Ik heb het sterke vermoeden, dat mensen die telefoondiensten bouwen, de zaak oversturen.
Om het netjes te houden moet de audio niet 0dB zijn maar -6 of lager.
Hoe het klinkt ligt ook aan de codec, die kan best wel Hi-Fi zijn.
Bijvoorbeeld als je op een fritzfon **798 kiest.
Dan maakt hij een HD verbinding als demo.(G.722HD codec)
Een van mijn lijnen heeft ook zo’n crappy muziekje in de wacht.
Omdat hij de wachtmuziek van de fritzbox negeert.
Alles is redelijk als je de beperkingen van het achterliggende systeem kent. (ISDN was 8 bits @ 8Khz) zodat een 4Khz bandbreedte signaal goed verzonden kon worden.
Ook al is ISDN niet meer actief de standaard codecs voor VOIP gaan hier nog steeds vanuit.
(In het US signaal zit ook nog parity daardoor is dat 7 bits @ 8Khz. = 56Kbps (komt deze snelheid bekend voor?)).
Dus muziek die zich netjes tussen 500 Hz en 4500Hz zit komt behoorlijk goed over, de rest is extra onder bijzondere niet standaard omstandigheden.
LPF kan ook digitaal. 48 of 44.1 ksps en dan een 3400 Hz LPF (ruim onder 8 ksps / 2). Zie:
Standaard gebruikt Asterisk GSM audio files. Maar ja kan ook WAV installeren. Die klinken een stuk beter. Word on the fly geconverteerd naar alaw of µlaw.
En dan is er nog het gedoe met auteursrechten op de muziek. Er is wel rechten vrije muziek, maar het is een hoop uitzoekwerk.
Dan mag je nog blij wezen dat het tegenwoordig digitaal gaat en niet meer op bandjes. Er zijn leveranciers geweest waarbij het bandje nodig aan vervanging toe was.
Alleen helpt het dan niet als ze datzelfde bandje weer digitaliseren…
Mijn eenmansbedrijfje, lang geleden, had wat deathmetal nummers als wachtmuziek. Gorefest en zo. Voordeel van dat genre is dat banbreedte en vervorming niet zoveel uitmaakt. De boodschap: ‘probeert u het later nog eens’ kwam ook goed over
Ik weet niet of interessant wel zo’n goed idee is. Ik denk dat rustgevend beter is voor MOH. In de wacht gezet worden is op zich al stressy genoeg.
Zelf heb ik daarom een selectie water geïnspireerde solo pianowerken van Debussy en Ravel als MOH. Erg rustgevend;
De Ravel werken die ik hier heb zijn iets trager gespeeld, hetgeen ze nog
rustgevender maakt.
Zelf houd ik van rock, maar dat vind ik minder geschikt als MOH;
Je moet je bij de MOH selectie niet laten leiden door wat je als bedrijf of organisatie als imago wilt uitstralen maar door de gemoedstoestand van de
beller.