Sinds dat wij zijn overgestapt van XS4ALL naar Freedom Internet, ervaren we problemen met onze Sonos apparaten. Deze problemen zijn echt hardnekkig, bij het afspelen van Spotify nummers. Nummers slaan over, en de Sonos app krijgt zeer moeizaam verbinding.
Ik heb twee weken geleden 2,5 uur aan de telefoon gezeten met de helpdesk van Sonos. er bleek al gelijk iets mis te zijn, want het lukte niet om een diagnose te versturen vanuit de Sonos app naar Sonos. Deze problemen bleven bestaan, zelfs na het afkoppelen van alle apparaten van de Fritzbox, en het terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
Uiteindelijk heb ik een nieuw modem gevraagd bij Freedom, en gekregen. In eerste instantie leek het goed te gaan, dus ik had het vermoeden dat het aan de firmware versie lag (niet bijgewerkt nog in het nieuwe modem), maar inmiddels zijn we weer terug bij af (nummers overslaan, app die moeizaam wil verbinden).
Omdat de sonos medewerker eerder al iets had geroepen over veel DNS foutmeldingen, draai ik nu tijdelijk met de cloudflare DNS. Dit biedt helaas ook geen soelaas.
Behalve de pairbonding lijn die zo nu en dan wegvalt, lijkt de internetverbinding vrij stabiel en goed te werken. Al hebben we ook het probleem dat de Cemm (verbruiksmanager op p1 poort van slimme meter) sinds de overstap soms dagenlang zijn verbinding met het internet kwijt is. Alleen een herstart van modem of cemm helpt dan, of afwachten.
Hoewel dit allemaal vage problemen zijn, heb ik sterk de indruk dat er toch ergens iets niet in orde is met de internetverbinding, en met name de DNS. Ik lees op dit forum wat issues met reverse-DNS voor IPV6, en ik lees wat problemen over geo-locating (had de freedom helpdesk mij ook al gezegd).
Alhoewel ik zelf behoorlijk geschoold ben op het gebied van netwerken, krijg ik niet goed de vinger erachter.
Graag hoor ik of er andere klanten zijn die ook dergelijke problemen ervaren met Sonos, of misschien soortgelijke problemen met andere apparaten. En misschien zijn er nog mensen die tips hebben wat ik nog zou kunnen proberen.
Ik ga in elk geval nog even een tijdje proberen te draaien zonder IPv6, dan kan ik uitsluiten dat het te maken heeft met die reverse-DNS issues.
Alvast bedankt voor jullie reacties.