Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

En dat terwijl microsoft geen 100% haalt voor de e-mail test op internet.nl wanneer je de e-mail bij office365 host. Want ze doen (nog) geen DNSSEC.

Wij hebben ons aangemeld (in een andere regio, met zo te zien dezelfde aanbieding) in de hoop dat de gesprekken tussen Freedom en Delta Fiber binnen afzienbare tijd succesvol afgerond worden.
Met het goedkoopste jaarabonnement (het eerste jaar 323,40 internet-only van Caiway, of nog 25 euro minder als je meedoet met de Vriendenactie) besparen we nu de graaf- en aansluitkosten van 650 euro. Ondertussen houden we het DSL-abonnement van Freedom, totdat dit overgezet kan worden naar de glasvezel.
Na het eerste jaar zeggen we Caiway weer op. Dat zal pas in het najaar van 2021 zijn, want de aanleg begint hier pas dit najaar. En als Freedom over anderhalf jaar nog steeds geen overeenkomst met DeltaFiber heeft, dan ligt de glasvezel in ieder geval al tot in de meterkast. Dan kunnen ze toch niet opnieuw hoge graaf- en aansluitkosten vragen?

1 like

Er ligt in Pijnacker (gemeente Pijnacker-Nootdorp) glas van meerdere partijen. De lokale kabel maatschappij (SKPNet) heeft zijn eigen glasvezelnetwerk. Er zijn wijken waar ook glas ligt van Reggefiber.

Ik woon zelf in een wijk waar glas verbindingen alleen via SKPNet mogelijk zijn.

1 like

Ben al vanaf het begin bij Freedom, in de hoop dat jullie me direct konden aansluiten. Helaas stond Deltafiber niet bovenaan jullie lijstje. Zou graag zien dat het Q3 dit jaar wel gaat lukken zodat ik eindelijk om kan van online.nl via Deltafiber (ivm Glas geleverd door glasvezelbuitenaf.nl). Heb ook nog pair-bonding van xs4all en deze laat ik bestaan ivm stabiliteit. Graag neem ik tzt beide diensten bij jullie af in Ă©Ă©n abonnement. Zal jullie web-site en blog blijven volgen zodat het zover is :-).

Beste Harold,

DeltaFiber stond/staat zeker op ons lijstje, en ook heel hoog. Maar om onze diensten op het DeltaFiber netwerk Tek kunnen leveren moeten zij ook nog een aantal aanpassingen maken. Dat gaan ze zeker doen maar heeft tijd nodig helaas.

2 likes

Ik heb me aangemeld bij Delta, neem tijdelijk een Caiway abonnement, geen aansluitkosten en 6 maanden korting. Daarna hopelijk meteen over naar Freedom.

2 likes

Sounds like a really good plan!

1 like

Ook in Amerongen/Leersum is op dit moment een wervingsactie van Delta Fiber gaande, bij inschrijving van minimaal 25% van de huishoudens wordt er glasvezel aangelegd. Het zou fijn zijn als Freedom ook op het lijstje van aangeboden providers zou komen te staan, maar dat zijn er in eerste instantie maar 5. Overigens wordt de aansluiting op zijn vroegst pas medio 2022 gerealiseerd, dus misschien tegen die tijd??

Groot struikelblok voor mij (en misschien ook voor Freedom?) is dat er geen IPv6 aangeboden wordt/mogelijk is op dit nog aan te leggen glasvezelnet. Ik heb daar bij diverse aanbieders al mijn bevreemding over uitgesproken (anno 2021 geen IPv6? What???). Je kunt een hoop van Ziggo zeggen, maar hun IPv6 werkt soepel en snel, in ieder geval bij mij thuis.

Freedom via ADSL is voor mij geen werkbaar alternatief, op mijn adres komt KPN niet verder dan 10 Mbps downstream en < 1 Mbps upstream 
 ook dat is in 2021 :frowning:

Gaan jullie ook internet aanbieden op het glasvezel netwerk van UB Rivierenland? Dit is een samenwerkingsverband van de 7 gemeenten in het rivierenland die samen glasvezel in het buitengebied laten aanleggen en technisch beheren door digitale stad / kpn en (administratief) beheren als een nutsvoorziening. Bij mij nog niet actief maar schijnt al wel actief te zijn in de 3 oostelijke gemeentes van het rivierenland.

https://ubrivierenland.nl/documenten/odf-access/

Wij hebben zelf nog geen overeenkomst met UB Rivierenland. Er is ook nog geen planning.

Ik heb inmiddels GPON van KPN Netwerk, maar Freedom kan me er (nog) niet op aansluiten.

En het valt me op dat KPN Netwerk relatief duur is om in te kopen voor Freedom. Helaas heb ik alleen KPN Netwerk (dsl koper of GPON glas), of Ziggo (coax) wat niet open staat voor Freedom.

Het lijkt er op dat jullie toch ergens op meeliften of dat het toch allemaal via KPN gaat, want vanaf vandaag kan ik ineens via het KPN netwerk 1gbit internet op jullie site bestellen!

Of dat ik toch dicht genoeg bij een kern woon om niet meegeteld te worden voor het buitengebied project en dat KPN echt alle adressen in het rivierengebied nu meeneemt nu ze toch bezig zijn, geen idee, het is redelijk ondoorzichtig voor een normale sterveling.

Maakt me dan wel nieuwsgierig welke diensten nog niet op het netwerk van Delta Fiber functioneren?

Ik zou bijvoorbeeld best een paar maanden zonder een vast ip-adres kunnen, en evt ook nog zonder native IPv6 (daarvoor zou ik kunnen tunnellen). En ik draai momenteel geen servers, dus 9ok dat struikelblok heb ik niet.

Dus ik zou zogezegd best pionier willen zijn over de Delta Fiber glasvezel, nu nog in vraag bundeling op Goeree-Overflakkee, waarvan ik de realisatie ook (op z’n vroegst) in Q3 verwacht gezien de uiterste intekendatum van 14 juli 2021

Om een verbinding op te zetten maken wij gebruik van PPPoE, deze techniek wordt momenteel nog niet ondersteunt door het netwerk van Delta. We zijn in gesprek met Delta om aan een oplossing tw werken.

3 likes

Dan blijft alleen IPoE over, of dingen die je niet wil doen omdat dan iedereen die op de vezel kan je data kan aftappen


Brief ontvangen van KPN dat zij nu in onze buurt van Breda ook glasvezel gaan aanleggen. Uit het hele verhaal begrijp ik nu dat het wel verstandig is om KPN de aansluiting te laten doen, echter, Freedom komt in het lijstje van providers bij KPN niet voor.
Begrijp ik het goed dat ik praktisch gezien dus niets aan de glasvezelaansluiting heb zolang Freedom geen contract heeft bij KPN?

Vanaf vandaag (zie het GPON nieuwsbericht) zal de kans bijna 100% zijn dat Freedom op een KPN glasvezelaansluiting kan leveren. Dus ik zou mij geen zorgen maken.

Dat zijn 2 projecten in 1 vraag:

  1. Toevoegen Delta aan ons levergebied
  2. Het kunnen leveren van 2 verbindingen op 1 adres.

Ik gok dat vraag 1 eerder lukt dan vraag 2 daar dat zelden tot nooit gevraagd wordt. Het kan technisch natuurlijk wel.

Voor mij geldt hetzelfde, al zou het dan gaan om een nog aan te leggen glasvezel, en dat ik nu een DSL lijn van KPN heb voor internet, telefonie en tv via Freedom.

Ik zou zelfs nog wel een computer beschikbaar willen stellen die aan de Delta glasvezel en aan de KPN lijn hangt zodat de Freedom techneuten naar believen kunnen testen met de glasvezel.

Start van de daadwerkelijke aanleg van de Delta Fiber glasvezel wordt pas begin 2022 verwacht op Goeree-Overflakkee, sluiten van inschrijving is 14 Juli.

Freedom verwacht derde(vierde is misschien realistischer) kwartaal te kunnen leveren via Delta Fiber.

Hoe kan ik voorkomen dat ik onnodig een abonnement af moet sluiten bij een andere provider, of €650,- voor aanleg achteraf


Vraag al bij Delta Fiber neergelegd, maar die ‘weten van niks’.