Problemen Sonos

Heb inmiddels een update op dit probleem. Na testen met nieuw modem, oude firmware, bleek het probleem nog steeds te bestaan. Toen heb ik besloten nog maar eens, maar nu wat langer dan een paar dagen, te draaien met cloudflare DNS. Tot mijn verbazing heb ik sinds die tijd geen problemen meer gehad. Inmiddels toch ook maar weer de firmware van de fritzbox bijgewerkt, dat heeft geen verschil gemaakt, Sonos draait nog steeds als een zonnetje.

Ik houd nog een behoorlijke slag om de arm, maar misschien is het toch de Freedom DNS die voor problemen heeft gezorgd. Of er moeten andere zaken veranderd zijn in het netwerk van Freedom of Sonos waar ik geen zicht op heb.

Ik laat het zo nog even een week draaien, en dan weer een paar weken op Freedom DNS. Zien of ik tot een sluitend bewijs kan komen.

2 likes

Na zo’n twee weken met cloudflare DNS zonder problemen, ga ik toch concluderen dat de DNS server van Freedom het probleem moet zijn geweest. Aangezien Freedom de DNS servers vervangen heeft, zal ik niet meer kunnen achterhalen of de oude servers het probleem zijn geweest. Ik heb bij de helpdesk ook niet kunnen lospeuteren wat de achterliggende reden is van het vervangen. Wellicht dat er toch wat problemen hebben gespeeld met de oude servers.

Dat staat toch in de mededeling hierover:
De DNS servers letterlijk naast de ‘core routers’ geplaatst. Over deze routers loopt al het internetverkeer van klanten van Freedom Internet. De paden tussen de routers van Freedom en de DNS servers zijn zodoende zo kort mogelijk gemaakt.

Ja, dat heb ik ook wel gelezen. Echter het totaal vervangen van de DNS servers inclusief IP adres is een behoorlijke operatie. Gezien de fase waarin Freedom zit waarin er heel veel werk ligt met beperkte middelen, lijkt me dat dit alleen gedaan wordt als daar echt dringende redenen voor zijn. Ik krijg dus niet echt boven of misschien ook problemen speelden met de oude servers wat maakt dat deze keuze nu gemaakt wordt.

Er wordt al sinds November aan de vervanging gewerkt, Dat is dus al een tijdje onderweg.
De DNS servers zijn erbij geplaatst de oude doen het nog.
Hier de oude adressen dan kun je zelf kijken: 87.251.42.44 87.251.42.45 2001:7b8:650:1::44 2001:7b8:650:1::45

Ik had de indruk dat de oude servers wat latency problemen hadden en mogelijk ook uit hun jasje groeiden.

Ja, ik zou het nog een tijdje kunnen proberen… Maar eerlijk gezegd vind ik het aan Freedom om helderheid te verschaffen. Nu moet ik weer mijn configuratie gaan veranderen, zit al weken te emmeren met modems vervangen, instellen, DNS servers wisselen, enzovoorts. Kans is groot dat het dus de DNS server was, dan zou toch een uitleg en/of excuses wellicht op zijn plaats zijn.

Bovendien, er maakt nu nog een halve paardenkop gebruik van die oude servers. Kleine kans dus dat ik het probleem zou kunnen repliceren.

Ik heb een Pi Hole ingericht en daarop OpenDNS geactiveerd.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.

Hmm… ja daar zou ik meer over willen weten. Is dat nu met de nieuwe DNS-servers opgelost? Zo niet dan moeten daar natuurlijk mee aan de gang.