Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Recentelijk heeft Freedom aangegeven te kunnen gaan leveren over RE-NET (Hoogeveen) en zijn voorbereidingen gestart voor T-mobile. Dat is uiteraard fantastisch nieuws! Er zijn echter nog meer glasvezelinitiatieven of glasnetwerken. In dit topic zou ik graag verzamelen of en waar de behoeften liggen van (potentiele) abonnees.
Uiteraard komt dit topic natuurlijk niet zomaar uit te lucht vallen, en ligt er een concrete vraag aan ten grondslag: Namelijk, bij ons wordt binnenkort glasvezel aangelegd van Delta Fiber. Daarbij bij deze ook de vraag aan Freedom, om regelmatig in dit topic mee te lezen of te reageren waar mogelijk.

Ook vond ik een (ietwat gedateerde) vergelijkbare vraag m.b.t. een ander glasvezel initiatief: Glasweb Venray.

Overzicht van op dit moment gevraagde samenwerkingen:

Dus: Heb je behoefte aan Freedom over glasvezel in je woonplaats of regio, maar ben je nog gebonden aan DSL? Meld het hier!

2 likes

Die vergelijkbare vraag kwam van mij.
Ik zou het (nog steeds) geweldig vinden wanneer Freedom een overeenkomst zou sluiten met Glasweb Venray!

Bart Hendriks
Merselo (Venray)

Hier in Tilburg Oud-Noord is men al heel ver met aanleggen. Ik heb zelf het aansluitpunt al in de meterkast. Dus ik zou het geweldig vinden als ik glasvezel via Freedom kan krijgen i.p.v. via KPN.

KPN leveren ze al behalve over GPON, aangezien het een nieuwe aansluiting betrefd kan ik aannemen dat het de GPON techniek betrefd? Routers die overweg kunnen met GPON lijken onderzeg zoals je hier kunt lezen :+1:

Ik heb geen idee hoe ik kan weten wat voor aansluiting ik heb.

Ook in Krimpen a/d IJ ligt glasvezel van Delta (ex Caiway, ex CIF). Het zou aan de ene klant wel interessant zijn indien Freedom ook hier op de glasvezel komt, aan de andere kant heb ik juist de Delta glasvezel aansluiting opgegeven door middels VDSl (100/30) naar Freedom te gaan o.a. i.v.m. de zeer slechte Delta/Caiway service. Ik vrees echter dat Freedom bij problemen niet veel invloed kan uitoefenen op Delta.
In de maandelijkse providertest van de Consumentenbond lijkt Delta goed te scoren maar dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de goede resultaten van ex Zeelandnet (in deze val ben ik ook gelopen door 2 jaar geleden over te gaan naar Delta)

Kijk even in het contract met je provider of doe de postcodecheck en kijk wat je provider biedt op jouw adres.

Ik zit al bij Freedom DSL en Freedom biedt hier nog geen glasvezel. (KPN ook nog niet.)

We kijken bij Freedom continu naar uitbreiding van glasvezelmogelijkheden. Verwachting is dan ook dat 2021 er meerdere initiatieven bijkomen. Daar zitten wel uitdagingen bij.

Er zijn ca. 48 glasvezelnetwerken in NL, daar moeten keuzes gemaakt worden. Daarbij kijken we o.a. naar: grootte van leveringsgebied, kosten van de investering, is er een API beschikbaar, kosten van toegang per lijn per maand, is het een laag 1 of laag 2 model, kunnen we ons product leveren (er zijn netwerken die geen IPv6 ondersteunen bv.).

Al met al geen eenvoudige opgave. Concreet zijn we nu bezig met T-Mobile (Den Haag, Eindhoven en later Rotterdam), een nieuw initiatief in Groningen. Er zijn gesprekken met Delta. Verwachting is dat dit op zijn vroegst in Q3 een optie wordt.

7 likes

Delta Fiber biedt mij in Overveen glasvezel, nu zonder de €650 aansluitkosten als ik mij voor 15 maart aanmeld.
Moet ik me aanmelden om te voorkomen dat ik straks achter het net vis? Desnoods een paar maandjes op een andere provider, ik neem ook wel even contact op met Delta.
Wat waren de problemen met de service van Delta/Caiway? Toch niet met de dienst? Zolang ik de instellingen heb, regel ik het ‘modem’ zelf wel.

edit: Ik heb het over Delta Fiber, de glasvezel netwerk beheerder en het moederbedrijf van Delta / Caiway. Freedom is in gesprek met Delta-Fiber voor levering van internet, moet ik nu al instappen of wachten totdat die gesprekken afgerond zijn, maar mogelijk voor veel hogere aansluitkosten.

Als je een goede service wilt en als klant niet als onbenul behandelt wilt worden dan zou ik zeker niet ingaan op het bod van Caiway/ Delta. Delta teert nog steeds enigszins op de goede naam van Zeelandnet. (zie providermonitor van enige jaren geleden)
Edit:
Ik denk dat je in beide situaties aansluitkosten moet betalen als de glasvezelaansluiting nog niet in de meterkast zit. Als je het via Delta doet dan zit je vast aan een jaarabonnement.

1 like

Geheel off-topic, maar kom op zeg, het is 2021!
IPv6 bestaat al sinds ergens 1995 (volgens wikipedia) en ik doe al sinds de xs4all pilot (2010) native v6.

En daar was xs4all uniek in. Met kpn is het waarschijnlijk weer terug in de tijd.
En inderdaad word er al meer dan 25 jasr gewaarschuwd voor het op raken van ipv4 adressen.
En helemaal mee eens dat de overgrote meerderheid de afgelopen 25 jaar niets gedaan heeft om ipv6 te implementeren.

Laten we dit legacy-ip gaan noemen in plaats van ipv4 :grinning:
Niemand wil legacy; (potentieel) gevolg iedereen wil aan modern ip, aka ipv6

1 like

Het verbaasde mij dat een sites als nu.nl en www.belastingdienst.nl zelfs geen ipv6 heeft :frowning: Er zijn nog meer voorbeelden genoemd op dit forum maar nu.nl is toch wel blijven hangen.

Nog meer verbaasd me dat ik de belastingdienst.nl niet kan benaderen zonder er www. voor te typen :frowning:

Allemaal alleen te benaderen via legacy-ip @robje :wink:

(getest met https://ipv6-test.com/)

Belastingdienst verbaast me dan weer niet, verbaast me eerder dat ze uberhaupt mee doen aan die moderne hype van internet :innocent:

Ha, goeie. Helemaal voor.

Wat ik wel verbazend vind, is dat geen van de grote cloudproviders geen out-off-the-box oplossingen heeft voor het gebruik van moderne IP-adressen. Alles is standaard met legacy-adressen en moderne IP-adressen toevoegen is altijd een gedoe.

1 like

Vind wel dat die in de @freedom begrippenlijst moet.

2 likes

de belastingdienst is enigszins op de goede weg met nameserver op ipv6. nu.nl (of andere DPG Media sites) daarentegen hebben nog niet eens een nameserver server op ipv6

Freedom is goed bezig met 100% score :ok_hand: :partying_face:

Zoals je ziet test ik graag met https://internet.nl

1 like

Daar probeer ik altijd mijn sites volledig aan te laten voldoen. Helaas betekend een 100% score op mail nog niet dat microsoft gebruikers je mails ontvangen :frowning: