Shielded kabel beter voor Amino box?

Wat ik me gewoon afvroeg, kan het zijn dat het gebruik van de standaard meegeleverde UTP kabel oorzaak zijn van sommige storingen van de TV? Met de router in de meterkast lopen er natuurlijk ook de nodige elektriciteitskabels in de buurt…

Wij hebben ook de problemen met CD die ik in andere posts lees, maar ook regelmatig dat we de box aanzetten en er alleen witte ruis is. Dat is op te lossen door de box even van het stroom te halen. Waardeloze oplossing natuurlijk, maar gelukkig hoeven we de router niet elke keer ook opnieuw op te starten :stuck_out_tongue_winking_eye:

tldr; ethernet gaat via getwiste aders daarmee ingestraalde storingen van nabij gelegen kabele elimineert.

Betere kabel en materialen, sluit dingen uit en om het echt te weten of iets oorzaak is moet er gekeken worden of er (data transmissie) fouten waren.

Puur technisch kan het trouwens ook zijn dat juist supergoede afgeschermde kabel, een normaal goed signaal in de weg kan zitten. De afscherming, schermt weliswaar een ingestraalde storing af maar zorgt er ook voor dat de afscherming zelf weer een hele grote ingesloten “antenne-bron” wordt voor andere problemen.

Mijn ervaring is dat CAT5/UTP-kabel meestal niet zelf de oorzaak is van netwerkstoringen en het eerder is dat een brakke connector onvoldoende contact maakt.
Niet voor het eerst dat een conenctor soms flink loopt te wiebelen (op de printplaat). Ik heb mij ook wel’s RJ45’s in de hand laten drukken die gemaakt waren van ijzer om na een maandje lekker te gaan oxideren. Idem geldt dit voor kabels zelf die wmb het beste bestaan uit 100% koper ipv een goedkopere legering.

Ik zal de stekkertjes even checken. Bedankt voor je snelle antwoord :blush:

Zorg er sowieso voor dat de Amino direct is aangesloten op de FRITZ!Box en dat hier geen switches (vooral geen TP-Link switches) tussen aanwezig zijn.

Daarnaast is het goed om eens te kijken of het aansluiten op een andere LAN poort de problemen zou oplossen of dat deze blijven bestaan.

Witte ruis heeft meestal niet met netwerkproblemen te maken, maar met de HDCP instellingen op de Amino. In het menu van de Amino kun je eens proberen om de instelling hiervoor aan te passen:

  1. Ga naar het Menu.
  2. Klik op ‘Instellingen’.
  3. Scroll naar onderen, naar de ‘TV-instellingen’.
  4. De derde optie is ‘HDCP-versie’.
  5. Kies voor ‘v1’ uit het dropdown menu.

De Amino heeft echt geen shielded kabel nodig. Cat5e (mits goed geknepen of gemaakt) is meer dan voldoende. Zelfs met een CAT5 kabel (100Mbit/s) zou je al meer dan voldoende moeten hebben.

Dat van de HDCP-versie zal ik meteen even proberen. Moet-ie daarna nog weer opnieuw opgestart, of gaat deze verandering meteen in?

De verandering gaat direct in, maar mocht je de Amino willen herstarten is dat natuurlijk ook altijd goed. :slight_smile: