[ Privacy-dilemma: ] Moet je wel testen of 'jij er bij zit'?

Amerikaans bedrijf ClearView … …

• schraapt internet af op zoek naar gezichten
  • slaat - ongevraagd - alle gezichten op in een gegevensbank
  • doet daarop gezichtsherkenning
  • verkoopt die gegevens aan de hoogste bieders
  • zonder jou te informeren.
    De Authotiteit-Persoonsgegevens ( ook wel ‘AP’ )
    geeft als tip om zèlf contact op te nemen met ClearView en twee dingen te vragen:
    .1. zit mijn gezicht er in ?
    ( dan zul je dus een afbeelding van jouw gezicht moeten aanleveren ! )
    .2. zo ja, willen jullie dan mijn gezicht uit jullie gegevensbank(en) verwijderen ?
    ( ALS ze al reageren, is de vraag of ze het ook werkelijk doen )

Met deze vraag help je hen juist om aan jouw gezicht te komen in combinatie met enkele contactgegevens.

China vs VS

Wie denkt dat alleen Chinezen info sparen, ziet hier weer een zoveelste voorbeeld dat ook aan de andere kant van de oceaan uitbundig info wordt verzameld.

Mijn kwestie voor ons hier is:
Hoe moeten wij hierop reageren zònder onze privacy nog meer te vergooien ?

1 like

Als je dit leest, denk je dat ze jouw gegevens wissen?

Anoniem contact opnemen kan nuttig zijn om te achterhalen wat het beleid is om vast te stellen of en zo ja hoe zij het recht tot anonimiteit implementeert.
Bij afgewogen twijfels met sop en kool waarde, een klacht indienen bij zo mogelijk de wettelijke AP instantie met als verklaring dat klagen jou als persoon juist gaat identificeren.

Vaak is niet reageren (en de datawaarde dus niet verhogen), een betere oplossing dan ophef veroorzaken. Belangrijk is de relatie van gedeelde data tot jou als persoon.

Hoe moet ik dan een actie zien als Reclaim your face” ? Waarbij jij op alle afbeeldingen van jouw gezicht een soort kopieer-recht claimt. Waar zit die “bron”-afbeelding dan ? En wie kan daarbij ? (en het dus alsnog illegaal kopiëren)

En wáár staat dan dat mijn koppie ook echt van mij is ?

Als ik me goed herinner hebben we iets als een portretrecht. Ik denk dat als prive persoon dat het pad is. Daar komt wel bij kijken dat de US een redelijk creatief idee hebben over recht. Het is een US bedrijf, dus US recht geldt.

Herkenbaar dilemma waarvoor ik voor mezelf tot de conclusie ben gekomen dat ik ze niet wijzer ga maken dan ze al zijn.

In mijn geval zou ik bijvoorbeeld periodiek alle big-tech toko’s een bericht willen sturen om ze alle data die ze over mij verzameld hebben (bijvoorbeeld via ranzige brokers of via apps die mensen om mij heen geïnstalleerd hebben) te verwijderen.
Maar ja, kan je ze vertrouwen? Gaan ze echt data verwijderen? Maken ze niet juist misbruik van de data die je ze geeft met jouw verzoek?
Ik vertrouw ze voor geen nanometer, dus ik maak ze niet wijzer dan ze zijn.

2 likes