Randal Peelen start als directeur bij Freedom Internet

Sinds vandaag heeft Freedom Internet een nieuwe directeur. Randal Peelen vervangt per direct Anco Scholte ter Horst.

Geen onbekende
Voor Freedom is Randal geen onbekende. Hij was als commercieel directeur van Tweak betrokken bij de eerste gesprekken bij de oprichting van Freedom. Door gebruik te maken van het KPN-contract van Tweak kon Freedom destijds een vangnet bieden aan alle XS4ALL klanten om naar Freedom over te stappen.

Verder zou je Randal kunnen kennen door zijn verleden bij Tweakers, Cambrium/Tweak en de podcastreeks “Met Nerds om Tafel”.

“Het is een hele eer om een bijdrage te mogen leveren aan de beste provider van Nederland en ik ben trots om deel uit te maken van een team dat in vijf jaar tijd een mooi bedrijf met een pracht van een missie heeft neergezet. Het Nederlandse internet-landschap is flink in verandering. Terwijl de grote providers druk bezig zijn de laatste stukjes onverglaasd Nederland uit te rollen blijven we als Freedom een baken voor de Nederlandse internetmarkt als het gaat om security, privacy en maatschappelijke betrokkenheid. De ingezette koers moeten we zeker, met frisse wind blijven varen” aldus Randal.

Is Anco weg?
Nee, Anco is zeker niet weg. Om persoonlijke redenen is Anco op dit moment thuis. Na een periode van rust kijken wij uit naar zijn terugkeer op het warme Freedom nest. 

Door Randals ervaring, kennis van de markt en het allerbelangrijkste zijn hart voor Freedom, is er veel vertrouwen in hem en zijn nieuwe uitdaging bij Freedom Internet.

Zie het oorspronkelijke bericht op https://freedom.nl/nieuwsartikel/randal-peelen-start-als-directeur-bij-freedom-internet
4 likes

Welkom @randalpeelen !

1 like

Lijkt me best een uitdaging om zo ineens als directeur in te moeten stappen. Succes!
En sterkte @Anco

2 likes

Beterschap @Anco
Welkom Randal

2 likes

Heel veel sterkte en dank @Anco , en succes gewenst @randalpeelen !

2 likes

Sterkte voor Anco, welkom voor Randal met benieuwd welke beloften die gaat waar maken zodat Freedom ook qua voorzieningen/diensten meer gaat bieden en zelfstandiger wordt.

NB: dat vangnet (met privacy en security geneuzel) is/was een beetje marketing onzin (omdat je ook zonder connectie bij Freedom kon zitten) en vooral jammer dat Tweak zich heeft uitverkocht aan T-Mobile om zo commercieel verworden; in handen te komen van Odido.
Nu maar hopen dat Freedom onder leiding van mediafluencer Randal niet (ook) die kant op zal gaan.

Een warm welkom voor Randal en uiteraard heel veel dank aan Anco voor zijn enorme inzet voor Freedom tot nu toe. Sterkte voor hem en het beste!

1 like

Ik ga er ergens vanuit dat dit bij Tweak/Cambrium niet helemaal de eigen keuze was. Als je een internet provider neerzet dan heb je ook geld van een investeerder nodig en als die wil cashen dan kan de situatie ontstaan dat je geen keuze hebt, ik heb ergens begrepen dat Cambrium/Tweak onderdeel was van dezelfde investeerders als e-fiber. Als dan op de ene overname de andere volgt dan is dat niet heel vreemd.

Ik ben heel benieuwd want Randal Peelen kent als geen ander de uitdagingen van een kleine internet provider.

Tja wat al of niet een eigen keuze is en hoe iemand dat (voor zichzelf, onverwacht) ziet, is vooral een (eigen) overweging. Duidelijk is dat, ook bij overnames, gebruikers kennelijk alleen kunnen stemmen met hun abbo.

Daarom ook benieuwd hoe dit verder gaat lopen 
 met klein bedenken om daarna - als bijna gebruikelijk - in het grote te (moeten) gaan aftanken.
Dat Randalf al of niet de uitdagingen kent van whatever, zegt mij weinig tot niets of -en wat zijn plannen zijn met/bij Freedom. Ik mag aannemen dat hij er niet zit om een stoel te vullen.

T-Mobile heeft 2 jaar geleden Cambrium van Tweak overgenomen en heeft zich hernoemd naar het op (glasvezel) aansluitingen gerichte Odido. Gezien die ruime ervaringen ben ik geneigd te denken dat Randal zich, commercieel gedreven, zich mogelijk wat minder druk gaat maken over de diensteninhoud van een kleine glasvezelaanbieder als Freedom, die momenteel op dezelfde weg lijkt te zitten zit als inmiddels opgeslokte anderen.

Maar goed, ik ga afwachten met welke inhoudelijke visie, statements en beloften, de nieuwe directeur zich als & in Freedom gaat podcasten.

Bij de AngryNerds podcast is Randal te horen en vertelt daar hoe hij in deze rol terechtgekomen is:

1 like

Samenvattende hoe, of was dit vanwege een verleden ?
jij of who else :wink: 
even geen (zin/gelegentijd) om nu 1u30 af te gaan fietsen. Ik zag wel op LinkedIn zijn melding dat het nogal plotsklaps een vette uitdaging was.

1 like

Bedankt voor het warme welkom allemaal! Geen zorgen: ik ken de verschillen tussen Freedom en Tweak, en ik denk dat we allemaal goed begrijpen waar we aan begonnen zijn. :slightly_smiling_face:

Mijn telecom-avontuur begon bij Tweakers, waar ik werkte voor de Pricewatch. Destijds was er nog een link tussen Tweakers en TweakDSL, en in 2010 maakte ik de overstap naar de spinoff-provider. Die samenwerking is inmiddels al lang verleden tijd.

Toen konden kleine providers op veel plekken verbindingen inkopen en daar hun eigen waarde aan toevoegen. Maar door de jaren heen heeft vooral KPN dat steeds moeilijker gemaakt, waardoor Cambrium uiteindelijk zelf operator werd. Wij waren de eersten die Gigabit glasvezel aanboden en dat kon voor zo’n €40 per maand. Bij Tweak waren we altijd technisch gedreven en lieten we zien dat het ook anders kon.

Hoewel Freedom meer ideologisch gedreven is, blijft de uitdaging hetzelfde: de grote spelers laten zien dat het anders kan.

Toen Freedom begon, zagen we bij Tweak hoe moeilijk het voor hen was om de markt te betreden op een manier die tien jaar eerder voor ons nog wel mogelijk was. Het belang van keuzevrijheid en kleinere, leuke providers was voor ons zo vanzelfsprekend dat we al onze ‘leverstraten’ (netwerken waarop we leverden) voor Freedom hebben opengesteld. Zo droegen wij bij aan hun start.

Freedom bestaat dankzij de steun van veel klanten, investeerders en leveranciers die ons een warm hart toedragen. Het idee van een beter internet, waar we als nerds van dromen, is nog springlevend. We zijn als provider ver gekomen en staan voor een mooie uitdaging om de komende jaren verder te bouwen aan een sterker fundament. Ik ben trots dat ik hier weer aan kan bijdragen. :vulcan_salute:

13 likes

Fijn :vulcan_salute: de intro hier te lezen en hoop dat de gebruikscommunity in realisatie en in mogelijkheden in die trots mag gaan blijven bijdragen.

Ik hoop dat de ideële focus niet wordt/is om marktspelers te laten zien hoe het anders kan. Gewoon de eigen(wijze) koers volgen in wat mogelijk is.
De drijfveer om gebruikers de keuze te bieden dat Freedom; in een omgeving die naast technisch superieur voor een eerlijke prijs; ook in keuze van faciliteiten; de enig te overwegen partner is.
Dit laatste kan ook op schaal waarbij Freedom een meer zakelijke gerichte setting kan bieden om de noodzakelijke verwachtingen van die gemeenschap, te kunnen bevredigen.

Kortom niet als bestaansmodel kijken waar de gaten van in te fuiken marktkansen liggen maar waar die van techniek in keuze, de gebruikers in verwachting daarvan ten dienste kan staan.
Voor de één is dat simpel een connectie en voor de ander een breed ingericht technisch innovatief uitdagend platform om zichzelf creërend elders te kunnen gaan verwezenlijken.

Ik noem bewust geen waarden als privacy, veiligheid en sws die van goede wil omdat die elementen het fundament zullen vormen van een Freedom die maatschappelijk gedreven internetvrijheden als keuze biedt.
Iemand die zelf zonder overal Freedom’s visie daarin na te volgen, gebruik wil maken van internet(diensten) mag en kan dat net zo goed als iemand die in te maken keuzes, dan mag; en kan vertrouwen op Freedom’s technisch bedreven inrichting.

Dank voor deze mooie introductie. Voor ons buitenstaanders’ is een directie wisseling altijd een spannend moment.
Jouw introdutie geeft, mocht er al twijfel bestaan, blijvend vertrouwen in de toekomst van Freedom.

Dit topic is 14 dagen na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.