SIDN diensten naar AWS?

Lees net SIDN zijn diensten op AWS wil gaan hosten. Dit kan en mag toch niet waar zijn?
Is er vanuit Freedom daar al op gereageerd.
https://mastodon.nl/system/media_attachments/files/111/846/361/349/691/899/original/1a5a83a0a3aa6d5e.png

Waarom zou Freedom daar iets over te zeggen (moeten) hebben? Freedom heeft geen enkele relatie met SIDN, ze zijn zelfs geen registrar (dat gaat via een tussenpartij) en SIDN B.V., die het beheer voor .nl uitvoert, is een commercieel bedrijf dat haar eigen afwegingen en keuzes maakt.

Is niet helemaal waar, we zijn wel registrar maar maken ook gebruik van tussenpartij (geeft ons meer korting).

Op persoonlijke noot heb ik zeker gereageerd op dit idiote plan van SIDN. #sidngate

1 like

Jullie staan niet op de registrar lijst hoor?
https://www.sidn.nl/registrars

Hé, dat is vreemd, ik zal eens contact met ze opnemen.

Sorry, SIDN is geen commercieel bedrijf volgens hun eigen website:
https://www.sidn.nl/over-sidn/onze-organisatie

SIDN is geen commercieel bedrijf. We zijn professioneel en zakelijk, maar streven naar maximalisatie van onze toegevoegde waarde voor de Nederlandse maatschappij en economie. Het rendement van nieuwe producten zetten we in om de positie van .nl te versterken, groei te realiseren op het gebied van cybersecurity en online identity en te investeren in de Nederlandse en internationale internetgemeenschap. We doen dit onder meer via SIDN Labs en SIDN fonds.

En eerlijk gezegd vind ik het ook een vreemde stap die ze maken.

Dat is de stichting SIDN. Het beheer van de .nl domeinnaam wordt door de stichting uitbesteed aan SIDN B.V., en hoe je het ook wilt noemen/zien, een B.V. is een commercieel bedrijf dat geacht wordt winst te maken.

Ik ben het er mee eens dat het idealistisch gezien beter was geweest als SIDN B.V. een NL hoster had uitgekozen of het zelf had blijven hosten en ik snap de kritiek ook wel. Maar ja, aan het einde van de dag bepalen ze dat gewoon zelf en is dit ook gewoon een financiële afweging, alles zelf beheren is erg kostbaar. En we moeten ook niet vergeten dat we met z’n allen ook moord en brand schreeuwen als domeinen weer (iets) duurder worden. Veel klagers hebben naar mijn mening dan ook wel een beetje boter op hun hoofd.

Uitbesteden aan een (relatief kleine) NL hoster had een betere optie geweest voor het beeld. Maar ja, de grote Amerikaanse spelers hebben wel bepaalde (schaal)voordelen die geen enkele NL hoster heeft. Aan de andere kant hebben die grote Amerikaanse partijen ook weer nadelen als het bijvoorbeeld om privacy gaat. Een afweging daarin wat zwaarder weegt kan eigenlijk alleen gemaakt worden door degene die er uiteindelijk mee moeten werken (SIDN B.V). Ik zou zelf die keuze ook niet in het voordeel van de big tech bedrijven maken. Maar ik kan wel begrijpen dat organisaties andere keuzes maken, zeker als je in een markt zit waar mensen om elke paar centen lopen te klagen.

Dan nog lijkt me dat wat ze doen niet zo’n goede stap, zeker gezien de constructie:

SIDN BV

Sinds 1 januari 2023 heeft de stichting SIDN de operatie van de registry ondergebracht in een BV.[3], waarvan de stichting 100% aandeelhouder is.

Zelfregulering

Vanaf de oprichting van SIDN en de voorloper hiervan onder toezicht van CWI hebben de registratieprocedures plaatsgevonden zonder directe betrokkenheid van de overheid. Dit heeft geleid tot een zelfregulering op basis van zelforganisatie door betrokkenen, de totstandkoming van SIDN.

Vanwege de grote groei en toename van het aantal .nl-domeinnamen besloot de Nederlandse overheid de activiteiten van SIDN actiever te gaan volgen. Dit had tot gevolg dat de regering in 1998 aankondigde om de zelfregulering van SIDN te toetsen. Deze toetsing werd toegepast volgens de nota Wetgeving voor de Elektronische Snelweg. Deze toetsing werd in april 2000 door het Directoraat-Generaal Telecommunicatie en Post (DGTP) van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgevoerd. De toetsing werd op 6 juli 2001 als nota in het kabinet behandeld.

In 2018 werd SIDN onder de Wet Beveiliging Netwerk- en Informatiesystemen aangewezen als Aanbieder van Essentiële Diensten. Sindsdien staat de organisatie onder toezicht van Agentschap Telecom.

De VvR (Vereniging van registrars) heeft al een reactie geplaatst:

Kamervragen worden ook al gesteld:

1 like

AT is ook opgeheven en is onderdeel van RDI.
Best irritant, hoe vaak deze dienst van naam veranderd.

Als ze uitgifte van domeinnamen ook bij het RDI zouden voegen,
zouden ze 400% duurder worden, schat ik.