Salus Thermostaat en Home Assistant

Bij de infraroodpanelen in mijn werkkamer zit een draadloze Salus thermostaat RT520TX. Bij levering in 2022 zat een WIFI thermostaat, maar die werkte toen alleen via hun cloud / webomgeving en dat wilde ik niet. Die heb ik weg laten halen en een draadloze erin. Zie afbeelding.

Naar mijn weten zendt het uit op “868 MHz”
Mijn vraag: Is het mogelijk deze aan te sturen via Home Assistant? Zo ja, heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb al wel wat gevonden, GitHub - konradb3/homeassistant_salus: Home Assistant integration with Salus thermostates maar dat gaat over een ander type. Of kan ik daar ook mee aan de slag?

Persoonlijk vind ik het beter alle home assistent gerelateerde vragen eerst te onderzoeken of evt te stellen op de home assistent community of bv bij Tweakers.

Maar specifiek voor 433 en 868 MHz en home automation is er zoiets als rfxcom of alleen ontvangen met bv een dvbt2 rtl stick.

Goede tip, bedankt. Tweakers heeft inderdaad veel over HA, en in het Nederlands.

Kijk hier eens rond.

Oké, we zijn een paar weken verder en ik heb vele malen op de community van ‘HomeAssistant’ en op die van ‘TweakersHomeAssistant’ rondgekeken en gezocht op thermostaten. Samengevat: Ik vind het onoverzichtelijk, maar ik ben er achter gekomen dat er weinig mensen zijn die met infraroodpanelen bezig en er zo niets bruikbaars voor mij op die fora staat.

Ben ook aangesloten op Discord bij het kanaal van Huizebruin.nl en Dutch Domotics. Beide in het Nederlands. Maar ben daar nog niet verder in gedoken. Ik wordt namelijk helemaal gek van de opbouw van Discord. Veel te druk, ik wordt door veel te veel bijzaken afgeleid.

Mijn vraag over de Salus heb ik voorgelegd aan mijn leverancier en die verwees mij naar de importeur en die zegt gewoon dat hun systeem niet via HomeAssistant werkt. Op https://www.letscontrolit.com/ (forum bij https://www.rflink.nl/) waar specifiek wordt ingegaan op het protocol 868MHz en 433 MHz, ook een vraag gesteld over hoe te starten, want ik begrijp de site rflink.nl voor geen meter. Kan dus niet bepalen of dat een mogelijke oplossing voor mij gaat zijn.
Geen reactie gekregen.

Verder opzoek gegaan naar een thermostaat voor de ir-panelen en kwam weer op https://www.home2link.nl/ uit. Na het eerste contact met de leverancier blijkt dat de thermostaat die ik gekozen had niet te benaderen is via HomeAssistant en de thermostaat die wel met HomeAssistant werkt, heeft zelf geen temperatuursensor en hij communiceert niet draadloos. Valt voor mij dus ook af.

Mijn vraag is:
Ik ben opzoek naar een thermostaat aan de wand die zelf een temperatuur sensor heeft en draadloos communiceert met de ontvangers in de verbindingsdozen waar de stroom wordt afgetapt die naar de panelen gaan en dat over twee verbindingsdozen (en 2 groepen) verspreid. Een thermostaat die handmatig te bedienen is op de thermostaat zelf en te benaderen is via een protocol in HomeAssistant.

Grote voordeel is dat ik wel beter kan specificeren wat ik zoek. :wink:

Ik zou liever voor een externe temperatuur sensor gaan zodat die op een plek kan staan waar het best de temp. gemeten kan worden.

Shellies kunnen 16A schakelen en een HUB stuurt alles aan. Die hebben dan wel hun cloud nodig wat ik weer niet graag zie.

Ik denk dat je vraag te complex is. Je zoekt naar een alles-in-een oplossing voor een maatwerk situatie. Dat wordt lastig.

Ik ben zelf niet bekend met infraroodpanelen, maar in je schema ziet het eruit dat de Salus inbouwmodule slechts een relais schakeling is. Daar zijn tal van alternatieven voor. Zoals een wifi module of plug voor lampen.

Als het voltage naar de panelen gewoon netspanning is dan zou ik elk paneel een Homewizard plug geven. Die hebben een super eenvoudige lokale API (voor HA) en de cloud kan je uitzetten. Door elk een eigen plug te geven kan je ze los van elkaar sturen en in de gaten houden als er eentje een probleem heeft.

Voor de thermostaat in de kamer doe je dan iets simpels met lokale API, een display met knoppen en een DHT22. Eventueel zelfbouw middels Arduino. Het Salus systeem gaat er dan tussenuit. Proprietary 433/866 MHz signalen integreren is meestal een frustrerende opgave. Home Assistant wordt de centrale aansturing.

@net Bedankt voor je reactie!

Grappig, ik dacht dat het een heel normale wens is.

Klopt.

Kun je voorbeelden geven, bijvoorbeeld met een link, ik ben hier totaal mee onbekend.

Klopt

Is dat zo iets?
image

[quote=“net, post:7, topic:4555”]

Is zoiets ook handmatig in te stellen? Dat is nml. de eerste vereiste, het spelen met HomeWizzard is een leuk speeltje voor mij, maar mijn vrouw moet allereerst alles met de hand op de thermostaat aan de wand kunnen bedienen.

Tja, dit is voor mij een brug te ver denk ik. Ben hier totaal mee onbekend, maar ik ga het zeker bestuderen. Dank nogmaals!

Dat is de plug inderdaad. Wat bedoel je met handmatig instellen? Je koppelt hem 1x met de HW app om de wifi in te stellen en vervolgens zet je in de app de lokale API aan. Daarna kan je eventueel de cloud functie uitschakelen middels een enkele API call in je webbrowser als je de app niet meer gaat gebruiken. Alleen krijg je dan ook geen (automatische) firmware updates.

De plugs/modules worden door HomeAssistant aangestuurd. Na installeren heb je daar geen omkijken meer naar. De thermostaat is een simpel scherm met knoppen en een temperatuur sensor. Daar vindt alle menselijk interactie plaats. In Home Assistant bouw je alleen de scripts, maar naast debuggen is dat een eenmalige actie.

Oké, dit begrijp ik als volgt: nadat alles via HomeWizard en HomeAssistant is ingesteld, zeg op: overdag tussen 07:00 uur en 21:00 uur op 18°C en in de avond/nacht tussen 21:00 en 07:00 uur 15°C is het mogelijk om op de wand thermostaat (het simpele scherm met knoppen en een temperatuur sensor) de temperatuur bijvoorbeeld overdag een keer naar 20°C te zetten. Om 21:00 uur gaat hij automatisch weer terug naar 15°C.

Dank, ga ik verder bekijken, maar niet nu, nu een boekje en koptelefoon.

Na weer wat zoeken en contact met sommige leveranciers verschijnt er een mogelijkheid welke ik nog niet kende.
Tuya met Smart Life.
Die zou een thermostaat hebben welke via WIFI communiceert en ik zo mijn nog te kopen infraroodpanelen in de woonkamer kan bedienen. Let op, ook hier dient de thermostaat op het paneel zelf handmatig te bedienen zijn.

Vraag: Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Tuya is Chinees, zou ik heel ver weg van blijven. Ze weten al te veel van ons. En misschien zijn ze niet zo heel geinteresserd in jou als individu, maar hoe meer mensen Tuya gebruiken hoe meer ze van ons collectief weten.
Het komt bij mij mijn huis niet binnen en ik probeer het op het werk actief te ontmoedigen.

Chinese leuk zoals GoodWe ect. blok ik via hun MAC adres in mijn router en daarna zit nog een IP block.

Geen IPv6 aanstaan dus ongemerkt naar buiten sluipen is er ook niet meer bij.

Interessant, kun je aangeven hoe ik dat eventueel ook kan doen? Of wijst zich dat vanzelf als ik in de router duik (Fritz!Box 7590)

AVM heeft een consumenten router gemaakt die dreigingen van buiten tegenhoudt. Dreigingen van binnen hebben geen specifieke aandacht van hun.

Hier een beschrijving van de stateful firewall door AVM: Beveiligingsfuncties (firewall) van de FRITZ!Box | FRITZ!Box 7590 | AVM Nederland

Er schijnt wel een filter naar buiten te zijn:

Met pakketfilters voorkomt de FRITZ!Box dat gegevenspakketten (bijvoorbeeld NetBIOS) met informatie over apparaten in het thuisnetwerk het internet bereiken.

Ik gebruik zelf geen Fritz!box als hoofd router.

Dank!
dit bericht moet minimaal 20 tekens zijn :wink:

Zo’n apparaat terroriseert al maanden lang mijn wifi.
Hele logboeken vol met zijn mac adres.
Heb het baasje nog niet gevonden.

Dit vind ik lastig te begrijpen, want wat zegt nu precies? Staat hier dat een apparaat in mijn thuisnetwerk via pakketfilters (dat aan staat) gegevens naar buiten zendt? Met andere woorden: “China” kan dit niet lezen?

Mijn tv kan niet direct het internet op.
Ik kan wel bijvoorbeeld streamen wat op de fritzbox nas staat.
Dat wil niet zeggen, dat de tv geen zwakke plekken kan vinden elders in het netwerk.
Op die manier toch een weg vindt, om schade aan te richten.
Daarom gebruik ik geen wazige merken apparaten.
De tv is oud en hoeft niet meer direct met de buitenwereld contact te maken.

@Erik Helder antwoord. Bedankt weer!