Via deze weg een compliment over de razendsnelle overstap van DSL naar glasvezel bij Freedom!
Afgelopen zondag zijn de glasvezelaansluitingen in ons appartementencomplex vrijgegeven voor bestellingen, dus ik had zondagavond gelijk een aanvraag gedaan via de techniekwisselservice.
Je kunt je voorstellen dat dit een euforisch moment was na ruim 3 jaar met Glaspoort en diverse (onder)aannemers te hebben geschakeld om de glasvezelkabels naar binnen te krijgen voor zo’n 100 appartementen…
De volgende ochtend rond 09:15 stond er (onaangekondigd) iemand van Glaspoort/KPN voor de deur om de ONT te plaatsen. Er kwam gelijk signaal op de lijn, en om 09:36 een mail vanuit Freedom dat de internetlijn geactiveerd is. Omdat ik mijn nieuwe modem uiteraard nog niet had ontvangen, maar eens geprobeerd om de UTP kabel in de WAN poort van m’n FRITZ!Box 7583 te prikken. En ja hoor, na de instellingen te hebben gewijzigd van DSL naar fiber, een werkende verbinding!
Gaaf om te zien dat dit proces van activatie zo gestroomlijnd is. Het zou denk ik wel handig zijn als je een seintje krijgt wanneer de “ONT-monteur” langskomt. Gelukkig was ik gisterenochtend toevallig even thuis aan het werk
Ik wacht nog even geduldig op de FRITZ!Box 7690, maar kan al volle vaart vooruit nu. Een flinke upgrade van een 40/4 bonded DSL lijn naar 500/500 op glas…
Ik zat van 2023 - 2025 in het bestuur van de VvE, dus kon rechtstreeks het contact regelen met Glaspoort en Selecta (aannemer). We kregen na de eerste schouw van Selecta een installatiedocument wat ondertekend moest worden. Dat document hebben we ter akkoord ingebracht in onze Algemene Ledenvergadering.
Wat erg hielp is dat hier in het pand alleen DSL lag (geen coax), met een maximale snelheid van 40/4 (bonded) of 20/2 Mbit/s, dus we kregen sowieso al veel vragen van VvE-leden of en wanneer er glasvezel zou komen. Het ALV-besluit werd in maart 2025 dan ook met 100% aangenomen.
Daarna heeft het nog bijna een jaar geduurd voordat de daadwerkelijke aanleg in het pand begon, omdat er gesteggel was tussen Selecta en de onderaannemers over de aanlegkosten. Dit terwijl de kabels al sinds begin 2023 voor het pand lagen. Na veel telefoontjes en navragen heeft Selecta uiteindelijk groen licht gegeven en toen is het vrij snel gegaan; tussen februari en april zijn de ruim 100 aansluitingen in het pand gerealiseerd. Vorige week zijn de aansluitingen (DP) aan de straatkant gelast, nadat er wat gedoe was tussen gemeente en Selecta over de benodigde graafwerkzaamheden (i.v.m. badseizoen tussen april en oktober).
De 7583 werd (en wordt nog steeds) door Freedom uitgeleverd voor bonded DSL verbindingen. Die nam ik af in huurvorm. Bij de techniekwissel werd door Freedom zelf aangeraden om de 7690 te nemen, dus omdat ik al huurde was dat (los van kopen) eigenlijk de enige optie. Ik verwacht dat ik na levering van de 7690 een verzoek krijg van Freedom om de 7583 terug te sturen.
De 7583 is een WiFi 5 modem en haalt ook al de volledige 500/500 snelheid bij goed bereik, maar ik verwacht dat de 7690 met name bij de randen van het bereik beter gaat zijn met WiFi 7 door beamforming enz. - we gaan het zien.
Cool en fijn dat de VvE al helemaal voor was met dat er natuurlijk - zonder coax/ziggo - (s)ws geen echt (snel) alternatief was.
Ik mag aannemen dat jullie inzet in de fundatie van het gebouw zal gaan worden gebeiteld. Zaken zelf zijn niet moeilijk maar het formeel (in)geregeld krijgen is vooral de adem spreiden.
Mij nog niet helemaal duidelijk. Zijn de (eigen) individuele aansluitingen buiten of binnen het gebouw gelast ?
M.a.w bevindt de ‘distributie-unit’ (ONU) in/op of buiten de gemeenschappelijke ruimte ?
Inzake 7690 zal imo wat in de marge zijn met dat die minder lan-poorten heeft en FWIW; geen ISDN support biedt (bij ons een showstopper). Ik zie/zag trouwens in je link dat de 7690 idd te huur is (voor/bij ONT).