Sinds enige dagen een probleem met Windows 11 en F-Secure

Hoi,

Sinds zaterdagochtend crashen bij mij en mijn zoon onze PC’s. Beide met een BSOD, dit iedere 2-5 minuten. Na wat speurwerk kwam ik een topic tegen dat F-Secure de LAN driver stack om zeep kan helpen. Advies was LAN kabel eruit, probleem weg, dit geprobeerd en inderdaad PC’s bleven draaien. In de log gekeken en daar deze opmerkingen gezien:
Code integrity determined that the image hash of a file is not valid. The file could be corrupt due to unauthorized modification or the invalid hash could indicate a potential disk device error.

File Name: \Device\HarddiskVolume3\Program Files\F-Secure\App\epp\Endpoint Protection SDK\amsi\x64\avamsi.dll

Ik heb de driver opnieuw geinstalleeerd en daarna LAN kabel er weer in, meteen weer een BSOD. Nogmaals driver opnieuw geinstalleerd en F-secure verwijderd. LAN kabel erin en probleem weg, bij beide PC’s.

Zag dat ik nog een update (KB5085516) van Windows miste maar kreeg deze niet via update geinstalleerd, dus handmatig gedaan, zelfde issue beide PC’s.
Nog steeds in prima werkende systemen, helaas zonder virusscanners dus Windows Defender actief (beter iets dan niets).

In F-Secure de licenties ingetrokken voor de PC’s en daarna bij beide F-Secure een fresh installatie gedaan. Dit loste het probleem niet op, gelijk weer BSOD op beide systemen.

Hebben meer gebruikers hier last van? Heeft iemand een oplossing hoe dit weer gaat werken?

Dank voor de hulp,
Bernard

Antimalware Scan Interface (AMSI) is een Windows API voor malware scanning, elke fabrikant heeft hier een eigen versie van.
De melding over AVAMSI.DLL is vreemd want dat is een AMSI van Avira antivirus.
F-Secure zou moeten beschikken over FSAMSI.DLL (of FSAMSI64.DLL)

Ook is er de mogelijkheid dat malware juist de AMSI.DLL heeft vervangen met een eigen versie.

Een optie is ook om het systeem te scannen op ongeldige of beschadigde systeembestanden:

SFC /scannow

@mlohnen dank! Net even een scan gedaan, krijg een waslijst aan INFO meldingen in de log. Met meldingen dat ‘package’ aanwezig is, installed is of correct gemapped. Aan het einde deze meldingen met een paar repairs:
2026-03-29 22:04:21, Info DEPLOY [Pnp] Corrupt file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthA2dp.sys
2026-03-29 22:04:21, Info DEPLOY [Pnp] Repaired file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthA2dp.sys
2026-03-29 22:04:21, Info DEPLOY [Pnp] Corrupt file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthHfEnum.sys
2026-03-29 22:04:21, Info DEPLOY [Pnp] Repaired file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthHfEnum.sys

Zal eens opzoeken wat deze drivers precies doen.
BthA2dp.sys is een bluetooth driver, geen bleutooth geinstalleerd….
BthHfEnum.sys ook een bleutooth driver voor Bluetooth Hands-Free Audio and Call Control HID Enumerator.

Daarnaast zal ik dinsdag opnieuw een verse installatie doen van F-seucre, en checken hoe wat de naam van de *.DLL wordt.

Wel bijzonder dat het op 2 machines, fout gaat. Zal beide ook nog even scannen met een tool via USB stick.

Houd jullie op de hoogte.

Ik heb net een schone installatie gedaan van f-secure, geen idee hoelang deze blijft draaien, maar nog geen BSOD.

Heb een check gedaan op de file, maar ook bij een nieuwe installatie is het AVAMSI.DLL

Ik ga er dus nu vanuit dat AVAMSI.DLL een correcte file is.
Heb ook nog een laptop die als spare ligt bekeken een ook daar AVAMSI.DLL

Helaas ben ik er nog niet achter waarom ik op 2 machines BSOD kreeg gerelateerd aan F-Secure.

Als er nog suggesties zijn hoor ik het graag. Even voor alle duidelijkheid geen wijzigingen aan OS sinds zaterdag.

Fijn dat het werkt, nog steeds gek dat het avamsi.dll is bij f-secure.
Daar ga ik zelf nog eens op zoeken.

Ja ben ook blij dat het weer werkt, wat me irriteert is dat ik niet weet waarom nu wel en eerder niet.

Bedankt voor het meedenken.