Router Asus RT-AC68U geen internetverbinding

Hoi allen, ik heb mijn asus-router achter mijn fritzbox modem geplaatst en alle instellingen (PPPoE, PAP en onder IPTV de VID op 6 gezet met PRIO 0). Ik kan de MTU niet hoger dan op 1492 zetten, maar de MTU-waarde schijnt niet uit te maken voor de verbinding heb ik begrepen. Heeft iemand enig idee waar het probleem in kan zitten?

Overigens, als ik de WAN-connectie type op Automatic IP zet, dan heb ik overigens wel internetconnectie via mijn router, maar alleen via de kabel. Wifi doet het dan nog steeds niet.

De MTU waarde heeft een bepaald minimum om enig efficient verkeer mogelijk te maken,
en een bepaald maximum wat door hardware is bepaald.
Als een pakket niet over een link past dan wordt het in twee stukken gehakt en als twee pakketten door gestuurd.
Dat veroorzaakt dus iets overhead. Met name aan de ontvangende kant ivm. buffer management.
Als een pakket als “Niet in stukken hakken” wordt verzonden dan moet er eerst een PMTU (path MTU discovery)

Je kan mogelijk de packet size/MTU op de fysieke interface op 1508 instellen. Dan kan je daarna 1500 op de PPPoE instellen.
(het ppp protocol heeft 8 bytes nodig / pakket).

Ik neem aan dat dit gaat over het gebruik van een Fritzbox router als dom VDSL modem en dan vervolgens een 2e router erachter die de PPPoE verbinding “door de Fritzbox heen” opzet?
In dat geval is inderdaad de MTU maximaal 1492 ipv 1500. En moet je iets doen om te zorgen dat je niet te veel pakketjes ontvangt met size 1500, want dat “PMTUD” dat werkt in de praktijk slecht.
Je kunt in je asus-router wellicht ergens “MSS clamping” instellen. Dat helpt in ieder geval voor TCP.
Wil je het hele probleem niet dan kun je de Fritzbox vervangen door een geschikt VDSL modem van bijvoorbeeld Draytek of ZyXEL. Die kunnen WEL een 1500 byte MTU PPPoE verbinding relayeren.

Wat de WIFI betreft: je moet wel de WIFI van je Fritzbox uitzetten in deze configuratie, want die gaat niet meer werken. Dus als je wellicht de asus router dezelfde WIFI naam gegeven had moet je dat even aanpassen.

@pe1chl Klopt. Ik heb een VDSL-aansluiting en 2e router achter de Fritzbox router/modem :-). Ik heb deze setup al een aantal jaar en het werkte prima tot een paar weken geleden. Na een internetstoring alles gereset, maar vergeten de ‘oude’ instellingen eerst te bekijken.

Ik neem aan dat ‘mss clamping’ niets anders is dan het aanpassen van de MTU? Ik heb meerdere MTU-waarden geprobeerd, 1448, 1440, en nog meer. Het helpt tot op heden niet.

De syslog geeft aan dat de pppd ‘unable to complete PPPoE discovery’. Wellicht zegt dat nog iets.

@Noci. Ik weet niet goed wat ik moet doen om de fysieke interface op 1508 in te stellen. Het enige wat ik in mijn router-interface zie, is de MTU waarde die ik niet hoger kan instellen dan 1492. En de PPPoE-waarde kan ik ook nergens instellen op mijn router. Of ik begrijp het gewoon niet. Dat kan natuurlijk ook.

Ik denk dat je van de MTU beter kunt afblijven. Als je niet precies weet wat de gevolgen zijn kan het instellen van andere MTU waarden leiden tot vreemde effecten.
Waarom het “helemaal niet werkt” weet ik niet, maar wat je daar wilt doen is vaak vrij tricky en afhankelijk van details mbt de instellingen van de Fritzbox.
Ik heb zelf mijn Fritzbox retour XS4ALL gestuurd en heb bij Freedom een abonnement zonder router, en gebruik een ZyXEL VMG4005-B50A als modem (default settings) en een MikroTik router. De MTU is dan zonder problemen 1500.

De Fritz!box ondersteund RFC4638. Dat staat standaard aan bij Freedom, en ik denk ook bij XS4ALL. Daarom zou een MTU/MRU van 1500 byte mogelijk moeten zijn. Ik weet niet of dat werkt als het modem in PPPoE-passthrough mode ook doet maar neem aan van wel.

Als gebruiker kun je RFC4638 niet aan of uit zetten op de Fritz!box. Wij kunnen dat wel op afstand via het ACS. Maar ik ben er vrij zeker van det hat ACS geen verbinding kan maken met een modem dat in PPPoE-passthrough mode staat.

Soms zijn er stukjes access-netwerk waar de beheerders van dat netwerk zijn vergeten zgn. mini-jumbos te activeren. Dat gaat dan over ethernet en dat is een probleem want grote frames (pakketten) zullen dan zonder waarschuwing worden gedropt.

Ik vermoed dat er zoiets ook hier aan de hand kan zijn op de ethernet verbinding tussen Fritz!box en de Asus router. Het zou daarom handig zijn om de zien of een standaard ingestelde Fritz!box wel goed werkt. Zo ja, dan zit het probleem bij jezelf, zo niet dan is een mail naar de helpdesk gerechtvaardigd.

Tot slot: MSS-clamping werkt alleen voor TCP-verkeer. Het is een manier om te voorkomen dat TCP-pakketen te groot worden. Het lost een MTU/MRU probleem dus niet op, maar laat TCP er beter mee omgaan.

1 like

Niet, dus. Dat werkt alleen als je de Fritzbox zelf PPPoE laat doen, niet in passthrough mode.
De ethernet poort kan niet hoger dan 1500 byte MTU namelijk, en dat moet 1508 (1512 incl VLAN) zijn.

1 like

Dank @arien en @pe1chl. Ik heb de MTU-waarde weer teruggezet op 1492.

Ik heb een ‘hard reset’ gedaan van mijn Fritz!box. Ik neem aan dat ik dan de standaard ingestelde Fritz!box daarmee te pakken heb. Dit heeft niet tot het gewenste resultaat geleid.

Hoe zou ik mogelijk de ‘fysieke interface’ op 1508 kunnen instellen? Moet ik dat dan op de Fritz!box doen? Ik weet overigens niet wat er met ‘fysieke’ interface wordt bedoeld.

Voor wat betreft MSS-clamping. Zou ik TCP-verkeer moeten kunnen aanpassen op mijn router of juist op de Fritz!box?

Dank voor de tip trouwens over de ZyXEL en de Mikrotik router. Mocht het helemaal niet lukken, dan ga ik daar naar kijken. Aangezien ik tot een paar weken geleden een perfect functionerende verbinding had met mijn router-modem, wil ik nog eerst kijken of het op te lossen is.

Mijn wifi ssid’s zijn overigens elk geheel verschillend, dus daar zit het 'm niet in.

Ik dacht mogelijk dat ik de Fritz!box op ‘Ip-client’ zou moeten zetten en de WAN-setting op LAN5, maar uit de voorgaande reacties, leidt ik af dat dat niet hoeft.

Als ik een netwerk maak met ‘Automatic IP’ wordt er overigens op de interface aangegeven dat de ‘ISP’s DHCP’ niet goed functioneert. [Herstel: door VLAN 6 te verwijderen, heb ik wel internetconnectie op deze manier via mijn router via de kabel, maar (nog) niet via Wifi)]. Bij deze instelling geeft de Fritz!Box wel aan dat de WAN ‘connected’ is, bij de PPPoE instelling juist niet.

Dank alvast weer.

Update: Ik heb nu ook weer Wifi-verbinding via mijn router. Maar, nu staat de ‘WAN Connection Type’ dus op ‘Automatic IP’. Maakt dat iets uit als je het afzet tegen PPPoE?

Ik zit te lezen en wat heb je nu precies staan? Ik denk dat nu de Asus op een zijspoor staat en dat je alles via de Frtiz!box doet.

Kun je aangeven wat de opstelling nu is?

Wat is op dit moment “het gewenste resultaat”?
Dat die Fritzbox gewoon werkt, of als PPPoE relay?

[quote]Hoe zou ik mogelijk de ‘fysieke interface’ op 1508 kunnen instellen? Moet ik dat dan op de Fritz!box doen? Ik weet overigens niet wat er met ‘fysieke’ interface wordt bedoeld.
[/quote]
Dat kan niet. De Fritzbox ondersteunt dit niet.

[quote]Voor wat betreft MSS-clamping. Zou ik TCP-verkeer moeten kunnen aanpassen op mijn router of juist op de Fritz!box?
[/quote]
Op je router. Als je via de Fritzbox een werkende PPPoE verbinding hebt opgezet vanaf je router en deze heeft in je router een MTU van 1492 (hoger ga je die niet krijgen!) dan kun je mogelijk in je router ergens kiezen voor MSS clamping. Hoe dat bij jouw router moet weet ik niet, wellicht is het gewoon een vinkje ergens, wellicht moet je een firewall rule toevoegen die dit regelt.

[quote]Dank voor de tip trouwens over de ZyXEL en de Mikrotik router. Mocht het helemaal niet lukken, dan ga ik daar naar kijken. Aangezien ik tot een paar weken geleden een perfect functionerende verbinding had met mijn router-modem, wil ik nog eerst kijken of het op te lossen is.
[/quote]

Ja die 2 merken staan los van elkaar overigens, je zou met dat genoemde ZyXEL modem en je al bestaande router een PPPoE verbinding met MTU 1500 kunnen maken. De MikroTik is alleen een andere router. Dit zijn super flexibele routers maar ze vergen wel meer netwerkkennis bij het configureren. Bijvoorbeeld om die MSS clamping te doen zou je daar deze firewall rule in maken:

/ip firewall mangle
add action=change-mss chain=forward new-mss=clamp-to-pmtu passthrough=yes \
    protocol=tcp tcp-flags=syn

Dat moet je dan wel weten. Het is dus niet zo’n router als de fritzbox waar je hier en daar wat wizards doorloopt en her en der een vinkje zet en klaar ben je. (wel voor een basis setup maar niet als je iets meer wilt)

Maar goed dit gaat natuurlijk allemaal niet oplossen dat het nu helemaal niet werkt terwijl je niet snapt waarom. Dat moet je eerst boven tafel zien te krijgen.

(edit: ik probeerde diverse quote blokken te maken maar dat is niet gelukt, daar dus even doorheen lezen)