Reclame en tracking filteren, handleiding gezocht

Hi,

Graag zou ik reclame en tracking filteren door de domeinen waar dit vandaan komt te blokkeren. Het kan beperkt in mijn Fritzbox, maar misschien met een extra device beter?

Dit is natuurlijk al lang uitgezocht door sommigen van jullie.

Wel vraag ik me af of wat er met de reclamefilmpjes in Youtube gebeurt. Kijk je dan hetzelfde aantal seconden als de reclame naar zwart beeld, krijg je een foutmelding of gaat de video gelijk verder?

1 like

Ik gebruik hiervoor de pihole in samenwerking met ghostery

Wat zijn de stappen die ik ervoor moet doen? En hoe ziet het resultaat eruit?

btw, mijn redenen voor filtering zijn niet primair advertenties, maar vooral voorkomen van malware via advertentie sites.
en verspreiden van data via advertentie bidding sites, waarbij je data (hetzij tokens aka kenmerken) letterlijk te koop wordt gezet voor de hoogste bieder, en dia mag dan een stukje javascript aan je sturen.

Pi-hole is een Appliance/VM/Container die DNS resolving doet
Je kan pi-hole op een RaspberryPi (hardware, mag ook een NUC oid zijn) of een achte variant in een VM / container.
(Ik heb een proxmox cluster, en draai het daar als een container ).
Vrijwel Al mijn systemen gebruiken die pi-hole als DNS server… De pi-hole gebruikt de vorige DNS server als eigen bron.
Daarnaast stel je een aantal blacklists in waarvan je zegt dat je hostnames niet wil zien. (100000’den) namen van domeinen en/of advertentie servers.

Daarnaast gebruik in browsers (chromium, firefox…) umatrix als filter hulp.
umatrix plugins werkt NOG op Chrome/chromium tot manifest v3 verplicht wordt.
umatrix maakt onderscheid tussen site waar je naar toe gaat (heeft standaard bepaalde toestemming),
en alles wat er later bij geladen wordt. en geeft de mogelijkheid tot blokkade van cookies, tekxt, images, media,
XHR, scripting en overige.
Elke categorie kan individueel of als groep aan /uit gezet worden.

Ervaring leert dat de eerste paar maanden je je een versuffing klikt om zaken goed te laten werken, daarna zit het minder in de weg. (als in je MOET keizen wat je wil).
Ook umatrix heeft mogelijkheid voor blacklisting met gebruikmaking van gelijke lijsten als pi-hole.
uBlock Origin op Firefox/Librewolf komt het dichtst in de buurt van umatrix.

uMatrix houd ook de call-home links in a href … links tegen.
Firefox/Librewolf is duidelijk beter in het blokkeren van advertenties IN youtube filmpjes. t.o.v. Chromium/chrome.
(tegenwoordig 2 of 3 achter elkaar om de paar minuten).

Als je meer gerichte vragen hebt zien we die wel.

Noot:
Ghostery en een paar andere blockers worden beheerd door advertie verkoop bedrijven
evenals de Brave Browser
Chromium is de open source variant van Chrome

Recente Firefox end user license bevat nu zinnen die evt. verhandelen van gegeven niet in de weg staan, het laatste is er nog niet over gezegd, maar waarschijnlijk wordt dat op termijn librewolf.

Je kunt op https://pi-hole.net/ alles hierover vinden

Dank, ik heb een Raspberry Pi op Marktplaats op het oog voor €50. Een “Raspberry Pi 4 incl. RPi 5V power supply new/sealed” zou moeten voldoen?

Dat ding zou dan mijn DNS bron moeten worden voor alle apparatuur. En buitenshuis ook, via een VPN naar mijn Fritzbox, begrijp ik?

Extra plugins laat ik buiten beschouwing, hoewel ik op de main machine wel uBlock in Firefox al gebruik (naar tevredenheid). Het moet zoveel mogelijk via de Pi-hole gaan.

Alle apparatuur behalve je Router/Modem. Wel in DHCP opnemen.
Je kun de router beter als de uplink DNS server gebruiken voor de Pi-Hole.
Dan blijven alle lokale namen die via je router komen (bv. door DHCP uitdelen van ip adressen) ook gewoon werken.
Dus dns queries lopen via:
Systeem → pi-Hole → Router → buiten DNS.

BTW, de Pi-hole is ook een cache.
andere bronnen kunnen zijn:

Bedenk dat iets met een bekabelde verbinding betrouwbaarder is .
Dus een RPi 4, is voldoende.
Als je van knutselen met software houdt kun je ook een RPI zero W gebruiken.
(wifi om te koppelen met router…)

Een oude pc kan je ook gebruiken. Je hebt dan geen afschaf kosten. Nadeel is dat die wel meer stroom verbruikt dan een raspberry pi.
Ik gebruik een oude hp elitedesk waarop ik proxmox het gezet. Daarom draait home-assistent en pi-hole.

1 like

Ik heb m’n verschillende PC systemen vervangen door een proxmox cluster op NUC type PC’s.
met een NAS als storage. In dat cluster draait van alles. (tegen een frachtie van energie verbruik).
RPi’s 4 zijn iets tussen 4-8 W daar kan weinig tegenop. RPi 5 zal iets meer zijn tot ~10W.
RPi zero W ~ 1W (met WiFi aan).
Laptop/NUC zijn pakweg 50-100W (afhankelijk van uitvoering)