Samsung SmartTV verliest zeer regelmatig HDMI connectie met Amino decoder bij opstarten

Aanwezige Samsung TV, de QE65Q95TAL, ofwel een uit de Q95 serie;
Amino decoder uiteraard gekoppeld via HDMI;
Decoder uiteraard via de kabel verbonden met de FRITZbox 7590.

Om de haverklap herkent de Samsung TV de HDMI connectie met de decoder niet meer bij het opstarten, alleen bij het opstarten zet ik er even expliciet bij. De Samsung herkent ‘de bron’ niet, of ‘denkt’ dat er geen HDMI is aangesloten
Wanneer ik de Samsung dan een controle laat uitvoeren, verschijnt de melding dat er geen problemen zijn met de HDMI kabel en loopt het weer als een zonnetje.
Bij volgende start weer hetzelfde probleem.

Alle voedingen eruit helpt! Dan draait het weer even normaal, maar daarna weer hetzelfde issue.

Ik krijg mijn vingers er niet achter. Zijn er gebruikers met soortgelijke ervaringen??

Gebeurt dat ook als je eerst de Amino aanzet en daarna pas je tv?

Volgens mij wel, maar daar zal ik eerst nog even goed naar kijken/testen.
Normaliter wordt de decoder aangestuurd vanuit de TV en let ik daar niet op. Als de decoder uit staat dan ziet de TV dat en start de TV de decoder, of ik krijg een knop op de TV om de ‘bron’ te starten. Maar vaak lukt dat dan niet en krijg ik een optie/procesje op de TV aangeboden om de HDMI verbinding (lees: kabel) te testen. Wanneer ik dat doe komt de conclusie van de TV dat er niets aan de hand is met de HDMI kabel en werkt het.

Ik heb dit nog een paar keer bewust getest, maar het lijkt er toch op dat wanneer de Amino eerst wordt aangezet het daarna goed gaat.
Wanneer ik dat niet doe en als eerste een ander device selecteer om af te spelen (in mijn geval een Apple TV) en ik ga daarna vervolgens naar de Amino (die dan door de TV al gestart is (lampje is blauw)) dan is er geen verbinding. Ook het opnieuw aan en uitzetten van de Amino helpt niet. Stroom er af (reset) is dan de oplossing. Overigens geen fijne oplossing.

Ik heb dit soort problemen al eerder gehoord bij bepaalde merken/modellen tv’s