Shared webhosting

vandaag de nieuwsbrief ontvangen, met de aankondiging van shared webhosting. Hoera! dacht ik. Maar toen zag ik het voorgestelde bedrag: vanaf 10 euro per maand (€120 per jaar) Dat valt tegen! Bij xs4all zat het gewoon bij het internetabonnement. Bij one.com heb je het al voor 5 euro per maand met 50 GB opslag en 100 mailboxen. Jammer voor de keuze van dit beleid. Ik hoopte dat bij de overstap de maandlasten niet al te veel zouden afwijken van wat ik bij xs4all gewend was, maar dat gaat dus niet lukken. Mede doordat ik bij telefonie ook al werd verrast door de hoge gesprekskostenrekeningen.

Ik denk dat het hier gaat over de hosting van (min of meer) professionele websites. Dat omvat veel meer dan alleen dat stukje webruimte dat je als particulier bij een xs4all abonnement kreeg.

Eerlijk gezegd snap ik niet dat iemand nog een nieuwe shared hosting account wil. Je hebt eigenlijk alle nadelen bij elkaar. Voor de meeste mensen/kleine bedrijven kun je beter een managed Wordpress oid kopen. Mocht je meer willen, dan is een VPS of dedicated/colocated host een veel flexibelere keuze.

Nu KPN/XS4ALL ophoudt met shared webhosting, is het een mooi moment om nog eens te bekijken wat je echt wilt. Met €120 per jaar kun je prima passende oplossingen vinden.