Schommelende DNS routes - iosapps.itunes.apple.com

Weet iemand waarom als ik via de Freedom DNS servers (of Google Servers) voor bijvoorbeeld iosapps.itunes.apple.com domain een route krijg naar Polen / Ukraine (193.57.46.176) en soms een route naar Amsterdam (17.253.105.202). Als ik snel achter elkaar een lookup doet is er een ping pong tussen deze twee locaties.

Latency naar Polen vergeleken met Amsterdam is natuurlijk aanzienlijk.

Ben er achtergekomen nadat ik gemerkt heb dat mijn Apple updates en apps heel lang duren om te downloaden.

Toen geswitcht naar Cloudflare / Quad9 die me altijd (niet soms) routeren naar Amsterdam (snelle downloads).

Freedom #1

Freedom #2

Cloudflare

Vermoed dat Apple zelf zit te balanceren over haar (name)servers en dit verder niets te maken heeft met bovenliggende DNS/providers.

bron: wiki Network administrators may delegate authority over subdomains of their allocated name space to other name servers.

NB: die latency (of serverload) kan vanuit Apple bezien, mogelijk gunstiger uitpakken dan jouw perceptie.

iosapps.itunes.apple.com is een CNAME, dat verwijst naar een FQDN waarvan het(de) A-record(s) een TTL hebben van slechts 20 seconde. Als de TTL over is kunnen er nieuwe A-record(s) terug komen. Daar komt het wisselen in elk geval vandaan.

Ik vermoed dat Apple op die manier de updates probeert te spreiden.

Waarom wij zo vaak 193.57.46.176 terug krijgen weet ik niet. Ik heb op Poolse NLNOG-ring nodes dat adres nog niet gekregen. Die krijgen allemaal steeds “Amsterdam” voorgeschoteld.

1 like