Raspberry pi alleen wifi via gast login mogelijk

Ik heb een aantal raspberry pi’s. Het lukt mij niet om daarmee wifi verbinding te krijgen met mijn netwerk. Dit is sinds het in gebruik nemen van de Fritzbox 5590 op de glasvezel. Ik krijg alleen verbinding via de gast login. Waar kan dit aan liggen? Vorige modem 7583 geen probleem.

Logischerwijs zou ik denken dat het komt dat 2.4 en 5Ghz op dezelfde SSID zit, als je deze zou scheiden, zal het wel werken. Volgens zit gast altijd alleen maar op 2.4Ghz vandaar dat het nu wel werkt daarmee.

Er zit een beveiliging in de wifi, dat je niet zomaar heen en weer kunt hoppen van gewoon naar gast en zo.
Als je wisselt, even de gebruiker uit het netwerk lijstje verwijderen.
Zet nooit beide ssid in een toestel dat verbinding maakt met een fritzbox.

2,4 en 5 ghz zijn gescheiden met verschillende namen. Mijn raspberry kan op 2,4 en 5 ghz werken. Op beide netwerken geen verbinding. Alleen op gast netwerk. Probleem ontstaan na overgaan op de 5590. Ook de datalogger van omvormer zonnenpanelen maakt geen verbinding meer. Al mijn andere apparaten geen probleem met wifi

1 like

Door het de scheiden werkt de MESH niet meer.
Heb hier ook zo’n kastje, heeft alleen 2.4GHz
Als 5Ghz aan staat, werkt het niet.

Wat ook een probleem kan zijn.
PMF is verplicht als WPA3 aan staat.
Op WPA2 mag je het uit doen.

Pingpongen van de gast wifi naar de huis wifi moet je niet doen.

Ik heb de raspberry pi 4, die heeft ook wifi 5 Ghz. Ik heb Gast netwerk nu uit gezet. Instellingen met wpa3 en pmf ook al geprobeerd de instellingen te veranderen. Toch vreemd dat met de fritzbox 7583 het jaren lang goed heeft gewerkt met dezelfde instellingen.

Heb je raspberry pi ook verwijderd bij de idle connections in de fritzbox.
Bij de wifi-network staat ook nog een lijstje met Show unsuccessful registration attempts
Daar moet je ook niet in komen.

En dan heb je nog de klassieker.
afbeelding

de raspberry verschijnt niet in de fritzbox bij connections. Alle nieuwe apparaten toestaan staat ook aan. Het moet wel aan de 5590 liggen omdat 3 raspberry’s niet kunnen inloggen via de wifi,. Alleen gast netwerk of via netwerkkabel is mogelijk. Ik heb nu ook support aanvraag bij AVM gedaan. Kon alleen op Duitse website. In Nederland kent AVM de 5590 nog niet. Terwijl nu wel te koop via de Fritzshop.

Misschien helpt een van de tips op onderstaande pagina.
link: https://support.thepihut.com/hc/en-us/articles/360014695877-Raspberry-Pi-won-t-connect-to-WiFi

En deze had ik ook nog gevonden voor je:
Had the same problem with Raspi 4B.
Problem was dependent on screen resolution (!!).
With 1920x1080, wlan0 became disconnected after it was ok at lower screen resolutions. Was in 2.4GHz band.

Is het misschien iets met de land instellingen? De frequenties zijn anders in USA e.d.

succes!

In de USA gaat 2.4GHz maar t/m kanaal 11
Moest ik met de gasten wifi wel degelijk rekening mee houden.

In dit geval, zou dat het niet kunnen zijn omdat de gasten op hetzelfde kanaal zitten.
En dat werkt wel.

Antwoord van AVM waar ik niet veel aan heb, Ze verwijzen naar hun support pagina’s over wifi problemen. Ze gaan er van uit dat mijn netwerk niet gevonden wordt en dat misschien het modem stuk is. De raspberry ziet wel alle beschikbare netwerken, maar wil er niet mee verbinden na invoeren paswoord. En het probleem is alleen de raspberry, dus niks mis met modem volgens mij.

Heb vroeger wel eens een wachtwoord gehad dat soms problemen gaf.
Ben er nooit achter gekomen, waarom dit exact zo was.
Volgens de norm, was het een gewoon toegestaan wachtwoord.
Sommige dingen gebruik ik nooit, zoals 2 punten achter elkaar of de $
Vermoed dat het iets met de letters te maken had.
De ` mag je wel gebruiken maar de ´ niet.

Je zou verbinding kunnen proberen maken en dan direct support data genereren.
Pluis dat bestand dan even door.

Erik dank je wel voor deze simpele oplossing. Hoe is het mogelijk. Jaren lang gebruik ik de netwerksleutel die op de fritzbox staat. Nooit een probleem met de raspberry en de vorige Fritzboxen. Ik verander het in een simpele sleutel en de raspberry maakt meteen verbinding met de Fritzbox 5590. Ik dacht eerst aan de nieuwe wifi 6 van de 5590. Dat de raspberry daar niet mee overweg kon. Maar de oplossing was dus zo simpel.

Succes.
Maak de sleutel niet te simpel, dat is veiliger.

Je gebruikte toch niet het wachtwoord dat op de sticker staat?

En ik word wel nieuwsgierig naar dat wachtwoord en in welk karakter de Pi zich verslikt.

Ik gebruikte de netwerksleutel die uit 20 cijfers bestaat. Staat op onderzijde Fritzbox net als het paswoord om in de browser in te loggen voor de configuratie. Ik heb nu een zelf verzonnen netwerksleutel gebruikt van 8 alleen letters. En daarom werkte het gast netwerk wel. Daar gebruikte ik al paswoord uit alleen letters

Het is niet het uitroepteken in de SSID?

Ik gebruik geen uitroepteken. Stond ook niet in de SSID. Alleen cijfers

Het wachtwoord heeft inderdaad alleen cijfers. Maar de standaard SSID op mijn Fritz!Box 6890 zag er zo uit:

afbeelding

Dus met uitroepteken. Had je deze al aangepast?

Oh was even in de war. Mijn netwerk naam heeft letters (hoofd en kleine) en cijfers. Gebruik niet de naam van de Fritzbox. Nu is in de lijst van netwerken de mijne makkelijk herkenbaar.