Router/modem voor glasvezel waarmee VLANs gemaakt kunnen worden

Ik wil graag een glasvezel modem/router aanschaffen waarbij ik naast het gewone thuis- en gastennetwerk ook een aantal VLANs kan maken (voor IoT bijv). Dat kan volgens mij niet met de Fritz!Box modems/routers.
Heeft iemand een tip voor een goede en redelijk betaalbaar merk/type?

Goed, maar niet gratis
Turris, Omnia. OpenWRT gebaseerd.

Alternatief kun je een systeem zoeken dat meerdere netwerk interfaces heeft, 1Gbps of beter. en een voldoende krachtige CPU. (NUC met twee poorten oid).
Daar kun je dan OPNSense op zetten oid.

1 like

Bedankt voor de tip.

Koop een oude 7360 - om in stijl te blijven - bij een kringloop/marktplaats of zo; zet er openWRT op en je bent voor onder de €10 klaar.

Dat mis ik ook. Ik gooi voor nu alle IOT devices op het Guest netwerk als workaround. Evt kun je een LAN poort toewijzen hieraan en een switch toevoegen.

Iedereen bedankt voor de tips. Ik ga eerst maar eens starten met alle IoT op het Guest netwerk te zetten. Ik heb zelf te weinig kennis om aan de slag te gaan met openWRT.

OpenWRT is een op Linux gebaseerde firewall distributie die compleet via een web browser beheerd wordt. (CLI kan ook als je dat wil…)
De instructies om het op bepaalde routers te zetten zijn over het algemeen ook duidelijk.

OPNSense is een BSD gebaseerde firewall distributie die op gewone PC’s draait. Dus alles wat op een standaard PC lijt kun je gebruiken, (je hebt wel evt. een externe switch nodig als je een switch wil, de externe switch MOET een managed exemplaar zijn anders kunnen VLAN’s (802.1q standaard) niet werken.

OK, helder. Thanks! :+1:t2: