Repeater direct naast router tegen slechte wifi

/edit
Topic over nieuwe Fritz repeaters gesplitst omdat mijn vraag niet echt bij dat topic thuis hoort.

Mijn vraag gaat dus of het nut heeft om een repeater via lan verbonden direct naast een Fritzbox (in mijn geval de 5530) te plaatsen om beter wifi in huis te krijgen. De repeater heeft immers 3 kanalen ten opzichte van de fritzbox ( WiFi frequentieband simultaneous (2 x 5 GHz en 1 x 2,4 GHz) simultaneous (1 x 5 GHz en 1 x 2,4 GHz))

Ik zie ze nog niet op hun website staan.
Maar vraag me gelijk af of ik daar mijn slechte wifi in huis mee op zou kunnen lossen. (Kabel trekken naar de boven verdieping is absoluut onmogelijk.) Zou het een oplossing zijn om een repeater direct in de meterkast naast de Fritzbox te zetten (bekabeld uiteraard) en een op de bovenverdieping?

Het hangt er vanaf waar de klachten vooral vandaan komen. Is het signaal altijd consistent slecht of heb je te maken met storingen? Bij mij ontstaan er storingen als ik netwerkapparatuur aan de oostzijde van het huis aansluit en die storingen beïnvloeden onder andere WiFi, maar ook G.hn over het stroomnet.

Deze aankondiging zegt niets over de leverdatum.
Wel dat je kunt verwachten, dat de oude modellen wellicht ergens in de uitverkoop gaan.

De fritzbox in de meterkast, doet hier ook niet zoveel in mijn huis qua bereik.
Rond de meterkast, zit er veel te veel in de muur, dat stoort.

Bij mij, zit er een bedrade 2400 naast de tuindeur, die doet het meest.
In de deur zit geen glas, dat is ook een voordeel.(metaalfilm HR)
Plat op de muur, doet het ook minder hier.

Plaats de repeater beneden zo hoog mogelijk, op een plek zonder metaal of HR ruiten.
Koop een model met 2 banden op 5 GHz als je het maximum wenst.
Ga met de fritzapp-wifi meten, hoe deze het doet in de omgeving.
Iets verplaatsen doet wonderen.

Dan pas maak je de keuze, voor een op de verdieping.

Bij mij zit boven een 1200AX bedraad, die het bij oude apparaten minder doet als voorheen de 1750E
Gevolg is, dat mijn telefoon(AC) meestal aan de 2400 in de woonkamer hangt.
De 2400 is 4X4 en de 1200ax maar 2X2
Hij zit ook bijna aan het plafond, in een houten kast.
Het verloopje, is puur om net een andere plek te krijgen.

De wifi (5590) in de meterkast, doet zelden mee.

Mesh blijft ook hangen op een toegangspunt, als er geen reden is om te switchen.
Pas als je de snelheid nodig hebt, ga je eventueel naar een ander AP.
Mijn printer hangt meestal, aan het toegangspunt dat het verste weg is.

De onmogelijkheid van kabels, is ook relatief.
Soms kom je er met en omweg toch.
Bijvoorbeeld, via een goot buiten, naar de zolder met een grondkabel er in.

1 like

Snelheid is altijd vrij slecht, altijd in de buurt van 90 Mbps download en iets lagere download.
Ik weet niet wat het zendvermogen is van die nieuwe repeaters tov de oudere modellen of de fritzbox zelf. En het aantal tegelijk gebruikte frequenties zal waarschijnlijk ook een snellere verbinding garanderen.

Geen echte storingen dus. Die snelheid is op zich niet heel slecht voor WiFi. Als je echt sneller wil zonder draden te trekken, zou ik naar Devolo Magic 2 Powerline kijken. Zelf heb ik wel last van storingen, dus ook met zo’n set moest ik wel zorgen dat ze op de juiste stopcontacten zaten om te voorkomen dat de verbinding regelmatig wegviel.

De 5530 is wel 2x2 MIMO op de Wi-Fi.
Als je een 4x4 laptop hebt, lever je 50% van de snelheid in.

Ik heb nu de Fritz 6000 op mijn werkkamer staan met netwerkkabel naar mijn pc . Router maakt dus via wifi verbinding met mijn router beneden. Vraag is dus eigenlijk of een 2de 6000 direct aan de router een snellere verbinding zou opleveren. Had eerder de 6000 op een andere lokatie op mijn werkkamer staan met een FRITZ!WLAN Stick AC 860 in mijn PC, maar dat gaf een vrij onstabiele verbinding, vooral merkbaar bij wat zwaardere games.

In theorie wel.
Die 6000 onderling, zijn sneller als 6000 ↔ 5530
Een verdubbeling moet haalbaar zijn.
Als je dan beneden een tactische plek weet te vinden, maak je meer kans.

Het verkeer in de buurt, speelt ook mee.
Dat kun je ook zien in de fritzbox.

Voorbeeld, van het verkeer hier.
Buren snoepen 30% weg, van het 2.5 GHz verkeer.
Op 5 GHz is het hier ook rustiger.

Zojuist een 2de Fritz 6000 repeater geinstalleerd. Tijdelijk staat hij gewoon bovenop de Fritzbox verbonden met netwerkkabel op de 2.5GB poort.
Bestaande Fritz 6000 repeater boven heb ik als cascade gekoppeld aan de nieuwe repeater beneden.
Repeater boven zat al via lan aan mijn pc gekoppeld.

Snelheid op mijn computer is van 100 Mbps up en down naar 300 Mbps up en down gesprongen. :+1: :+1: :+1: :+1: :+1:

1 extra repeater levert me dus een 3 keer hogere snelheid op.
Zwak wifi signaal is volledig opgelost.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.