Smart TV app geeft problemen, regelmatig bevroren uitzendingen (ook live de laatste tijd)

,

De laatste tijd ondervind ik steeds meer dat ook bij gewone live TV uitzendingen regelmatig de uitzending bevriest. Ik heb op de router alle settings al eens aangepast zo ook de prioritization. Ook vanavond regelmatig momenten waarop de uitzending hapert. Als ik naar de mijn router kijk zie ik geen vreemde dingen. Wie ondervindt dit nog meer. Mijn TV zit rechtstreeks op de router, met niets er tussen. Inmiddels wel een hoop gemopper binnen het thuisfront, dat we dit nooit hadden bij XS4ALL, sinds de intro met CD hebben nog steeds geen echte stabiliteit. Inmiddels is ook mijn router al een keer vervangen. Eerlijk gezegd weet ik het niet echt meer wat ik hier aan kan doen. Wie heeft er nog meer tips???

Heb je een glas verbinding? Dan zul je naar packets moeten kijken.
Heb je een DSL verbinding? Kijk dan of er Cell-loss optreed, zo ja dan zit daar waarschijnlijk de oorzaak van het verlies van packets.
(Het kleinste IP packet heeft al 3 cellen nodig, voor een 1500 Byte packet zijn 47 cellen nodig, als er een kapot gaat dan heeft het packet een retransmit nodig. Bij TV zijn er geen retransmists… (retransmits op reguliere connecties zorgen voor veel vertaging [ HTTP etc] ).
Het probleem is dat DSL echt tot de grenzen is opgerekt. Soms kan het helpen om de snelheid terug te laten schroeven.

Toen ik nog een DSL verbinding had war elke snelheids verhogingsaankondiging een reden voor zorg. De telefoon draad kon niet sneller dan 8Mbps/1Mbps. Op enig moment was deze minimum snelheid niet meer haalbaar (minimum was 20Mbps/2Mbps. Effectief op die verbinding GEEN verkeer meer. Door instelling van automatische limitering voor TV (snelheidsverlaging bij cell-loss fouten). Dit zorgde ervoor dat als de snelheid rond de 8 - 9 Mbps aankwam dat er weer redelijk verbindingen mogelijk waren. Enige probleem het werd elke nacht gereset dus elke ochtend weer ellende tot het voldoende vaak fout gegaan was.

Hi Dank je voor je reactie, maar ik heb glasvezel. Waar kan ik de packets vinden?

Overigens gaat het nu weer een tijdje goed en is de laatste 2 uur geen freeze geweest! Wat ik wel zie is dat het beeld niet stabiel is het is soms onscherp en dan weer scherp. Dit fenomeen is wel orde van de dag.Ik heb een 200Mb abonnement, volgs mij moet dat ruim voldoende zijn!

Dus als je nog meer tips hebt, graag :wink:

Kun je met wireshark een dump maken en zien of daar gaten in vallen? (wireshark kan raporteren over de streams).
Zijn er Checksum fouten op ontvangen packets?
200Mbps moet ruim volvoende zijn voor ontvangst van TV. 1HD kanaal is ~ 12-20Mbps.

Het scherp worden van het beeld komt door de full frames die er af en toe in zitten, tussentijds worden kleine stukjes (waar beweging was) bijgewerkt. soms kan dat ook “blokjes” beeld veroorzaken.
Prioritization is meestal symbolisch, en kan uitsluitend effect hebben op het verzenden van pakketten.
Zorgen dat er voldoende capaciteit is voor die download stream is we van belang. Een full speed download van grote bestanden kan wel degelijk invloed hebben.

Beste allemaal, het as weer raak vanavond. Vanaf vanavond wederom diverse keren freeze tijdens de live uitzendingen. Het begon omstreeks 22:20. Zelfs nu geen kanalen, muv Ned 1 en BBC 1. Ik kan schakelen wat ik wel, eerst hielp dit nog weleens. Het is nu 23:33 maar nog steeds geen andere kanalen. Ik heb meerdere dumps gemaakt van mijn Ftritzbox 5390 en ga deze delen met de technische dienst van Freedom. Hopelijk gaan zijn iets vinden. Even voor de volledigheid; mijn smart TV is rechtstreeks aangesloten op een vrije poort van mijn Fritzbox er zitten geen switches verder tussen.

Ik zie nu dat ikook IMAP problemen heb op mijn mail. Mogelijk is er nu ook meer aan de hand.

Groet,
Erick

Er waren gisteravond inderdaad wat onderhoudswerkzaamheden, in ieder geval op mail, dat wss al aangekondigd.
Of dat invloed had op tv weet ik niet, was vroeg naar bed gisteravond :sleeping:

Ik zag het later, betreft inderdaad de mail. Dank je. Dat staat los van de TV.

1 like

Helaas ervaar ik al zeker 2 maanden dezelfde problemen, echter nu in toenemende mate. Gisterenavond bijvoorbeeld en ook vanochtend was het weer raak.
Ik heb glasvezel en een Fritz!Box, ik zie geen problemen in de router. Vaak helpt het kortstondig om even naar een andere zender te zappen. Dat werkte gisteren en vanochtend ook iet meer en moest noodgedwongen de decoder worden ingeschakeld.

Helaas, ook vanavond weer herhaaldelijk bevroren beeld en geluid. Geen zichtbare oorzaken in de Fritz!Box.

Ik heb ook altijd problemen gehad met TV van Canaaldigitaal, hopeloos gewoon enige oplossing TV abonnement van andere provider erbij nemen en Canaaldigitaal opzeggen en geld terug vragen.

Zou best willen, maar welke provider biedt alleen tv aan ? Is altijd samen met internet…

Het is de laatste paar dagen weer raak, stil staand beeld en geluid. Het zou fijn zijn als dat definitief goed wordt opgelost.

Ik vraag me sowieso af of er wel wat opgelost wordt van all problemen met CD die hier gemeld worden :thinking:

Ik denk het niet.!!!

Er wordt wel constant overlegd door Freedom met CD, en de problemen worden constant doorgemeld aan CD

Sommige zaken kosten tijd…, ik had een vrij lastige vraag, maar heb wel een (deel van een) antwoord.
En de oplossing is mogelijk niet simpel, en niet direct een fout in de CD setup. (maar dat ben ik nog aan het uitzoeken,
doordat er ergens NAT zit in de keten is een STUN feitelijk vereist om het “juiste” buiten adres vast te stellen.
Dat wordt niet gedaan.
Het kan ook opgelost worden door de TCP stream live aan te passen…, (adres vervangen)… maar dat is wel een dingetje om de packet lengtes gelijk te houden. Eigenlijk zou het met een proxy moeten worden opgelost, alleen moet de STB dan de proxy aanspreken.

Een deel van de issues kan ontstaan zijn doordat Freedom de klant meer vrijheid heeft gegeven met een oplossing via NAT naar het LAN. (de STB doet overigens wel een STUN, maar dan naar het Internet, niet het VLAN4 netwerk).

Ik heb vanavond eenzelfde probleem maar wel kanaalafhankelijk. Ik kon de kanalen 11 en hoger zonder problemen ontvangen, maar de kanalen 1-10 stopten na ca. 10 seconden, wel was soms wat geluid of gekraakt te horen.
Bij overschakelen van een kanaal onder de 11 naar een ander kanaal onder de 11 bleef het oude beeld bijna altijd staan.

Ik gebruik een Amino met de volgende build info:
App: 20.1.82.0.2_build4-etv–yt19-vas–opera4–agama

Dat kan soms door de fritzbox veroorzaakt worden. Bij mij loste destijds de fritzbox opnieuw opstarten het probleem op.

1 like

Beste, ook vanavond was het weer raak het verkiezingsdebat is begonnen en de haperingen zijn weer niet van de lucht. We zijn nu een uur verder en nu pas begint het weer wat rustiger te worden. Eerlijk gezegd, wordt we er wel moedeloos van. Kunnen we niet terug naar de KPN oplossing. Ik vind de CD oplossing echt om te janken. Meerder keren heb ik mijn eigen net werk laten nakijken door de jongens van Freedom, ook zij zeggen dat het daar niet aan ligt. Ik heb vanavond weer een trace aangemaakt. Deze zal ik wederom delen met ze om te constateren waar het aan ligt.

Ja, dit heb ik ook. Ook met de lagere kanalen (met name Nederland 1)