Samenwerking met Canal Digitaal

Heel mooi gesproken, en helemaal mee eens.
KPN tv werd de laatste paar maanden dat ik ik nog bij xs4all zat ook steeds slechter met steeds vaker uitval en storingen terwijl CD bij Freedom dankzij het Freedom team en onder andere onze input alleen maar beter gaat worden. En op zich nu al echt niet slecht is. Maar elke verandering is even wennen.

1 like

@anon97139585

Die kan ik niet vinden op de site van CD. Link?

Ik wel op een Core i9 uit 2020. Maar CD Webtv komt niet verder dan 720p. Dat het lekker werkt op oude hardware is misschen een plus, maar als dat betekent dat de nieuwe generatie hardware dan maar op 720p moet draaien is dat wel een gemiste kans.

Klopt. Zoals gezegd, de commerciële zenders hebben andere belangen bij het doorspoelen dan de publieke.

Nee, dat ben je zeker niet. Je hoort hier veel opmerkingen van mensen die het geleverde Amino kastje gebruiken om TV op te kijken. Via een oude laptop met een Linux distro een internetstream naar je TV blazen is niet echt iets waar de opmerkingen over gaan. Ik ben blij dat het goed voor je werkt, maar je kunt jouw situatie niet vergelijken met die van de settopbox-kijkers.

Los van mijn bovenstaande opmerkingen staat de WebTV van CD hier (nog) niet ter discussie. De klachten op dit moment zitten hem vooral in de werking van de settopbox. Die is qua user interface niet adequaat genoeg. Gebruikers ervaren problemen met navigeren, storen zich aan de reclame in de user interface, en voor het oog elementaire functies zoals favorieten en doorspoelen werken niet zoals verwacht.

Als je Lord of the Rings hebt opgenomen, van 2½ uur, en je kunt niet vooruit spoelen toen je bij 2 uur bent afgehaakt, dan word je niet blij. Niet iedereen kijkt “Lachen om Home videos”.

Ik ook niet. Daar kijk ik te weinig tv voor. Sterker nog, misschien dat ik het TV abonnement er uit haal over een jaar. Wel zijn er gebruikers die veel meer TV kijken dan wij. En ik kan me heel goed voorstellen dat zij de overstap een beetje betreuren.

De kwaliteit van Freedom als ISP staat hier ook niet ter discussie. Zij zit gevangen tussen de leverancier en de gebruiker. En petje af, we worden serieus genomen, waardoor ik er vertrouwen in heb dat de drie partijen prima tot elkaar kunnen komen.

2 likes

@anon97139585
Dank voor de link, had hem niet gezien. My bad…

Zo te lezen zijn wij het helemaal eens met elkaar. Als ik als frontend-softwareontwikkelaar naar de UI kijk, dan denk ik dat er een hoop aan te verbeteren is, júist door regelmatige firmware updates. Wat spannend is in deze, is of CD dat ook daadwerkelijk gaat doen. Freedom zet zich er 100% voor in, dus aan hen ligt het niet. Maar ik begrijp ook wel dat veel mensen denken dat het vechten tegen de bierkaai is, David vs. Goliath, Calimero tegen de wereld. Ik heb ooit een keer bugmeldingen en verbeteringsuggesties gedaan aan KPN/XS4ALL WebTV. Dat is voor kennisgeving aangenomen, nooit meer iets van gehoord.

Ik denk dat de roep “De Tv iS rUk! Ik Ga wEg BiJ FrEeDoM OMGWTFBBQ!!!1” veelal veroorzaakt wordt door teleurstelling. Als je overstapt met goede hoop, en blijkt dat het TV kijken niet aan de verwachting voldoet, dan snap ik dat wel. Zelf pieker ik er niet over om over te stappen. Daar kijk ik te weinig TV voor. (En Lord of the Rings kijken op een commerciële zender duurt in 3½ uur plaats van 2½ uur vanwege een uur reclame tussendoor, dus daar zijn andere oplossingen voor :wink: )

1 like

Ik vind dat de tv juist enorm verbetert de laatste tijd.

Vervelende dingen zoals geen reclame meer door mogen spoelen, zal bij andere aanbieders ook wel komen.
Heel veel zenders vermeid ik ook, vanwege de reclame.

De hele lineaire tv is ook met uitsterven bedreigd.
Heel veel zenders met pulp en veel reclame, is in mijn beleving daar ook mede de oorzaak van.
Mensen zijn niet meer afhankelijk van lineaire tv.

Je ziet dat Freedom alle moeite doet om de wensen te bundelen.
Dat doen ze, om het product te verbeteren.
Dus positief blijven denken.

3 likes

Volledig mee eens. De user interface van Freedom TV is zo slecht dat ik overweeg weer terug te gaan naar mijn vorige provider. Hetzelfde geldt voor de afstandsbediening. Veel te kleine knopjes, moeilijk leesbaar en je moet erg goed mikken anders werkt het niet. In een woord: WAARDELOOS.

2 likes

KLACHTEN:
De user interface van Freedom TV is zo slecht dat ik overweeg weer terug te gaan naar mijn vorige provider. Hetzelfde geldt voor de afstandsbediening. Veel te kleine knopjes, moeilijk leesbaar en je moet erg goed mikken anders werkt het niet. Sommige kanalen kan je niet bekijken zoals 276 en 283 andere kan je niet opnemen of vanaf het begin/terug bekijken. In een woord: Freedom TV =
WAARDELOOS.

1 like

Ik ben het eens met Hding. Freedom is een jong bedrijf dat de tijd moet krijgen om te groeien in kwaliteit. Toen ik mij inschreef als Foundingmember was ik mij hiervan bewust.
Het is waar dat het televisiegedeelte van het abonnement van matige kwaliteit is. Ik gebruik dan ook niet meer de Amino( teveel problemen).
Ik kijk via internet.
Wat mij stoort is dat sommige mensen andere leden niet serieus nemen. Zij hebben geen problemen want alles werkt goed bij hen. Maar als veel mensen tekortkomingen constateren wat betreft het het televisie abonnement, dan is dat een probleem. En niet alleen voor Freeworld( ik lijd geen honger, anderen wel, dus is honger een probleem). Veel staat met elkaar in verband.
Wachten, geduld is een schone deugd.

3 likes

Jammer dat je maar 1 keer een hartje onder een bericht aan kan klikken. Je verdient er veel meer met jouw post.

4 likes

Sterker nog ze krijgen hun centen dan van een ander… (bij welke ISP je ook aansluit). Dus de content providers bewerken kan alleen met marktaandeel. Roeptoeteren wordt niet gehoord.

Yea

2 likes

Ik zou zeggen als de markt zo verdeeld is. Laat Freedom bij internet only blijven en de rest gewoon vergeten. Doen waar je goed in wilt zijn. Dan maar kleiner maar wel beter dan de rest op weg naar fe beste. De TV-markt openbreken en hopen dat er iets verbetert is dan wellicht verspillen van energie die positief elders ingezet kan worden.

Dat laat ik graag over aan het nieuwe team Freedom, immers zij zetten de doelen voor hun toekomst en dat komt zeker goed. Maar met de TV heeft men zich vertilt denk ik. En naar mijn inschatting en gezien de markt van aanbieders voor TV en alle problemen en ervaringen van gebruikers die het oproept hoort daar de TV-component dan niet bij. Mooi dat men zaken wil openbreken en beter maken maar dat kost wel erg veel tijd, energie en geld. En heb je niet het budget van Apple zou ik zeggen: laat het liggen en focus op andere doelen die je samen formuleert. Ik blijf dan wel bij Freedom voor internet maar laat het TV-abonnement dan vallen en zoek dat elders.

Nou ben ik wel nieuwsgierig of je zonder Amino en alleen kijken via internet ook iets mist (BBC bijvoorbeeld) ?

“zo kijk ik nu ook televisie via Canal Digitaal, met een los streamingabonnement.”

Begrijp ik goed dat je geen mogelijkheid hebt om via Freedom online gebruik te maken van je tv abonnement? Dus alleen via een settopbox kunt kijken? Da’s wel jammer.

Ik onderzoek al vrij lang hoe je met Engeland uberhaupt alles zonder TV-provider lopend krijgt. Gebruik Express VPN als betaalde VPN en voor veel werelddelen prima. Ons tweede vaderland IJsland gaat ook goed. Duitsland met zijn mediatheken is subliem. Maar de Engelsen willen gewoon niets met ons te doen hebben (Brexit is daar ook weer een voorbeeld van). Dat land stelt zich niet open voor buitenlanders digitaal. Het lukt mij zelfs niet een BBC-abonnement af te sluiten zonder in de UK te wonen. En dat in de 21e eeuw. Men loopt daar zwaar achter (alleen met hun banken en financiele centrum staan ze open voor alles en iedereen: crimineel of niet laat maar komen dat geld. Waanzin gewoon.

Ik heb Canal Digitaal via Freedom en heb ook de Amino. Maar kan ook via de CD app op de mi-box of elk willekeurige android device TV kijken. Ook online op de (debian) laptop werkt gewoon goed. Je kan op 5 devices tegelijk 5 verschillende streams openen. Er is veel op CD aan te merken maar de bereikbaarheid en flexibiliteit is goed.

Canal Digitaal app activeren
Web TV

En kijk hier even voor meer FAQ van freedom

3 likes

Je kunt dus wel online kijken, maar alleen als je ook een settopbox hebt besteld bij Freedom. Een “stream-only” variant is alleen bij CD direct te bestellen…

Speciale reden hiervoor?

Je kunt het CD abo ook gebruiken via de Canal Digitaal TV app; zelf heb ik bv. deze app op mijn mediaplayer (Nvidia Shield) staan. De opnames die ik via de Amino maak, kan ik daarna ook via de mediaplayer zien, en andersom. (Helaas kan ik op geen van beide de reclame doorspoelen)

[edit] Ik zie nu dat Samuel al iets vergelijkbaars heeft geantwoord. Maar OK, als 2 mensen het zeggen moet het wel helemaal waar zijn

Je hoeft toch geen TV te nemen?
Mij bevalt TV van Freedom/CD prima. Natuurlijk zijn er wensen. Freedom is nog geen jaar actief en kijk eens wat er in dat jaar bereikt is, dus over nog eens een jaar …!

2 likes

Kijken met CD app via de nieuwe Google TV Chromecast werkt goed en gemakkelijk. De afstandsbediening is heel fijn. Op deze manier kijk ik ook naar Eurosport (Giro), via de Eurosport Player. En de CD app werkt ook goed op mijn telefoon en Chromebook. De settop box mis ik zelf niet, maar voor mijn vrouw is dat anders.

Ik denk dat het niet de oplossing is, via de app gaat de bediening erg soepel, je kan zelfs swippen naar links en rechts om van zender te veranderen. Maar volgens mijn gaat casten van CD via chromecast ten koste van de beeld kwaliteit vooral bij LG OlED. tv’s.