[RSS:] Readers - advies?

Om aan de dagelijkse media informatie overload te ontkomen ben ik een dankbare gebruiker van een RSS reader, naast een abonnement op een diepgravende journalistieke website.

rss-icon

RSS laat me lekker op m’n gemakje in een sneltreinvaart het aanvullende vluchtige nieuws doornemen. Ik meende overigens dat Really Simple Syndication (RSS) al een achterhaald principe was. Eerlijk gezegd heb ik van oudsher weinig acht geslagen op de mogelijke tracking van RSS feeds.

Het is me niet duidelijk in hoeverre RSS wordt getracked, wie daar dan de hoofdrolspelers zijn en welke tegenmaatregelen het beste te nemen.

Hebben jullie goede adviezen?


Overzicht van RSS Readers

(in alfabetische volgorde)

Overzicht volgt z.s.m.

Overzicht RSS feed tips

(in alfabetische volgorde)

Objectieve bronnen over Privacy, Veiligheid en Keuzevrijheid

Algemene nieuwsbronnen

  • A + feed-link
  • B + feed-link

Technisch geörienteerde bronnen

  • A + feed-link
  • B + feed-link

Overzicht volgt z.s.m.


Ik gebruik Nextcloud News App die diverse feeds voor mij verzameld.
De enige tracking die er dan is is die van de RSS Feed leveranciers. (NL overheid, KDE, Nextcloud news channel… ).
(Degenen die mij toch al op bezoek zien komen, bij een interessant artikel dus).

Aanvulling: er is een bijpassende News app voor mobieltjes.

Ik gebruik Feedbro
Ik ben hierop op over gegaan toen Firefox RSS ondersteuning verwijderd heeft.

RSS zit ook in de Fritz.box en dan kun je ze lezen op jouw AVM DECT telefoon. Ik gebruik het alleen voor meldingen van kwetsbaarheden van de producent van mijn router.

Ik gebruik zelf tiny-tiny RSS, maar ik wist niet dat er ook een Nextcloud app was. Die ga ik ook even bekijken.
Ik prefereer een hosted oplossing (liefst self-hosted), zodat ik vanaf meerdere plekken en werkstations de feeds kan volgen

2 likes

@anon54082171
kan soms handig zijn.

1 like

Dank, er gaat dan een rode led knipperen zodra er een storing is…tenminste als het niet mijn internet betreft.

Er staan ook aankondigingen in van onderhoud.
Die melding heeft Fritz dan al binnen geharkt.
Notificatie staat hier uit.

Bedankt allemaal voor jullie adviezen en suggesties.

De RSS volg ik vooral via mijn smartphone (UBports UT) en behalve Tiny RSS zijn de geadviseerde readers daarin niet beschikbaar. Een afhankelijkheid dus, maar dat geeft voorlopig niet want ik ben op zich wel blij met de simpele RSS reader die ik heb; het doet wat het behoort te doen en de ontwikkelaar belooft nog verbeteringen.

Voor Tiny RSS is het draaien van een (eigen) server nodig en dat is bij mij niet het geval.

De Nextcloud RSS lijkt me prima om te gebruiken zodra ik ‘om ben’ naar clouddienst en deze hopelijk gehost kan worden via Freedom en er vanuit de UBports een goede Nextcloud integratie komt danwel Nextcloud ook voor andere mobiele platforms apps beschikbaar gaat stellen.

Voor een ieder die geen RSS gebruikt kan dit topic een goede aanleiding zijn er eens aandacht aan te besteden, net zo goed als dat gebruikers op andere ideeën kunnen worden gebracht.

Het zou dan ook mooi zijn als dit topic zich blijft ontwikkelen, de informatie en discussie op gang blijft over:

  • de goede adviezen over RSS gebruik;
  • suggesties van goede RSS readers;
  • de informatie over features die jóuw favoriete RSS reader zo bijzonder maakt;
  • achtergrondinformatie over de datadeling door RSS readers met derde partijen.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.