Ik heb voor mijn nieuwe huis een UCG Ultra gekocht met 2 U7 APs die ik alvast wil configureren voor wanneer we de sleutel krijgen volgende week. De situatie op het nieuwe adres gaat hetzelfde zijn als mijn huidige huis: internet via Freedom Internet met een Fritz.box 5530 (aon) in PPPoE passthrough modus. Ik zou graag de fritz.box er tussen uit willen halen en er gewoon een mediaconverter tussen willen zetten om het naar RJ45 om te zetten, maar ik zit natuurlijk niet daar nu en weet niet direct wat voor SFP ik nodig ga hebben.
Dessalniettemin, mediaconverter of fritz.box in passthrough, het probleem dat ik heb is dat PPPoE niet lijkt te werken. Ik verlies verbinding met het internet op het moment dat ik het aanzet met de credentials die Freedom zelf opgeeft op hun website en in de logs krijg ik de melding
ppp0[1023]: Timeout waiting for PADO packets
Enig idee wat ik verkeerd doe? Dit zou volgens alle bronnen die ik gelezen heb moeten werken, maar blijkbaar dus niet
Geen idee of dit jouw probleem is, maar ik heb meerdere keren op dit forum gelezen dat de fritzbox geen pppoe passthrough doet. Er is wel een optie die zo heet, maar dat doet niet wat je wil, of zoiets.
Ik zou trouwens even kijken of je in je nieuwe woning een foto kan maken van je aansluiting in de huidige staat. Misschien zit er gewoon een ntu op de muur, en kun je er dus zo een RJ45 stekker in prikken.
Dit werkte vroeger wel. Ik heb dit werkend gehad met een 5490 wat ook een AON model is. Bij de 5530 zou ik niet durven zeggen of het kan werken. Als de 5490 geschikt is voor die AON verbinding, kan je wellicht een oude op de kop tikken? (Misschien heeft Freedom die 5490 ook nog wel ergens achter de hand?)
Als ik het me goed herinner, deed de Fritzbox het VLAN 6 stuk en deed mijn Omnia toen PPPoE zonder VLAN.
Er zit geen NTU volgens mij; ik dacht wel een mediaconverter gezien te hebben, maar weet niet of die blijft hangen. Als het een mediaconverter is, zou ik nog steeds op de UCG PPPoE moeten configureren toch? Het is niet alsof hij dan ineens snapt dat hij op het freedom netwerk zit
Oh, grappig genoeg net geprobeerd om vlan gewoon leeg te laten op de UCG met alle instellingen verder gewoon hetzelfde en het begon ineens miraculeus te werken
Zie https://community.freedom.nl/t/fritz-box-7583-configuratie-opnsense/1402 waar dit gedrag ook al staat beschreven. Het lijkt er op dat de FB gewoon zelf over VLAN6 een connectie maakt en vervolgens het extern aangesloten device/router laat connecten via PPPoE zonder dat die zelf een VLAN instelling nodig heeft. Er is hier (o.a. door @arien) al eerder aangegeven dat, als ik de reactie goed heb begrepen, dit niet betrouwbaar zou kunnen werken en dat die instelling ook niet meer aanwezig zou zijn in recente firmware. Ik zie echter in firmware versie 8.02 nog steeds de optie “Aangesloten netwerkapparaten mogen ook hun eigen internetverbinding tot stand brengen (niet aanbevolen)”, of het werkt weet ik niet want ik heb het zelf verder nooit gebruikt.
Ah wow, ik had dat topic niet eens meer in m’n hoofd. Het is inderdaad een noodoplossing omdat een Fritzbox overkill in zo’n geval bij FTTH, maar het werkt verder wel stabiel. Ik had toen geen betere manier om de Omnia aan te sluiten. Inmiddels zit daar een SFP in.
In mijn herinnering is er wel een truc om te zorgen dat de Fritzbox zelf niet ook een PPPoE-verbinding probeert op te zetten. Ik weet niet meer uit m’n hoofd wat dat was, maar daar had ik wel voor gezorgd om precies te mijden dat er twee PPPoE-verbindingen opgezet zouden worden.
Ik ben dit nu op mijn lijn in het oude huis aan het testen en heb de PPPoE verbinding aan de praat door dus het vlan weg te laten (omdat dit gewoon door de 5530 wordt doorgegeven aan de UCG), en ik krijg dan netjes een WAN ip, probleem is natuurlijk dat dit hetzelfde adres is als de 5530 en dat de verbinding allerminst stabiel te noemen valt omdat ze aan het vechten zijn om de verbinding
In het nieuwe huis heb ik dalijk een mediaconverter die direct naar de UCG gaat zonder een fritzbox er tussen; ik verwacht dat het dan allemaal een stuk aangenamer moet gaan werken, maar dat kan ik helaas maandag pas testen als ik de sleutel krijg (en Freedom hopelijk op tijd de lijn oplevert )
Ik draai altijd Freetz op m’n Fritzboxen, dus misschien dat ik daarmee zorgde dat de 5490 zelf geen PPPoE-verbinding opzette. Maar in m’n hoofd heb ik dat ik de Fritzbox had ingesteld dat er helemaal geen PPPoE op de WAN-poort zat, maar dat er direct IP over die lijn ging.
Mogelijk kunnen we een regex op de RADIUS-servers zetten die een login-naam als “donotconnect” altijd weigert. Dan zou je die loginnaam kunnen instellen op de FB, waardoor de tweede connectie wel werkt.
Alleen gaat die Firitxbox dan steeds PADIs broadcasten wat netwerkvervuiling en zinloze belasting en state op Fritzboxen in kwestie, BRASen en RADIUS-servers oplevert.
Andere tak, misschien eerst even testen of die UCG Ultra wel tot genoegen snelheid icm PPPoE kan leveren. Zoniet, dan kun je beter de twee-traps raket van fritzbox + switch (blijven) gebruiken.
Mogelijk mis ik wat… Waar is de fritzbox voor nodig…?
Een Miniswitch met een SFP poort inclusief SFP als media converter lijkt me een stuk makkelijker.
Als de UCG geen VLAN tagging begrijpt dan is een “Managed” miniswitch met 802.1q ondersteuning daar een oplossing voor.