Smart stekker verbinden met de fritzbox

Ik wil weten of het mogelijk is om mijn trapverlichting via beweginsmelder en smart stekker te verbinden en configureren met de Frtitzbox 5590. Iemand hier ervaring mee? Ik dacht aan de philips hue melder en slimme stekker.

Als je de Hue bridge aan je fritzbox hangt kan dat natuurlijk gewoon…

Persoonlijk vind ik de lampen van Hue de beste maar als het puur om schakelen gaat en zo’n bewegingsmelder zijn er ook goedkopere oplossingen hoor.

[quote=“mlohnen, post:2, topic:3881”]
zijn er ook goedkopere oplossingen hoor.
[/quote]

Ja bijv. Klik aan klik uit.
Via een bridge aan de FB is dit te bedienen met een app.
Ik gebruik slimme stekkers voor het programmeren van wasmachine en droger evenals om computer en randapparatuur stroomloos te maken. Let op het vermogen en wel of niet dimbaar.

Voor Zigbee heb je nu nog een bridge nodig die je gewoon op een ethernet poort aansluit. Vanaf de Fritzbox 5690 is er Zigbee ingebouwd, waardoor de bridge voor basisfuncties waarschijnlijk niet meer vereist is.

Er zijn ook nog Fritz DECT spullen zoals een smart lamp die wel direct op de Fritzbox gaan, maar volgens mij zit daar geen motion sensor tussen.

Of natuurlijk wifi devices, maar voor slimme combinaties heb je dan wel nog een bridge nodig die de boel aan elkaar knoopt. Zoals Home Assistent, Homey, enz. of een cloud oplossing als dat je ding is.

Er is een nieuw Fritz speeltje, dat wellicht de oplossing is.

Ik heb al begrepen dat de philips sensor alleen werkt met een bridge. De philips slimme stekker heeft geen bridge nodig, die werkt ook via bluetooth. De Fritz gateway is 2 x zo duur als de Philips Hue bridge. Ik hou het maar bij het Philips Hue systeem.

Ik heb nu de Philips hue bridge met bewegingsensor werkend voor mijn trapverlichting. Bedienen/configureren met Fritzbox 5590 lukt niet. Ik kan de Philips bridge niet aanmelden. Waarschijnlijk heb je daarvoor toch de Fritz Gateway nodig.

Wat bedoel je precies met aanmelden?

De Hue bridge sluit je doorgaans aan op de Fritzbox met een ethernet kabel.

Ik bedoel aanmelden bij smarthome in de Fritzbox. De Hue bridge is al aangesloten met ethernet kabel. Maar het blijkt dat je alleen Fritz apparaten kan aanmelden

Klopt. De FB 5590 heeft nog geen Zigbee ondersteuning. Dat komt pas vanaf de 5690. Daarbij betwijfel ik of de mesh goed werkt als je de bridge middels Zigbee aansluit op een ander netwerk. In een mesh kan maar één coördinator zijn en voor zover ik weet kan je de Hue bridge niet omschakelen naar een router functie.

De Hue bridge en FB 5690 ondersteunen wel Matter, waardoor je (in theorie) de functies over ethernet zou kunnen integreren in de smart home platforms. Je hebt dat twee verschillende Zigbee netwerken, maar die kunnen wel acties bij elkaar doen.

De FB 5590 ondersteund wel DECT apparaten maar dat is niet compatible met de Hue bridge.