Raar probleem nadat Fritz! Repeater Radar heeft gedecteerd

Sinds mijn Fritz Repeater (1750E) radar heeft gedetecteerd met de volgende melding:

Is het op mijn hele netwerk een kleine hel geworden. Telefoons maken moeilijk contact met zowel Repeater als ook Fritz! modem (5490). Smart lampen verliezen ook constant contact en gaan daardoor vaak aan/uit zonder reden. Haperende websites op mijn laptop en telefoons. Etc, etc, etc.

Heb uiteraard repeater en modem aan uit gedaan, op repeater opnieuw firmware geinstalleerd, Diverse wifi kanalen (2,4GHz en 5GHz) geprobeerd. Niet echt heel erg veel verbetering.

Vraag is kan het zijn dat de radar niet een eenmalig voorval was, maar nu langdurig in gebruik is? Ik zie maar 1 radar detected melding in de logs op de repeater. Ik woon erg dicht tegen vliegveld Twente aan, daar zijn de afgelopen maanden vaak militaire oefeningen gaande.

Kan ik iets doen om vooral stabieler WiFi terug te krijgen?

Als test even alleen 2.4GHz WiFi gebruiken en 5GHz uitschakelen? Die moet geen last hebben van radar.

Heb ik geprobeerd (meeste zaken draai ik nog op 2,4GHz), gaf ook vooral instabiele (naar mijn inschatting) verbindingen. Verbindingen op mijn telefoons switchen om de 10 a 20 seconden een paar seconden uit en worden weer aangemeld.

Heb het vermoeden dat vooral de repeater problemen geeft, helaas heb ik zonder de repeater net niet genoeg WiFi dekking in mijn hele huis.

Heb nog een hele oude netgear router (openWRT firmware) liggen die ik als test geprobeerd heb als accesspoint op 2,4GHz (ethernetkabel direct aangesloten op Fritz! modem op een redelijk dekkende plek midden in mijn huis). Gaf ongeveer dezelfde problemen als de Fritz! repeater. Vooral de “Smart” lampen (allemaal op 2,4GHz WiFi) maakte moeilijk of geen contact met de Netgear router (uren mee bezig geweest!!! Frustrerend!!!).

Als je op alleen 2.4GHz WiFi zit en ook dat soort connectiviteitsproblemen hebt zou je ook te maken kunnen hebben met een (nieuw) WiFi netwerk van de buren dat interfereert met jouw WiFi netwerk. Heb je kanaal toewijzing op automatisch staan? Al eens hard geprobeerd een kanaal in te stellen om te zien of dat verbetering brengt? Bij voorkeur dan beginnen op kanaal 1, brengt dat geen verbetering dan naar kanaal 6 en vervolgens kanaal 11.

1 like

Heb ik ook geprobeerd. Had het voor het Radar incident handmatig ingesteld op kanaal 6. Daarna alle kanalen een dag uitgeprobeerd. Problemen blijven ongeveer gelijk.

Het rare is dat ik het nu ingesteld heb op automagisch toewijzen, heb de indruk dat dat redelijk “goed” werkt (op sommige kanalen kreeg ik helemaal geen verbinding, sinds het automagisch gaat krijg ik in ieder geval wel contact, alleen is die verbinding niet stabiel).

Heb er zelfs aan zitten denken om ergens een mailtje naar toe te sturen (geen idee waar) met de vraag wat ze aan het uitvreten zijn op de luchthaven. Ben alleen bang dat ik geen antwoord ga krijgen. Twente heeft geen status meer als militaire luchthaven, en toch lijkt het weer een militaire luchthaven te zijn geworden …

Ik woon niet in de buurt van een (militaire) luchthaven, maar zie ook zeer geregeld radar meldingen voorbij komen in de logs voor 5GHz. Maar zoals gezegd, op 2.4GHz zou je daar geen last van moeten hebben. Dan zou je naast die radar meldingen ook last moeten hebben van een hele drukke omgeving met 2.4GHz WiFi netwerken. Heb je weleens lokaal gescand naar WiFi netwerken in de buurt en gekeken op welk kanaal de sterkste netwerken op jouw locatie zitten? Automatisch zou inderdaad meestal goed moeten zijn, soms kan een handmatig kanaal toch beter werken….

Gebruik je op 2.4 en 5GHz dezelfde SSID? Als dat niet zo is, zal de FB namelijk geen signaal naar de cliënt sturen dat deze naar 2.4GHz moet als er een radar melding is. De cliënt zal dan zelf op moeten merken dat zijn verbinding weg is en met een ander WiFi netwerk verbinden, dat duurt langer.

1 like

Nee, gebruik verschillende SSID’s.

Zit me ook af te vragen of het iets te maken kan hebben met “militaire” drones (heb zo het vermoeden dat ik die de laatste paar weken redelijk regelmatig, redelijk laag zie overvliegen)?

1 like

Ik heb hier ook last van in omgeving Eindhoven. 2.4GHz is geen oplossing voor mij, want er zijn zo’n 40 andere 2.4GHz netwerken zichtbaar in mijn huis. Wat wél een oplossing is voor mij is om een 5GHz band te kiezen die niet uitgezet hoeft te worden als er zo’n radar-detectie is. Zie ook onderaan op deze pagina:
5 GHz Wi-Fi network is occasionally disabled (radar signal) | FRITZ!Box 7490 | AVM International
TLDR: Kanalen 36-48 hebben hier geen last van volgens AVM.

edit: spuit 11. @WoSp had dezelfde info ook al net gepost terwijl ik aan het typen was… :slight_smile:
edit2: interessant de pagina van @WoSp lijkt dezelfde info te geven voor een andere model FRITZ!Box, maar die info over de 5GHz kanalen staat daar niet in. Ik weet niet of dit echt anders is op de 7490 t.o.v. de 5530, maar ik gebruik op mijn 5530 toch een zelf gekozen kanaal en heb geen last meer van radar-detectie en had daar vroeger wel last van

1 like

Het klopt als de groene mannetjes daar rondlopen krijg je dit.
Het betreft een weer radar die aanwezig is in bepaalde vliegtuigen.
De 1750E heeft geen routine om vloeiend over te gaan naar de lage kanalen
Die doet de wifi uit voor het radar onderzoek.
De oplossing is, om op ch 36-48 te blijven.
Een andere oplossing is, een 2400 kopen.
De laatste dagen hangt ook de HB-LUA in de lucht.
Ik heb geen idee, hoeveel storing die veroorzaakt.

Zelf heb ik overlappende repeaters in mijn huis.
Als er 1 uit gaat, is er geen probleem.
Door de mesh, zitten de ook niet allemaal op dezelfde kanalen.

1 like

Dank voor de link. Had die, of vergelijkbaar, ook al gevonden.

Rare is alleen dat er op die pagina’s geschreven staat dat het om “tijdelijke” onderbrekingen gaat. Ik heb slechts 1 melding van radar detectie gehad. Maar de “ellende” blijft, en dan vooral op mijn 2,4GHZ netwerk gedeelte (waarop een paar oude telefoons en smart apparatuur zitten). Snap ik niet zo goed waarom dat zo is.

Enfin, aangezien het leger, met waarschijnlijk een niet zo vreselijke openbare activiteit, bezig lijkt te zijn, vrees ik dat ik voorlopig moet leren leven met een soort van “smart” lampen disco en haperende websites.

Gelukkig heb ik bijna alles bedraad aangelegd voor mijn “echte” computers en mediaspelers. Blijft wel hinderlijk allemaal.

Vaak wordt dit opgelost als men een laag vast kanaalnummer kiest voor 5GHz. Als ik het goed heb onder 51.

Ga het proberen. Ik geloof dat de 1750 repeater via 5GHz verbinding maakt met de Frits! router en zelf met diverse apparaten contact heeft via 2,4GHz. Mogelijk dat er iets van een radar in gebruik is die die 5GHz verstoort.

Maar ik ben al een paar weekjes bezig met dit probleem, geloof dat ik al iets geprobeerd heb als de 5GHz kanaal vastleggen.

De 5490 raakt nog wel eens van slag in de DECT waar de sturing van de smart lampen aan vast zit.
Dat is een van de redenen dat ik nu een 5590 gebruik.
Eens per maand het ding spanningsloos maken, helpt.
Ook als je veel veranderd hebt in de instellingen, dit ook doen.

1 like

Waarschijnlijk heeft OpenWRT daar dan geen last van. Volgens mij gebruikt AVM de propriëtaire Atheros modules:
https://firmware-selector.openwrt.org/?version=23.05.3&target=ath79%2Fgeneric&id=avm_fritz1750e

1 like

Sinds ik de 5GHz vast heb gezet op kanaal 36 heb ik geen meldingen meer van radardetectie.
Ook hebben bij mij de 2.4 GHz en 5 GHz verschillende namen.

1 like

@jschwart Ik weet weinig van die OpenWRT versie.
Mijn repeaters zitten in de MESH van de fritzbox.
Ik heb geen reden om helemaal van systeem te wisselen.
Mijn advies is ook, hang er een modernere repeater bij.
En doe geen oude 1750E aan je LAN vanwege het default 0000 wachtwoord.

Voordat ik mijn smart lampen had aangeschaft, had ik alles vastgezet op 5GHz, 2,4GHz gedeelte was zelfs uitgeschakeld op modem. Ik moest de 2,4GHz wel inschakelen, lampen werken niet op 5GHz, ook de reden dat ik twee namen moet hebben voor 5 GHz en 2,4GHz, kreeg de lampen anders niet met netwerk verbonden.

Maar zal nog een keer proberen het 5GHz gedeelte op een ander kanaal te zetten.

Ik geloof ook dat de 5490 EOL is? Weet niet of Freedom iets van een extended support heeft?

Ik zit er aan te denken sommige dingen in het netwerk te upgraden, hangt een beetje af van wat Freedom van plan is met de door mij gehuurde 5490 (die het verder uitstekend doet, heb er geen verder geen klachten over), heb ook geen DECT telefoon in huis.

Maar dat kan dus problemen geven? Ik gebruik WiFi (sommige lampen hebben ook een manier om via Bluetooth contact te maken, is geloof ik meer bedoeld om firmware te resetten) smartlampen en sensoren.

Heb de 1750E repeater niet aan mijn LAN hangen.

Ik zit een beetje te wachten wat Freedom gaat doen met de 5490 modem die ik huur, is meen ik EOL. Daarna eens kijken of er iets extra’s aangeschaft moet worden, geld groeit me momenteel ook niet meer op de rug.