gold het alleen maar voor één richting: je kon bijvoorbeeld bij de kabelaars geen kabelinternet krijgen zonder daar ook kabelTV bij te nemen (terwijl ditzelfde in België wél kon en wettelijk verplicht was, conform de Europese wetgeving). Het omgekeerde (TV afnemen zonder kabelaansluiting) was toen echt niet mogelijk, maar dat is het nu wel. Je kan KPN TV of Ziggo (Go) kijken zonder de internet aansluiting van die provider op dat moment te gebruiken (namelijk met IPTV) maar je wordt verplicht om bij hen de internetaansluiting af te nemen. Dit is een ernstige belemmering voor concurrentie op de markt van internetaansluitingen. Als de ACM hier niets aan wil doen dan kan Freedom (al dan niet samen met anderen zoals de Consumentenbond) bijvoorbeeld gewoon naar de rechter stappen om dit af te dwingen, op basis van de Europese wetgeving tegen de koppelverkoop. Ik schat dat dit grote kans van slagen heeft.
In principe heb je gelijk, maar de vraag is of Freedom hier veel kan doen. “Naar de rechter stappen” is niet een formuliertje invullen, maar een proces wat heel veel tijd en heel veel geld kost, en ik ben bang dat je Freedom niet kunt vragen dit te dragen, zelfs niet als bij Freedom de abbo prijzen zouden verdubbelen om dit te bekostigen.
En ACM is in dit geval een papieren tijger. Ook dat hebben we in Nederland netjes dicht laten timmeren. Laat ik een voorbeeld geven: er zijn weinig mensen die blij zijn met de dienstverlening van PostNL. PostNL scoort op Trustpilot een score van 1.1 (0.1 punt boven het minimum) en we kennen allemaal de verhalen.
Volgens de Postwet moet PostNL een klachtenprocedure hebben voor verzenders en ontvangers. PostNL sluit klachten van ontvangers categorisch uit en overtreedt daarmee de Postwet.
Ik heb ACM, als toezichthouder op de uitvoering van de Postwet, verzocht hierop te handhaven. Het antwoord van ACM is dat de verplichting “vormvrij is” en dat ACM om die reden niet formeel kan bepalen dat PostNL niet aan de wet voldoet. En daarmee is de rol van ACM beslecht en de rol van toezichthouder uitgespeeld.
De volgende stap zou zijn om hier eens kamervragen over te laten stellen, of zo iets. ACM had best moeite toen ik ze vroeg om een formeel antwoord wat ik kon gebruiken, maar de volgende stap kost weer heel veel tijd en moeite en zonder de juiste contacten is de kans van slagen beperkt. En ook ik heb beperkt tijd. Als iemand hiermee wil helpen en de juiste contacten heeft dan apprecieer ik een contactje hierover.
Hiermee is de rol van ACM als toezichthouder afgeserveerd. De situatie rondom IPv4 adres schaarste in Nederland en het niet implementeren van IPv6 door alle internet en mobiele providers is een soortgelijk verhaal: Freedom moet veel moeite doen, en is kostbaar, om voor een nieuwe klant adresruimte te verkrijgen, en ook hier heb ik ACM brieven op briefhoofd over. Die heb ik Anco aangeboden, maar prioriteiten dicteren anders.
De kans dat Freedom in het geval van TV media een succes hiermee bereikt, schat ik om die reden heel beperkt in, en dit geregeld krijgen betekent dat Freedom andere dingen niet kan doen, zoals zorgen dat ze meer klanten kunnen krijgen.
Het feit dat ACM een papieren tijger is zonder slagkracht, zorgvuldig ingeperkt door de politiek, helpt niet. De vraag is wat Freedom hier echt mee kan doen, en wat jij en ik zelf hieraan kunnen doen.
(en ik hoop dat we na mijn uitspatting de discussie weer kunnen beperken tot TV media en niet Post of IPv6)
Een keertje op een zaterdag de A12 bezetten om te klagen over TV media?
Freedom is (samen met anderen) al vaker naar de rechter gestapt, dus ze kennen die weg al heel goed. Ze hoeven het niet alleen te doen maar het kan goed samen met bijvoorbeeld de Consumentenbond. De vrije keuze van internet provider op de verschillende glasvezelnetwerken is er ook niet zonder slag of stoot gekomen, en vrije keuze op de kabel van UPC/Ziggo is nog altijd niet gelukt (maar is nu niet meer zo belangrijk). De vrije keuze van TV aanbieder hoeven ze niet bij ACM af te dwingen (want inderdaad die doet waarschijnlijk niets) maar bij de aanbieders, rechtstreeks via de rechtbank, en gebaseerd op de Europese wetgeving. Ik acht dit kansrijk.
Maar ik heb de indruk dat TV voor Freedom niet zo heel belangrijk is, want als het dat wel was dan was Freedom nooit maar dan ook nooit tot beste alles-in-één provider verkozen. Ik geef Freedom een 9 voor het aspect Internet provider, een 7 voor telefoon (werkt maar is niets bijzonder) en een 1 voor TV. Gemiddeld is dat 17/30, dus in het gunstigste geval na afronding een zesje…