Radiostilte vanuit Freedom

Done Anco.

Ben benieuwd of het dan toch ergens blijft hangen.

Hi @Anco,

we zijn inmiddels 4 dagen verder. Ben je nog iets te weten gekomen?

Dit begint langzaam wel pijnlijk te worden. Ook bij de klantenservice zijn de smoesjes op. Het ligt inmiddels aan iedereen behalve Freedom zelf. Gratis tip; kijk eerst naar jezelf en dan pas naar de rest.

Geen antwoord niks. Radiostilte vanuit Freedom nog altijd. Is er iemand hier die kan uitleggen hoe we beweging in de zaak gaan krijgen?
@Anco vind t wel zo chique als je aangeeft dat je wel wil kijken hoe t zit, dat je dan ook reageert. Zelfs als er niks te vinden isā€¦

De reden waarom het momenteel nog pre-orders zijn bij Delta is dat we nog steeds procestesten doen. Die duren helaas lang, steeds enkele weken. tot voor kort liep er nog geen enkele Delta order goed zonder allerlei handwerk om uiteindelijk tot een oplevering te komen. Dat is niet echt schaalbaar. Nu lijken de laatste testresultaten eindelijk erg goed wat betekent dat we pre-orders eindelijk kunnen gaan doorzetten. Vanaf dat moment loopt alles zoals bij andere orders. Deze week doen we daar een go-nogo op.

3 likes

Inmiddels eindelijk een leverdatum ontvangen. Fijn dat er processen voor toekomstige gebruikers sneller door gaan lopen. Nu is het wachten tot er iemand bij Delta wakker schrikt om Guidion aan te sturen voor t plaatsen van t ONTā€¦.

1 like

Inmiddels zijn we nagenoeg rond, en is het nadat Guidion was wakker geschrokken allemaal goed doorgelopen. Ook dat mag gezegd worden. Installateur van Guidion ook keurig netjes.
Nu heb ik inmiddels het installatiepakket ontvangen, en heb ik een mailtje dat de officiele datum op 14 maart staat. Het ONT van Delta heeft al verbinding (PON lampje brandt constant groen). Iemand die weet of de verbinding naar Freedom via de Fritzbox, als ik m nu aansluit ook al zou moeten werken? Of werkt dat pas vanaf 14 maart op zā€™n vroegst?

Gewoon proberen, je kunt AFAIK niks stukmaken door PADI packets te sturen op ethernet. PPPoE configureren, username/password niet leeg laten (je kunt daar fake invullen, ik vol daar het email in van het Freedom hoofdaccount en een niet-leeg wachtwoord (ā€œ1234ā€) en kijken wat er gebeurt.

Hou er rekening mee dat Freedom nog het nodige moet doen (en wellicht ā€œmoet laten gebeurenā€) en dat ze daar wellicht nog acht dagen voor nodig hebben.

ā€œexperimenteren met fiberā€ zoals het eventueel verplaatsen van de fiber naar de fritzbox zou ik niet doen, maar met de koperaansluiting op een ONT kun je niet veel verprutsen.

En met het hoofdaccount bedoel je je persoonlijke account? Of het standaard account wat de Fritzbox invult (fritzbox@freedom oid)?

Die gegevens zijn dummy.
fritzbox@freedomnet.nl 1234

Paar opties geprobeerd. Kan nog geen PPPOE sessie krijgen. Jammer, kon t proberen :rofl:

Update; gisteren zou de verbinding geleverd worden. Vol optimisme alles aangesloten, maar geen verbinding. Kan gebeuren, misschien dat de monteur de patch nog moet maken etc. ONT pon lampje brand wel al die tijd al netjes groen. Einde van de dag nog steeds geen verbinding. Klantenservice gebeld en die zien ook niet waar het fout gaat. Patch is gemaakt en alles zou goed staan. Er zou een ticket gemaakt worden bij Delta en dan wordt het opgelost. Wat ik dan alleen niet snap, is waarom in het freedom portal alles nog niet actief staat. Nog geen gegevens voor televisie, internet oplevering staat nog altijd op 14-3. Dit zou er toch los van moeten staan?

Al met al liep het dus een tijdje goed door, maar valt het nu op 't laatst alsnog tegen. Zonde. We wachten maar weer (ditmaal zonder internet en televisie in huis) af.

Vervelend om te horen. Wat je laatste vraag betreft: mijn ervaring is dat er van alles automatisch geregeld lijkt te worden zodra de verbinding ā€œpingtā€.
Advies is om beleefd en belangstellend contact te houden met de helpdesk.

Helaas is Freedom voor dit probleem afhankelijk van de belichter en dat maakt dat ze alleen maar kunnen vragen om op te lossen.

Zou je een screenshot van de configuratie van de internet aansluiting willen delen in het forum (en dan hoop ik dat iemand met verstand van Fritz even meekijkt, mijn aansluitingen zijn allemaal OpenWRT).

Belangrijk is dat je PPPoE doet op VLAN 6. Althans, dat is bij KPN en Fiber Operator zo.

Het is vervelend dat dit net voor het weekend is en dat je dus het weekend zonder zit.

We zijn inmiddels 8 dagen verder. Werkt het inmiddels allemaal?

Inmiddels werkt het gelukkig. Vanaf afgelopen dinsdag had ineens alles verbinding. Waar de fout nou zat ben ik nooit te weten gekomen.
Eind goed, al goed zullen we maar zeggen. Belangrijkste is dat t allemaal werkt, al verdient de weg er naartoe geen schoonheidsprijs.

Mooi zo, en dank voor de terugkoppeling! Het blijft blijkbaar lastig om de belichters goed aan te sturen. Freedom weet dit en ze zijn ermee bezig voor zover ik weet. Maar blij dat het goed werkt allemaal en bedankt voor de terugkoppeling.

Ik zou, als ik gevraagd word te migreren, op dit moment enige reserves hebben als dat op Vrijdag gebeuren moet. Dat is niet specifiek voor Freedom; binnen vele IT organisaties is dat zo. Aan de andere kant snap ik ook dat ze niet zomaar 20% van de werktijd, de vrijdag, willen blokkeren.

In mijn geval was er ook iets misgegaan maar heeft Freedom het naderhand ā€œnetjes opgelostā€ en waren de Scouts erg blij met wat Freedom extra gedaan heeft. En op dit moment heb ik alleen maar klachten dat ā€œInternet bij Scouting (Freedom) beter werkt als thuis (niet Freedom)ā€. Je kunt het ook nooit goed doen.

Misschien dat er een paar stickers die kant op kunnen dan ?