Problemen Sonos

Sinds dat wij zijn overgestapt van XS4ALL naar Freedom Internet, ervaren we problemen met onze Sonos apparaten. Deze problemen zijn echt hardnekkig, bij het afspelen van Spotify nummers. Nummers slaan over, en de Sonos app krijgt zeer moeizaam verbinding.

Ik heb twee weken geleden 2,5 uur aan de telefoon gezeten met de helpdesk van Sonos. er bleek al gelijk iets mis te zijn, want het lukte niet om een diagnose te versturen vanuit de Sonos app naar Sonos. Deze problemen bleven bestaan, zelfs na het afkoppelen van alle apparaten van de Fritzbox, en het terugzetten naar de fabrieksinstellingen.

Uiteindelijk heb ik een nieuw modem gevraagd bij Freedom, en gekregen. In eerste instantie leek het goed te gaan, dus ik had het vermoeden dat het aan de firmware versie lag (niet bijgewerkt nog in het nieuwe modem), maar inmiddels zijn we weer terug bij af (nummers overslaan, app die moeizaam wil verbinden).

Omdat de sonos medewerker eerder al iets had geroepen over veel DNS foutmeldingen, draai ik nu tijdelijk met de cloudflare DNS. Dit biedt helaas ook geen soelaas.

Behalve de pairbonding lijn die zo nu en dan wegvalt, lijkt de internetverbinding vrij stabiel en goed te werken. Al hebben we ook het probleem dat de Cemm (verbruiksmanager op p1 poort van slimme meter) sinds de overstap soms dagenlang zijn verbinding met het internet kwijt is. Alleen een herstart van modem of cemm helpt dan, of afwachten.

Hoewel dit allemaal vage problemen zijn, heb ik sterk de indruk dat er toch ergens iets niet in orde is met de internetverbinding, en met name de DNS. Ik lees op dit forum wat issues met reverse-DNS voor IPV6, en ik lees wat problemen over geo-locating (had de freedom helpdesk mij ook al gezegd).

Alhoewel ik zelf behoorlijk geschoold ben op het gebied van netwerken, krijg ik niet goed de vinger erachter.

Graag hoor ik of er andere klanten zijn die ook dergelijke problemen ervaren met Sonos, of misschien soortgelijke problemen met andere apparaten. En misschien zijn er nog mensen die tips hebben wat ik nog zou kunnen proberen.

Ik ga in elk geval nog even een tijdje proberen te draaien zonder IPv6, dan kan ik uitsluiten dat het te maken heeft met die reverse-DNS issues.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Kijk eens in dit draadje, iemand met gelijksoortige problemen.
https://community.freedom.nl/t/locatie-ip-adres-van-freedom/1401/48

Hoi,
Bedankt, gezien inderdaad. Mijn problemen zijn echt anders van aard. Echter, heb toch voor de grap eens gekeken welke radiozenders Sonos bij mij vindt passen. Je raadt het niet, Sloveense zenders! Ik zal dus in dat lijntje even +1 doen :slight_smile:

Vervelend als dat zo stuitert en lastig te analyseren is. Ik herken het probleem niet. Ik gebruik zowel Sonos als Spotify, al is die laatste recent vervangen door Deezer.
Overigens gebruik ik geen FritzBoz, maar heb alles vervangen door Mikrotik, dus kan het niet volledig naspelen / nakijken.

Het zou nog interessant kunnen zijn om te zien welke IP-adressen de servers van sonos hebben op het moment dat je ze vanaf achter je fritzbox opvraagd en bijvoorbeeld vanaf je mobiel. En of deze anders zijn. Als ze anders zijn dan kan het zijn dat die IP’s van sonos (netwerk-technisch) verder weg liggen en je daarom last heb van een slechte verbinding met de dienst.
(hoewel cloudflare zegt dat ze geen EDNS client subnet ondersteuning hebben)

Vervelend voor je.

Ik zelf heb/ervaar geen issues met het gebruik van Sonos apparaten na mijn overstap van XS4ALL naar Freedom Internet.
Er zijn wel wat noemenswaardige verschillen/opmerkingen mbt. de lokale infrastructuur.

  1. Gebruik een DrayTek modem/router, geen FritzBox modem/router/access-point.
  2. Verbinding is VDSL2 pair-bonded, gebruik geen IPv6, alleen IPv4.
  3. Gebruik losse/aparte WiFi access-points, heb hier specifiek voor Sonos een multicast instelling op aangepast. Weet niet of dat essentieel is, maar dat wordt aanbevolen.
  4. Heb alle Sonos apparatuur en apparaten met de Sonos en/of Spotify applicatie op hetzelfde netwerk segment zitten.
  5. Gebruik een eigen lokale caching (en blacklisted) DNS proxy, welke Freedom (primary) en Cloudfare (secondary) als upstream DNS servers gebruikt.

Hoop dat deze informatie je verder kan helpen.

Oh ja, ik heb ook (nog steeds) de Sloveense voorkeurszenders


Een suggestie is om een Sonos apparaat bedraad te verbinden, en te kijken of dat het probleem verminderd.

@PF0T

Bedankt voor je reactie.
Je hebt inderdaad wel een heel verschillende inrichting. Ik ga in elk geval eens proberen IPv6 uit te zetten, kijken of dat iets doet. Bedraad of Wifi heb ik al mee geëxperimenteerd, dat lijkt geen verschil te maken. Standaardopstelling is bedraad, zodat Sonos ongestoord zijn ding kan doen met SonosNet. Ik heb 2.4 Ghz uitstaan op de Fritzbox, dus daar kan ook geen verstoring optreden.

Waarom gebruik je eigenlijk geen IPv6? wordt dat niet ondersteund op de DrayTek? Welk modem gebruik je precies, als ik vragen mag? De dropouts van de lijn zijn namelijk een probleem dat ook bij XS4ALL in vlagen optrad, dus dat lijkt meer te zitten in de lijn in combinatie met een Fritzbox. In dat kader zou ik eens kunnen overwegen om over te stappen naar een ander modem. Want voorlopig is pairbonding waar ik het mee zal moeten doen, of Ziggo. Maar dat gaat hem zeker niet worden.

@subbink
Ik zat inderdaad ook te denken, zou de sonos op basis van de geolocatie wellicht andere servers aanroepen? Dat zou zelfs nog kunnen buiten DNS om (verschillende hostnames per regio?).

@daankroese

Ik gebruik een DrayTek 2862B (een van de weinige bonded VDSL2 modems), deze support ook IPv6, dat werkt prima, heb dit echter uitgeschakeld, om alles simpel/overzichtelijk te houden (mis vooralsnog geen functionaliteit door IPv6 uit te schakelen), en om een zo klein mogelijk security target te vormen (anderen zullen dit niet met mij eens zijn).

Drop outs heb ik nagenoeg geen problemen meer mee, had dit in het verleden met XS4ALL+FritzBox wel, maar sinds ik een DrayTek modem gebruik, is mijn verbinding erg stabiel (up time van de bonded verbinding van een maand, met in die maand een 1TB download, is vrij typisch).

Met betrekking tot “het aanroepen van andere servers”. In mijn geval is dat onmogelijk voor wat betreft DNS, omdat ik poort 53 blokkeer in mijn Firewall (zowel ingoing als outgoing), voor alle, behalve de twee toegestane, DNS servers.

@PF0T
Bedankt voor je informatie, zal die DrayTek eens bekijken.
Begrijp wel je beweegredenen voor het uitschakelen van IPv6, het stijgt je snel boven het hoofd bij het configureren van je thuisnetwerk. IPv4 is toch een stuk makkelijker te doorgronden.

Met het aanroepen van andere servers bedoel ik niet DNS servers. Maar wellicht dat Sonos met behulp geolocatie een regionale content server aanroept?

Sonos kan uitstekend werken met de Fritz!box. Maak een ticket aan via helpdesk@freedom.nl en we sturen je instructies om een trace te maken. Dan kunnen we mogelijk zien wat er aan de hand is.

Het beleid van Sonos mbt Geo-locatie is een probleem. Met de contacten hier in Nederland komen we niet verder dus wordt het tijd te kijken wat we in Santa Barbara kunnen bereiken :confused:

IPv6 en IPv4 volgen precies hetzelfde paradigma. De functie is hetzelfde, alleen het aantal adressen in v6 is groter en daarmee de ‘gebruiken’ die rond v4 zijn ontstaan vanwege de adres-schaarste hoeven niet meer. Ik heb zo’n 10 - 20 jaar geleden wel eens IPv6-cursussen en workshops gegeven. Misschien eens een idee om dat aan Freedom klanten aan te bieden


Want v6 zou de norm moeten zijn. Dan hadden we al dat gezeur met Geo-locatie niet gehad. Bovendien zouden we dan niet zoveel geld aan adreshandelaren hoeven geven.

1 like

Dat had al jaren de norm moeten zijn. Juist de grote ISP’s UPC & KPN voorop hebben het vziw afgehouden, Ziggo begon in de meewerk stand te komen tot ongeveer een jaar voor de overname door UPC.

Thanks, dat zal ik doen. Eerder kwam niet ik niet zo ver bij de helpdesk.

Dat zou mooi zijn. Wat denk jij, zou het probleem met geolocatie ook invloed kunnen hebben op de stabiliteit?

Ik weet dat het veel op elkaar lijkt, maar wat configuratie betreft in het thuisnetwerk moeten we er toch wel aan wennen met zijn allen. Zaken als NAT, IP ranges toewijzen gaan toch heel anders met IPv6. Maar ik zou me zeker aanmelden voor zo’n cursus!

Inderdaad!

Heb je ook een dnat rule staan om verkeer naar andere DNS servers naar de juiste te laten wijzen?

@readefries

Ik publiceer middels DHCP op het interne LAN netwerk alleen de “toegestane” locale (blacklisted) DNS server/proxy.

Heb geen DNAT rule om DNS verkeer te verwijzen.

Sommige fabrikanten hebben DNS instellingen vast staan in hun devices. Door een dnat regel, kunnen ze we DNS queries doen maar dan op je eigen DNS.

Ik lees verschillende draadjes over issues met Sonos door het niet kunnen benaderen van bepaalde adressen op sonos.com. misschien dat dit niet meehelpt

Daar zou ik graag meer over lezen. Kun je een link toevoegen naar die draadjes?

De zoekfunctie van het forum brengt je waar je wezen moet als je ‘Sonos’ ingeeft, o.a. het draadje over IP locatie.

Ja daar was al eerder naar verwezen hier, maar die gaat niet over onbereikbare adressen op Sonos.com. Dergelijke draadjes kan ik niet vinden met de zoekfunctie.

Ik heb die tabjes al weer gesloten. Ik had er puur naar gezocht omdat het mij een mogelijkheid leek.