Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Dat betekent dat we tot op heden bij de testgroep nog geen succesvolle oplevering hebben gerealiseerd.

Die informatie is sinds ongeveer 14:15 vandaag onjuist :wink:

26.07.23 14:14:19 Internet connection established successfully. IP address: x.x.x.x, DNS server:
185.93.175.43 and 185.232.98.76, gateway: 185.93.175.252, broadband PoP:
bras1.fi001.nl.freedomnet.nl
3 likes

En inderdaad ook hier sinds vanmiddag online. Dat gezegd hebbende, dit was een redelijk langdurig proces met veel proces hobbels en enkele technische hobbels. Ik heb beroepsmatig dagelijks met deze materie te maken en ook ik zou zeggen, eerst de belangrijkste problemen oplossen voordat er meer klanten het aansluit proces in gaan. Aan Freedom Internet heeft het niet gelegen, maar zoals we allemaal weten, It needs 2 for tango, of eigenlijk 4 in dit geval.

3 likes

Na veel gedoe met Delta ook bij mij (Krimpen a/d IJ) de Delta glasvezel on-line.
Veel support ondervonden van Bastiaan waarvoor dank!!

4 likes

Absoluut, top support van Bastiaan en dat is natuurlijk ook meteen het probleem. Kijkend naar alle support die nodig was, is dit nog niet bepaald een schaalbare situatie. Echt even verbetering nodig.

3 likes

Ja internet werkt wel maar TV, via Amino" niet.

Voor al dit soort perikelen heb je proefkonijnen nodig, hopelijk gaat het bij de volgende groep proefkonijnen al een stuk soepeler.

Kleine update mbt Delta:

Er zijn inmiddels een aantal friendly users aangesloten maar proces kende nog teveel hickups om live te gaan voor iedereen. Daarom wordt er momenteel een tweede testronde met friendly users uitgevoerd. Er zijn nog een tweetal issues waar nu aan gewerkt wordt:

  1. Planningproces monteurs verbeteren
  2. Probleem met multicast fixen, hiervoor wordt een firmware update uitgerold in de Nokia infra van Delta.
7 likes

Is een van de twee toevallig al gefixt?
Ik ben nieuwsgierig!

Nummer 2 zou gefixt moeten zijn. In het lab ziet het er goed uit maar dat gaan we in de praktijk nog verder testen.

2 likes

Ik heb bij mij de mogelijkheid gekregen via een pre order om over te gaan voor kpn glasvezel wat ik ook gedaan heb. Mijn ervaringen met caiway kabel en zoals het proces tot nu toe loopt heb ik weinig vertrouwen in caiway. Is er een status update over kpn in Heumen of moet ik daarvoor naar een ander topic?

Mijn ervaring met Caiway is dat de verbinding via Delta Fiber wel goed stabiel is. Ze zouden alleen onder technische curatele gesteld moeten worden voor een verplichte invoering van IPv6…

Maar goed, daar heb je effectief verder weinig mee te maken, GPON hebben ze niet zelf uitgevonden, dat is een compleet pakket van een bedrijf zoals Nokia. Daar kunnen ze eigenlijk ook niet veel aan sleutelen.
Als het goed is splitst de GPON apparatuur jouw verbinding al af naar de infra van Freedom.

Klopt de XGSPON spullen van Nokia splitsen het verkeer van Freedom klanten inderdaad af. Maar dan zit er nog wel een stukje (EVPN) netwerk tussen Delta en de infra van Freedom.

1 like

Ik kan op mijn adres een ‘Tech Change’ aanvragen en op die manier een vooruitbestelling plaatsen voor glasvezel van Freedom Internet via het netwerk van Delta! Wow!

Alleen, ik ben nog niet van mijn contract met Delta af.
Dus ik wacht nog even met het aanvragen.

Ik word hier heel erg blij van!

1 like

Waar ik nog steeds geen antwoord op heb wat is de status van glasvezel via glaspoort in gemeente Heumen. Bij glaspoort zie ik alleen dat ze nog aan het plannen zijn. Het is al bijna oktober dus als ze in januari willen beginnen moeten ze opschieten.

Het is mij daadwerkelijk gelukt om vorige week een vooruitbestelling te plaatsen voor glasvezel bij Freedom via Delta.
Afgelopen donderdag, vlak na mijn laatste reactie, kreeg ik namelijk een telefoontje van De Rechtswinkel dat mijn aanstaande abonnement met Delta geannuleerd was!

Ik ben de hele procedure doorgelopen.
Ze verwachten mij aan te kunnen sluiten in december 2023. Dat is niet vreemd, want ik heb nog geen glasvezelaansluitpunt, dus ik zou sowieso nu nog geen glasvezel kunnen hebben.

Het is niet zozeer “kraken” als wel met medewerking van Delta medewerkers een profile plaatsen waarmee dan een specifiek ingekochte sfp-module kan worden gebruikt om via eigen router/switch wel in de gewenste bridge modus te kunnen komen.

Het tekent wel hoe het niet zit met een vrije modemkeuze op mn. PON netwerken waarop alleen specifieke SFP’s (dwz van bepaalde ONT’s) worden toegestaan.
Op papier mag iemand elk ‘modem’ gebruiken zolang dat maar via een verplicht stukje mediaconverter wordt aangesloten.

Juridisch: SFP != Router/Modem … dus niet verboden…
Technisch SFP moet passen bij de SFP aan de andere kant. het enige wat van belang is, zijn het gebruikte protocol en kleur licht (voor jouw kanaal).

SPF converteert licht signalen naar electrisch en omgekeerd. Verder doet het ook niet veel.

Yep, en zo ontstaan de geitenpaadjes die steeds blijven zorgen dat gebruikers (provider en gebruikers) alleen toepassen met wat ze door een netwerkeigenaar wordt toegestaan.
//–//



Los van protocol, bepaalt de netwerkbelichter welk “serienummer” cq “sleutel” qua ONT of SFP in PON netwerken is toegestaan om data uit te wisselen.
Inherent aan “PON”, worden datapakketjes “beveiligd” en van elkaar gescheiden middels (o.a. TDM) versleuteling op grond van het toegestane unieke nummer van apparatuur (hier een SFP adres)

Dit is fundamenteel anders met wat tot nu toe het geval was.
Het was “voldoende” om te beschikken over apparatuur dat technisch en protocollair geschikt was. Het maakt daarbij niets uit of een dure Cisco, Fritz of el cheapo Sweex werd gebruikt voor het maken van een dataverbinding.

Nu is daar een extra voorwaarde bijgekomen dat een fabrikant toestemming moet hebben van de belichter om apparatuur te kunnen (laten) gebruiken. Daarnaast ontstaat een extra voorziening om “gebruikers” (users en providers) te kunnen (ver)volgen.

Dit is anders voor een media-converter en/of modem strikt bedoelt om verschillende media (koppelvlak, frequentie, signaal/codering en/of modulatie etc.etc.) te koppelen.

Zelfs als iemand ergens (bv in China) geschikte apparatuur maakt, bepaalt één en alleen hier de belichter of dat als ‘profile’ wordt toegelaten op & in het ‘eigen’ netwerk. Het belichtersconsortium bepaalt daarmee of en welke apparatuur van wie, wel en specifiek niet kan worden toegepast.

Dat tweakers konden tweaken was m.n. omdat DELTA als belichter genegen bleek, de uitgezochte apparatuur toe te staan.

In het verleden heeft Sterk Midden-Drenthe (https://sterkmiddendrenthe.nl/) glasvezel gerealiseerd in de buitengebieden van Midden-Drenthe. Dit is uiteindelijk opgekocht door KPN, waar Freedom momenteel dus via KPN diensten kan leveren.
Het netwerk (AON) is echter van de Digitale Stad (https://www.digitale-stad.nl/) en er zijn dus ook (regionale) partijen van voor de KPN overname en dus ook buiten KPN om actief op de lijn, welke voor ruim lagere bedragen hun diensten kunnen aanbieden op dit netwerk.

Aangezien Freedom al in meerdere gebieden afspraken heeft gemaakt met belichters/netwerk eigenaren/netwerk beheerders/… en daarmee buiten KPN om diensten aan kan bieden (veelal ook ruim goedkoper), zijn er al plannen om met deze partij ook dergelijke afspraken te maken?
Voor zover ik weet is de Digitale Stad ook in andere regio’s actief dus het zou voor meer dan enkel Midden-Drenthe interessant kunnen zijn.