Samenwerking Freedom en glasvezel initiatieven

Herkenbaar. Familie van mij zit met hetzelfde en de deadline is nog veel eerder hier. Ze hebben al wel een schouwing gedaan maar de brief zegt vervolgens dat alleen mensen met een abonnement (Caiway/Delta/Online/HVN) de kabel naar binnen krijgen. Misschien is het een standaardbrief en kan het verschillen per project maar ik ben er nog niet gerust op.

Is er al iets bekend over wanneer Freedom abonnementen over T-Mobile in Eindhoven beschikbaar gaan komen?

Daar wordt momenteel aan gewekt, contractueel en technisch. Over hoelang dat duurt valt nu nog niet te zeggen, er zitten ook onbekende levertijden van infrastructuur aan vast.

Levering via Delta Fiber nog op schema?

Familie heeft gelukkig alsnog een Delta Fiber aansluiting gekregen na veel gedoe dus we zitten klaar :grin:

Voor het verkrijgen van een Delta Fiber glasvezel aansluiting vandaag maar ingetekend bij Caiway…

Een jaar abonnement kost 445 euro, achteraf aansluiting aan laten leggen 650 euro…

Plan is het abonnement direct na oplevering af te kopen en Freedom op de vezel te zetten. Waarschijnlijk Q1 2022 is de verwachting.

Ga binnenkort ook (weer) verhuizen, nu naar Delta (voorheen Cogas) gebied. Is er al zicht op wanneer Freedom op Delta kan leveren?

Moet ik nog iets extras doen om hiervan op de hoogte gehouden te worden?

Mochten er nog testers, proefkonijnen o.i.d. nodig zijn dan hoor ik het graag :slight_smile:

Laatste prognose is Q3 dit jaar.

Met de 4miljoen die is opgehaald met de aandelen certificaten moet dat lukken denk ik? @Anco

De bal hiervoor ligt bij Delta, zodra zij PPPoE ondersteunen op hun netwerk gaan we aan de slag.

In de nieuwsbrief van 4 juli (die ik op 7 juli ontving) staat dat je je kunt vooraanmelden voor glasvezel in Eindhoven (dat moet dan wel op het nieuwe T-Mobile netwerk zijn). Maar ik heb nog geen info gekregen n.a.v. mijn mailtje (van 7 juli) hierover naar de support, dus het zal nog wel even duren voordat dit beschikbaar is.

Maarten hier. Ik heb zeker interesse in glasvezel. Laatst is KPN begonnen met het aanleggen van glasvezel in Haarlem in Haarlem-Noord. Daarna kwam al snel melding van T-Mobile / dat ze hier in Haarlem-Zuid glasvezel gaan aanleggen. Dit doen ze onder de noemer Open Dutch Fiber. Hopelijk, gegeven de naam, kan freedom zich ook aansluiten bij Open Dutch Fiber? Ik ben benieuwd naar de kleine lettertjes.

Groetjes,
Maarten

Heb ingetekend voor glasvezel van Delta Fiber, dmv een Caiway internet only abonnement (€445, tov €650 voor aansluiting achteraf, scheelt toch ruim €200)

Dus thx voor de info, zal er zeker gebruik van maken.

De connector is met een dunne fiber vast verbonden met de router tenminste zo was het voor mijn overstap naar Freedom.

Net een verkoper van Delta/Caiway aan de deur gehad, en die wist te bevestigen dat KPN ook over Delta Glasfiber gaat aanbieden (thans waarschijnlijk in de gebieden waar ze zelf geen glas hebben).

Nu ken ik KPN ook als een zeer starre en inflexibele organisatie, dus dat betekent dat er ondersteuning moet gaan komen voor PPPoE op de Delta glasvezel.

Dat is wel apart. Ik dacht KPN dat alleen over eigen glas wilde leveren. Of is Delta nu onderdeel van KPN? Ben benieuwd of ze ooit op het regionale netwerk hier gaan leveren (E-fiber, zie ook lvcnet.nl). Ik betwijfel het, en nu ik Freedom Internet heb en XS4ALL langzaam wegkwijnt zie ik eerlijk gezegd niet zoveel ruimte meer voor KPN hier.

Zal waarschijnlijk ook alleen in gebieden zijn waar KPN (nog) geen brood ziet in een eigen glasnetwerk.

Zal hier op Goeree-Overflakkee wel zijn omdat UPC/Ziggo niet een hele goede reputatie heeft.

Enige stabiele optie is xdsl, als je in de bebouwde kom woont iig. Buitengebied is verstoken van breedband. Dus mijn vermoeden is dat KPN mee gaat liften op de Delta Fiber omdat eigen glas aanleggen (nog) niet rendabel is, maar ze blijkbaar wel van het koper af willen.

KPN kennende vereisen ze wel PPPoE op het “vreemde” glasnetwerk, en dat maakt dat Freedom ook kan gaan leveren, want, zoals @Anco al aangaf, moet Delta Fiber PPPoE ondersteunen. Dus in dat opzicht kan er dus fijn meegelift worden naast KPN omdat die blijkbaar toch last gaan hebben van mensen die overstappen (in mijn straat bijna iedereen over naar Delta Fiber, ik heb ook ingetekend voor een abonnement, maar dat is omdat dat me €200 scheelt voor aanleg omdat Freedom nog niet via Delta Fiber levert, maar wel intentie heeft)

Ik had inderdaad een VDSL abo bij XS4ALL, maar de primaire reden voor mij was dat de afbraak van XS4ALL door KPN is ingezet, en dat zag ik dus niet zitten. Ik had ook voor Ziggo kunnen kiezen, maar waarom zou ik als een opvolger van XS4ALL zich hier aandient, over glasvezel nota bene? Enfin, glasvezel is hier vooral gekomen omdat grote delen van het buitengebied niet op kabel zitten, en te ver van een KPN wijkcentrale zitten om acceptabel internet over koper te kunnen gebruiken. Wij fietsen slechts mee.

1 like

Dutch Fiber is lekker bezig met uitbreiden. Postcode check is al mogelijk, ook bij mij in de straat.

Vraag me alleen af of wij dit zelf aan moeten vragen of dat dat via Freedom moet lopen.

Je geeft eerst toestemming aan Dutch Fiber om het in jouw huis aan te leggen.
Als het dan opgeleverd is, krijg je te horen wat je er mee kan doen.

1 like