Shellaccount en usenet

sinds 25 maart 2022 werd ik uit usenet gegooid sinds omzetting van xs4all naar kpn. ik mis nog usenet binnen freedom.nl. En mijn shellaccount van xs4all bestaat niet meer … wanneer kan Freedom internet ook shellaccount, homepages aanbieden???

Homepages met Jekyll sites en een online editor. Een site uploaden via een zip bestand is mogelijk. Uploaden met bijv. ftp is niet mogelijk.

Een shell server is er niet. Of dit ooit gaat komen is niet bekend.

Ik ben eind februari al omgezet met Pack naar KPN, en ik kan nog steeds op de shell server inloggen.

Voor (tekst) usenet zou je ook kunnen kijken bij http://www.eternal-september.org/ of http://news.aioe.org/

Het shellaccount mis ik (als ex. xs4all klant) nog het meest. Weet iemand een goede toko waar je een shell account kan krijgen? Ik kan uiteraard ergens een VPS afnemen, maar dat is zowel in onderhoud (zelf updates doen enzo) als in resources (en daarmee kosten) veel meer dan ik nodig heb.
Ik heb ook wel wat gratis shell dingen gevonden, maar die verwachten in ruil voor het account een hoge mate van interactie met hun community. Op zich heel leuk, maar dat staat in geen verhouding tot wat ik met het account wil doen :slight_smile:

Ik gebruik het voornamelijk om “van buiten af” te testen wat er open staat en of het doet wat het moet doen.

Wat ik daarvoor nodig heb is:

  • Dual stack IPv4/IPv6 connectiviteit
  • Wat standaard tools als wget, curl, openssl (vooral voor s_client -connect …), dig en misschien netcat ofzo
  • In het verlengde van het bovenstande: Uitgaand moeten alle poorten toegestaan zijn
  • Hooguit enkele KB’s aan homedir storage voor het scripten van de tests

Is verbinden van (bijvoorbeeld) je laptop met een WiFi hotspot op je telefoon een mogelijk alternatief?
Op deze manier kom je ook aan de buitenkant van je thuis netwerk terecht (maar dan met je laptop).

Dat is inderdaad deels een alternatief. Vanwege de simkaart van xs4all die door m’n overstap kwam te vervallen heb ik een duosim voor m’n mobiele abonnement aangevraagd en daar kan ik inderdaad veel testjes mee doen. Het enige is dat de mobiele verbinding alleen IPv4 lijkt te doen waardoor ik geen IPv6 kan testen.

Hiervoor heb ik een Odroid bordje gekocht, waarop ik naast shellen meerdere containers heb ‘draaien’. Zou zoiets (of op een Pi) je niet helpen?

Intern in m’n netwerk heb ik mogelijkheden (en shells :slight_smile: ) genoeg, het gaat me erom te kunnen testen wat er vanaf de buitenkant op m’n IP adressen te bereiken is. Het is een check om te zien of ik geen onverwachte dingen open heb staan, of de dingen die open staan goed functioneren, m’n DNS’en doen wat ze moeten doen en dat de juiste TLS certificaten aangeboden worden.
Ik wil als het ware vanaf de buitenkant naar m’n eigen adressen kijken zoals een buitenstaander dat ook zou doen.