Slimme stekkers

Mijn vorige vraag “Zelf aan de slag met IoT” is nu beantwoord, maar naar aanleiding daarvan kwamen de nieuwe vragen alweer op. Zoals vragen rond slimme stekkers. Ik heb het ook als afsluiting genoemd bij dat topic en er waren al een paar reacties.

Om Home Assistant goed te kunnen gebruiken zullen er een aantal apparaten aan de slimme stekker moeten. Daar zijn diverse soorten van.

Kunnen jullie aangeven welke jullie gebruiken en om welke functionaliteiten?

Zo zou ik gaan voor deze
-omdat het tot 3600 Watt aan kan en
-omdat het de mogelijkheid heeft om handmatig in/uit te schakelen.
Maar of het qua werken met Home Assistant de beste is kan ik niet beoordelen.

Zo had @Theetjuh al gereageerd: “Ik gebruik overal een Shelly Plus 1PM achter het stopcontact (heeft wel een optie voor handmatige schakeling) of een Shelly Plus Plug S (heeft geen knop voor handmatige schakeling) als dat handig te doen is, er zit energie meting in, een bluetooth proxy als je daarvan gebruik wilt maken en is van Europese afkomst.”

@Theetjuh , als ik je foutief citeer, graag aanvullen.

Niet zozeer foutief, meer dat je met Shelly nog wel wat meer voordelen hebt:

  • Je kunt cloud uitzetten
  • Default ondersteuning in Home Assistant
  • Eventueel te flashen met ESPHome, geheel opensource software

Ik heb nog even gezocht naar die Nedis SmartLife plug, maar daar zul je nog wel wat voor moeten doen qua herflashen met Tasmota zover ik heb kunnen vinden.

Ik gebruik meerdere DECT200 van Fritz, aan een Fritz!Box.
Ze schakelen licht en je kunt ze ook op het apparaat bedienen.
Meten netspanning, verbruik, temperatuur.
Ik heb ook een DECT440 aan de keuken muur, die heeft o.a. een knop voor een lamp in de schuur.
Na het drukken, gaat de lamp na 15 minuten weer uit.
Ik heb er ook langdurig verbruik van koelkasten, wasdrogers mee gemeten.
Het aan/uit knopje kan ook uit, als je bijvoorbeeld de vriezer aan het meten bent.
Bediening kan ook op de app en op de Fritz!Fon

Home Assistant heeft voor mij op dit moment geen meerwaarde.

Op de site van ‘Meneer Jos’ lees ik:

De Nedis SmartLife slimme stekker kan naadloos worden geïntegreerd met Home Assistant, wat betekent dat je hem kunt bedienen en automatiseren samen met alle andere apparaten en diensten die je al in je Home Assistant setup hebt.

Of bedoel jij wat anders?

Wat bedoel je met “Ze schakelen licht”? Is dat lampen aan of uit zetten of is het qua krachtsinspanning?
En zeg je met “je kunt ze ook op het apparaat bedienen” dat je de aan/uit schakelaar aan of uitzetten met de hand zonder cloud of app? Dus als er geen WIFI is is het gewoon bruikbaar?

Het is een DECT gestuurde WandContactDoos/Stekker met een knopje om hem ook handmatig te bedienen. Je kan er dus een stekker van een lamp/armatuur in stoppen.

Werkt dus niet met Wi-Fi, maar met DECT. Dus is Wi-Fi is niet nodig als de Fritz!Box de DECT bedient.

Bij ons schakelen de huiskamerlampen op basis van de zonsondergang en op tijd geprogrammeerd in de Fritz!Box.
Verder in de meterkast 2x 230V relais die aan te sturen zijn met 230V siganelen van twee DECT200s ten behove van de buitenverliching. Daardoor kunnen de DECT200s op een andere fase/zekeringen dan wat er geschakeld moet worden en blijven de de schakelingen van die lijnen zoals ze waren. (Relais overbrugt een handmatige 230V schakelaar.)

Ik zie geen integratie op de website van Home Assistant, maar mogelijk mis ik iets, als Jos er ook een uitleg bij heeft zou dat misschien makkelijker voor je zijn.

Waarom al deze dure stekkers met veel functionaliteit terwijl het toch gaat om aan/ uit schakelen en aan/uit tijden te programmeren zoals de oude schakelklokken?
Ik gebruik stekkers van klikaan/klikuit. Deze stekkers bedien ik met de app op mijn iPad, werkt prima.
Het basisstation zit in de meterkast aangesloten op de Fritzbox. Ik gebruik het o.a. om mijn computerapparatuur in 1 keer geheel stroomloos te maken en de wasmachine / droger te programmeren op tijden van goedkope stroom (dynamisch contract).

Ja, het zijn lampen.:bulb:
Het is han-fun dect plusminus 1888 MHz
Er zit een aan/uit knopje op het apparaat en er is ook een waterdichte uitvoering.
Er zit ook een microfoon in met EQ, die op omgevingsgeluid kan schakelen.
Tegenwoordig is er ook een bridge voor de fritz, die meer systemen gaat integreren.

En als je toch bezig bent.
Er komt een nieuwe norm aan met de naam Matter.
Han-fun zal daardoor verdwijnen, vermoed ik.

Dag @Koen Deze kende ik nog niet, mooie set. Mooi dat de stekkerschakelaar deze functie heeft:

  • Aanvullende handmatige bediening: schakel uw lampen/apparaten in door op de knop AAN/UIT op de behuizing te drukken.

Ik zie dat de prijs niet zo gek veel afwijkt van bijvoorbeeld de Shelly: tussen de 20 en 25 euro.

Vergeet alvast maar dat deze “stekkers”, veilig, bruikbaar zijn voor dat vermogen.
Hooguit dat het een paar keer goed gaat om daarna, in het beste geval, alleen stuk te gaan.

Puur technisch, kan een klein relais dat vermogen niet fatsoenlijk en laat staan regelmatig schakelen.
In de praktijk zou ik met deze dingen niet verder gaan dan hooguit 2000Watt en zelfs beter minder dan 1000Watt aansluiten als veiligheidsmarge.

Kijk eens op www.robbshop.nl of direct op Slimme stekker kopen? | We ❤️ Smart! | ROBBshop

Een goede site met heel veel keuze.

Ook gepost in je oorspronkelijke topic:

Als je gebruik maakt (of wil maken) van Zigbee kun je slimme stekkers van Frient gebruiken. Deze hebben stroommeting en een aan/uit-knop en groot voordeel: hij is nauwelijks groter dan een normale stekker, dus hij neemt niet de plaats in van twee stopcontacten.

Ter aanvulling: te koop bij de hierboven vermeldde Robbshop, maar zit ook gewoon bij Hornbach in het assortiment.

Ai, dat doet mij denken aan de analoge tijdschakelaar die ik eind jaren '80 had zitten op een stopcontact van een Miele wasmachine uit eind jaren '60. Zo een die je op een kwartier nauwkeurig met drukknopjes kon instellen. Na drie keer wasmachine aan geschakeld te hebben begon de schakelaar te stinken naar gesmolten plastic. Kon ook 3500 Watt hebben stond er op.

Daarom ook wel van belang dat je een goed product koopt.
Iets met overpower/overvoltage/overheating protection.

Yep. Wat ik doe voor grotere vermogen is de “slimme - el-cheapo - stekker” gebruiken om een zwaarder 230V relais aan te sturen.
Dat 230V dubbelpolig din-rail relais in de meterkast, bv voor de wasmachinegroep, is qua constructie geschikter om die grote stromen af te schakelen.

Ja, aan zo iets dacht ik ook, maar dan bij het stopcontact waar de wasmachine staat, alleen heb ik geen idee hoe dat te realiseren. Zo’n extra ‘circuit’ lijkt me ook een oplossing voor als de elektrische boiler komt. Alleen water verwarmen als er een bepaald niveau aan opwekken van stroom plaatsvind via de zonnepanelen.

Is ook een mogelijkheid, maar ik ben het nog niet tegengekomen. Misschien moet ik daarvoor zoeken in de hoek van de bedrijfsmatige toepassingen van dit soort spullen.

De shelly heeft dit wel iig, vast nog wel genoeg andere merken hoor.

Ik ben voor de Shelly gegaan vanwege dit en de makkelijke integratie met HA, dat ze europees zijn is een extra’tje :slight_smile: .

Dit - laten? - doen in de meterkast is het simpelste.
De wasmaschine, zonnepanelen en boiler zal ( & behoort ?) doorgaans direct op/met een eigen groep zitten waartussen dan een dinrail-relais kan worden gezet. Dit vraagt natuurlijke wat technische (des)kundigheid.
Een dinrail-relais ziet er zo uit: image.

In allerlei andere DIY “stekker”-gevallen etc.etc, is nuchter verstand essentieel om bv een voldoende zwaar din-relais met de slimme-schakelaar die dat aanstuurt, in een geschikt regelkastje te zetten.

Ik kan me niet voorstellen dat er stekkers zijn met een relais, volgens mij zit er een triac in.
Met de stekker van Klik aan/ klik uit kan ik zonder problemen een wasdroger schakelen.