Sent folder in outlook op android en ios synct niet meer

Sinds een paar dagen zie ik geen nieuwe mail meer in de outlook sent folder van mijn mail adressen op mijn android telefoon.
Alle andere (sub) folders synchroniseren naar behoren.
Het resetten van accounts in outlook geeft geen resultaat.
Herkenbaar?

Net gecheckt in outlook op iPad, zelfde resultaat!

Op een W11 laptop werkt het prima.

Ook bij mail accounts van buiten freedom werkt het prima op android en ios, er lijkt toch echt iets met de freedom mail server en imap synchronisatie aan de hand te zijn

Wat zie je in de webmail van Freedom? Staan de verzonden berichten daar wel?

Jazeker, dat staan ze wel

Dus in feite gaat het mis bij Outlook clients op iPadOS en Android. In een desktop client in Windows gaat het wel goed.

Staan die iPad en smartphone toevallig ingesteld op een andere taal dan de Windows laptop? Dat je je verzonden items in sent items hebt staan of omgedraaid, bijvoorbeeld.

Tja, we hebben Outlook op Android 2x in het Engels, de iPad in het Nederlands, de laptop in het Engels en twee accounts/cliënts op een desktop, één Engels en één Nederlands.
Heeft nooit problemen gegeven hoor, die verschillen in die cliënt interface taal.
Benieuwd of anderen mijn ervaring, sinds een paar dagen pas, herkennen.

Net nog even een testje gedaan met een concept in de webmail (Nederlands). Die folder synchroniseert instant met mijn Android toestel (Engelstalig). Daarna verzonden. Geen spoortje van terug te vinden in Sent op mijn Android, uiteraard keurig te zien in Webmail en mijn Outlook op Win11 laptop (Engels).

Daarna een testje met een concept in Outlook op mijn Android. Synchroniseert instant met Webmail en Outlook op laptop.
Na verzenden vanuit Android zie ik die testmail als enige in mijn Sent folder op Android, en keurig bovenaan de complete lijst in Webmail en Outlook op laptop.

Lijkt dus inderdaad in de Outlook app op Android en iOS te zitten. Ik heb helaas geen IMAP accounts (meer) buiten Freedom om mee te testen…
Wel Exchange, maar dat is niet representatief.

Is er soms een optie om lid te worden van een map? Misschien is dat voor de sent items uitgeschakeld.

Dat het specifiek om sent gaat en het feit dat er altijd wel extra logica voor sent items is doet me vermoeden dat het een instelling is in de client zelf. Lokaal opslaan van verzonden berichten in of uitgeschakeld? Ik zou eens zoeken naar dat soort opties.

Erik,
De app op Android en iOS is erg basic, geen geavanceerde opties zoals lid worden van een IMAP folder.

Zojuist een vreemde ervaring op Android. Na verzenden van een mailtje checkte ik even de Sent folder, daar stonden ineens allemaal berichten.
Dus even de andere accounts gecheckt, geen resultaat. En sterker nog, de Sent folder van het account waar even allemaal mails in stonden toont er nu nog maar één.
Onbegrijpelijk!

Kijk eens naar fairemail, dat is een mailtool waarover is nagedacht. En is ook wekelijks met verbeteringen beschikbaar. Bug fixes evt na een paar dagen. Die uit de playstore kan ook naar exchange, imap pop etc.
De F-droid versie kan alleen geen exchange.

Noci,

Bedankt voor je suggestie.

Ik ben echter niet op zoek naar een mail cliënt zonder een of andere vorm van online agenda integratie.

En Outlook is daarin (helaas) uniek.
Dat je daarvoor een Microsoft account moet gebruiken en je agenda dus in de Microsoft cloud gehost wordt neem ik daarbij op de koop toe.

Zo kan ik eenvoudig gezamenlijk een agenda met mijn vrouw gebruiken op alle apparaten. De voordelen daarvan waren ooit zelfs doorslaggevend voor mij om een smartphone te gaan gebruiken.

Het alternatief van Google mail+agenda biedt wat dat betreft geen privacy alternatief.

In deze community wordt de wens voor een deugdelijke online agenda server dienst bij Freedom vaak geuit.

Als die er is wel ik best overwegen Outlook+online agenda in te ruilen voor een combinatie van open source mail en agenda applicatie.

Met vriendelijke groet,
Theo

Voor agenda gebruik ik uit f-droid etar. (Op een graphene os, icm davx5). Graphene is android met een strikter selinux profiel en zonder gsf / google play(store).

Ik denk niet dat daarmee in mijn behoefte aan een hosted deelbare agenda wordt voorzien.

Na 11 dagen problemen is nu ineens het oorspronkelijke probleem opgelost.
Zowel op Android als op iOS wordt de IMAP Sent folder van Freedom mail accounts in de Outlook app nu weer wel netjes gesynchroniseerd.
Ik heb niets gewijzigd.
Benieuwd of Soverin, Freedom of Microsoft hier iets heeft aangepast.

Dat is opmerkelijk zeg! Kan haast niet anders dan dat ergens aan een knop is gedraaid.