Site niet beschikbaar via Freedom fiber

Ik merk als ik een webpagina wil bezoeken dat ik de melding krijg dat de site niet gevonden kan worden.

Via mijn GSM kan ik de pagina wel correct benaderen met onderstaande link

Link: Simplebooking.it

Zelfs het toplevel domain www.simplebooking.it is niet bereikbaar via de browser ( ook verschillende browsers geprobeerd allemaal hetzelfde resultaat ).

Wel is www.simplebooking.it te pingen.
image

Vermoedelijk kan ik dit probleem niet zelf oplossen maar dat dit een backend gerelateerd issue is…

Wie kan mij hiermee helpen?

werkt hier prima (Freedom glasvezel via KPN)

1 like

Bedankt, Waar is hier…
Vermoedelijk zit het misschien in een data knoop punt hier? (Sittard-Geleen)

Werkt hier ook prima via Freedom. Zal vermoedelijk niet in locatie zitten, maar in de IP-range die je gebruikt. Wil je eens naar https://www.whatismyip.com/

Daar zie je “My Public IPv4: xxx.xxx.xxx.xxx”
Wat zijn de eerste 3 delen van je IPv4-adres? Dus bijv. 12.12.12.xxx? Vermoedelijk zit je in een IP-range die (om wat voor reden dan ook) door de website geblokkeerd wordt. Wellicht dat iemand hier uit hetzelfde blok dan kan bevestigen dat het bij hem/haar ook niet werkt.

1 like

Werkt hier, KPN VDSL pair bonded, ook niet.
Niet op PC en niet op Android.
Zodra ik Android op 4G zet, werkt het wel.

1 like

Omdat de IPv4 adressen op zijn heeft Freedom hergebruikte adressen. Die kunnen overal vandaan komen. Het adres dat ik heb is uit een hergebruikt blok dat vanuit Oekraine komt. Het is in de geoip database aangepast, maar dat duurt even voordat iedere website dat door heeft.

Met de huidige geopolitieke instabiliteit wordt er meer en meer op basis van deze geoip database geblokkeerd, dat levert vaak creatieve situaties op. Het wordt nog leuker als je een ipv6 tunnel gebruikt. Mijn ipv6 blok is netjes op mijn adres geregistreerd, maar wordt getunneld via een pop in Amsterdam van een zwitsers bedrijf. Elke keer als ik weer met een android toestel inlog heb ik een aanmelding uit de buurt van Zwitserland. (Maar voor Amerikanen is Nederland ook de hoofdstad van Denemarken :wink: ) Nadeel is wel dat ik op zat Nederlandse sites niet kan inloggen.

1 like

Bedankt
Mijn eerste drie delen zijn 45.80.168.xxx

Ok dat zou inderdaad een hoop verklaren, hoe kan ik herleiden dat mijn ip blok een herbruikt blok is ?

De meeste adressen zijn lease en daarom verdacht.
Ik was een tijd geleden de verbinding met een hosting provider kwijt.
Ze waren vergeten om na een DDoS aanval vergeten een groep adressen vrij te geven.
Jouw blok is al jaren lang Nederlands.

1 like

Niet eerder over nagedacht, maar je kan inderdaad zien hoeveel IPv4-adressen Freedom adverteert en aangezien iedere klant een eigen (vast) IP krijgt dus inzicht krijgen in het aantal internet klanten dat Freedom heeft (ondanks dat ze hier zelf niks over naar buiten brengen).

Dat valt dan eigenlijk toch wel een beetje tegen, er worden op dit moment 15.872 IPv4-adressen door Freedom geadverteerd, dat is incl. IP’s voor de eigen infra (zo te zien 512 adressen) en reservering voor toekomstige klanten. Alles bij elkaar zullen dat dus nog geen 15.000 internet klanten zijn. Toch heel wat minder dan vooraf gedacht: Actiegroep XS4ALL lanceert Freedom Internet, wil 60.000 klanten in 3 jaar :frowning:

Edit: en daar moeten dan natuurlijk de netwerk, broadcast en gateway adressen nog van af. En niet te vergeten de subnet klanten, zo “kost” ik al 9 IP’s op 1 account. Sta hier wel een beetje van te kijken…

Dit soort gedoe ontstaat omdat IPv6 maar niet de standaard wil worden.
Deze maand bestaat het 28 jaar.
XS4ALL is er al in 2002 mee begonnen, om het aan de klanten aan te bieden.

Het heeft ook niet zo’n goede score.

1 like