Gisteren is mijn Freedom glasvezelverbinding (100/100) opgeleverd.
Het valt me op dat de ‘Reception quality’ een wat hoge demping lijkt te hebben.
De snelheden zijn wel goed, maar dit is natuurlijk een momentopname.
Wat hebben jullie hier voor waarden?
Wat is de grens van deze waarde voor een goede verbinding?
De plaatselijke cambrium medewerker zei dat <10 een goede waarde is.
Dit zou hier een ticket opleveren.
Alles netjes op kleur groen op groen, blauw op blauw?
Als een monteur dit aangesloten heeft, zal hij met deze waarden de aansluitingen hebben gepoetst en gecontroleerd hebben op vuil. Kleuren kun je zelf nakijken of hij dit goed gedaan heeft.
Maar bij een monteur is dit zeer onwaarschijnlijk, dat het fout zit.
Zelf heb ik nog een SC/UPC aan de muur zitten.
Dat is op dit moment niet meer de norm.
-12.8dBm is geen demping, maar een absolute signaal sterkte. Maw. worden in de vraagstelling/discussie dB en dBm misschien door elkaar gehaald?
-12.8dBm is ongeveer 0.05 milliWatt, dat is niet weinig in algemene zin voor een optische detector.
Als je de reception quality vergelijkt met de transmitted power is dat 7dB minder, wat een vermogens verlies van ongeveer een factor 5x zou betekenen in de fiber, aannemende dat de transmitted power op beide uiteinden gelijk is. En een factor 5x verlies, inclusief in en uitkoppeling in een fiber is best wel goed.
Zonder specifiek ervaring te hebben met glasvezel voor internet, zijn de waarden in mijn ogen niet alarmerend. Ben benieuwd wat het antwoord gaat zijn.
Niet veel te doen vandaag op Koningsdag, dus nog even zitten rekenen.
-12.8dBm is ongeveer 0.05 milliWatt. Voor 1500nm golflengte fotonen, en een bitrate van 100Mbps, zijn dat 3800000 fotonen per bit. Als ik een detector quantum efficiency van 20% aanneem, dan levert dat een signaal ruisverhouding (alleen foton-electron shot noise) van ongeveer 870x ofwel 29dB op.
De electronica na de foto detectie diode voegt nog wel wat extra ruis toe, maar niet dominant verwacht ik, omdat 0.05 milliWatt niet weinig is. Als je nu die 29dB signaal ruis verhouding vergelijkt met de benodigde 5dB signaal ruis verhouding voor een VDSL verbinding, dan is er geen vuiltje aan de lucht zou ik zeggen.
Maar zoals eerder gezegd, omdat ik met glasvezel voor internet specifiek geen ervaring heb, ben ik benieuwd wat het antwoord gaat zijn.
@Kijk Ik zou me er niet heel druk over maken. Het kan zijn dat inderdaad er een vuiltje op de glasvezel zelf zit, maar meestal moeten de waardes tussen bepaalde dB zitten. Voor glasvezel zit de low power limit meestal rond de -20dB. Daar mag hij dus niet onder vallen (dus -21, -22, etc).
-12.8 dBm is in mijn ogen ook wel iets hoger dan ik normaal gesproken zie (meestal is dat rond de -6dBm) maar niet zorgwekkend. Zeker als je geen problemen hebt op dit moment, dan zou ik je er geen zorgen over maken. (behalve als je het zelf wilt natuurlijk. Ik houd je niet tegen om je zorgen te maken.)
@anon97139585 Voor WBA lijnen kunnen we dat in ieder geval niet uitlezen voor lijnen waar een NTU op wordt gebruikt. Daar zien we bij Freedom eigenlijk maar 2 dingen.
Of de verbinding ‘up’ of ‘down’ is.
Wanneer de verbinding ‘up’ of ‘down’ is gegaan.
Heb je de FRITZ!Box direct op de glasvezelverbinding aangesloten, dan kunnen we dat vanuit de FRITZ!Box halen.
Voor DSL kunnen we inderdaad een boel meer uitlezen dan voor de glasvezel bij WBA.
Bij Freedom is het niet goed kunnen uitlezen van de NTU een van de redenen waarom we die niet leveren. Dat helpt vaak niet bij het troubleshooten van verbindingen.